AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken

Mercedes-Benz S63 AMG – 2018 – 307.294 km - Klokje Rond

Grote stappen

113 reacties

Video
Nic de Boer
  • Nic de Boer
  • Klokje rond
10 december 2020 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • S-klasse
AutoWeek 49 2020
AutoWeek 49 2020

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 49 2020

Of we toevallig zin hebben in een Klokje Rond-keuring van een twee jaar oude Mercedes S63 AMG. Nou zeker wel. We maken graag een afspraak. Maar eigenlijk heeft het bloedspoed want de auto is onlangs ingeruild en al weer verkocht voor de exportmarkt. Gauw alles aan de kant om dit wonder eens te aanschouwen en om toelichting te vragen bij die enorme kilometerstand.

Degene die al die kilometers op deze auto heeft gezet, is Nico van Hunnik. Hoe krijg je het voor elkaar om zó veel met een auto van dit kaliber te rijden? “Ik ben een beetje een handelaartje”, zegt hij. “Ik koop faillissementen op; meestal zijn dat meubelzaken. Ik probeer die daarna weer door te verkopen. Mijn kilometers maak ik omdat ik langs al die winkels reis. Nu heb ik 21 verkooppunten, maar volgende week kunnen dat er 25 zijn. Of vijftien.” Dat Nico voor al zijn ritten een S-klasse gebruikt, is al jaren een gegeven.” Ik was 27 toen ik mijn eerste S-klasse kocht. Dat was de W126 die toen net op de markt was. Sinds die tijd heb ik wel vier of vijf miljoen kilometer per S-klasse afgelegd.

Inmiddels kan ik kiezen voor de varianten met de zware motoren. Toen ik na een 600 toe was aan een nieuwe, dacht ik eindelijk eens een echte te kopen, haha! Dat werd deze AMG.” Na twee jaar grote stappen zetten, zegt Nico zijn auto weer gedag. “De Mercedes heeft me zonder grote onderhoudskosten overal gebracht. Als ik nog een jaar doorrijd, ben ik bang dat er dingen moeten worden vervangen, want dan staat er 400.000 kilometer op. De keramische remschijven bijvoorbeeld zijn nog de originele. Ik heb het nu op een akkoordje gegooid met de verkoper en rijd een jaar in een S Coupé AMG, die ik daarna voor een afgesproken bedrag mag inruilen voor het nieuwe model S-klasse. Tegen die tijd zijn daarvan ook de varianten met de grotere motoren op de markt gekomen.”

KETTINGSPANNERS

De auto waarmee techneut Tim de Leeuw inmiddels onderweg is, staat op de nominatie om te worden geëxporteerd. Eerst gaat hij naar München. Vanuit daar is de bestemming ongewis, maar waarschijnlijk gaat de auto door naar Bulgarije. Dat de nieuwigheid er wel van af is, komt Tim vertellen na zijn proefrit. “Toen ik de eerste keer het vermogen eens flink aansprak, was er een misfire van de motor en begonnen de cilinders zichzelf uit te schakelen. Ik ben even gestopt en heb de auto opnieuw gestart. Toen was het probleem voorbij.” Intussen legt hij de AMG aan de uitleeskast, die na een tijdje met foutmeldingen zijn verhaal bevestigt. “Het zou best kunnen dat er benzine met een te laag octaangetal is getankt, waardoor er klopproblemen ontstaan.” Eveneens zorgwekkend is dat er een foutmelding komt over de kettingspanners. “Omdat die versleten zijn, zou het kunnen dat de distributieriem niet op tijd staat. Als deze auto nog veel langer mee moet, is het wel noodzakelijk om die te vervangen. Dat is een behoorlijke klus, maar deze Mercedes is er niet uniek mee. Veel andere merken kennen dit soort problemen met de moderne generatie motoren.”

Intussen zoekt Tim door, maar niet zonder zijn bewondering voor de auto uit te spreken. “Het is een imposante machine. Hij zit vol met indrukwekkende techniek. Zo is de kuip in de kofferbak van koolstofvezel gemaakt. En pas toen hij een minuut of twintig op de brug stond, stopte de auto met het rondpompen van koelvloeistof. Heb je het gemerkt?”

DRUPPELS

In de twee jaren dat hij met de AMG rijdt, heeft Nico van Hunnik alleen maar rustige snelwegkilometers gemaakt. “In de tijd dat ik met S-klasses rijd, ben ik vier keer mijn rijbewijs kwijt geweest. Maar nu ben ik mijn wilde haren wel kwijt. De adaptieve cruisecontrol in deze auto werkt perfect en die gebruik ik daarom bijna altijd.” Het verbruik van 1 op 9 dat hij met zijn auto scoort, vinden we heel acceptabel voor deze reus. En het is bovendien vrijwel de fabrieksopgave. Wie doet hem dat na? Tim zoekt inmiddels verder naar gebreken. “Tussen de motor en de versnellingsbak zie ik wat olie. Dat moet ik toch echt als lekkage kwalificeren, want er hangen druppels aan. Het is wat mij betreft nog niet zo ernstig dat er iets aan moet gebeuren. Maar als je dit zou willen verhelpen, moeten de transmissie en de aandrijfas er onderuit. Dan ben je zo anderhalve dag aan het sleutelen.” Verder vindt Tim geen malheur aan de Mercedes. “Of het zou een scheurtje in de hardyschijf van de aandrijfas moeten zijn. Maar dat hoort echt bij de leeftijd. Dat kun je die auto niet kwalijk nemen.”

Voordat hij de keuring afsluit, heeft Tim nog aandacht voor de keramische remschijven. “Ik heb begrepen dat dit na 300.000 kilometer nog eerste montage is. Dat is echt heel knap. De blokken zijn in die tijd natuurlijk wel gewisseld. Keramische remschijven zijn een heel dure optie, maar misschien hebben ze zichzelf nu wel terugbetaald. Het zijn echter wel risicovolle dingen. Ze kunnen enorme krachten aan, maar als ze worden belast op een manier waarop het niet is bedoeld, bijvoorbeeld als er een steentje tussen komt, knappen ze zomaar uit elkaar. Ik denk dat die schijven per stuk gemakkelijk € 2.000 kosten.”

ONDERHOUDSHISTORIE

Nico neemt een complete uitdraai van het digitale onderhoudsboekje mee. In totaal heeft de auto sinds mei 2018 netjes op tijd dertien servicebeurten gehad. Verder komen we nog zaken tegen als het vervangen van de remblokken; voor een set rondom kost dat ongeveer € 1.000 inclusief arbeid. Verder is de voorruit een aantal keer vervangen en was er bij 283.000 kilometer schadeherstel.

WAT MANKEERT ERAAN?

  • Extreme rooklucht in de auto
  • Motor hobbelt iets tijdens stationair draaien
  • Stuur staat minimaal scheef bij rechtuit rijden
  • Motorstoring op de timing van de in- en uitlaatnokkenas van één van de cilinderbanken, en storing overslag/pingelen bij één van de cilinders
  • Bijgeluidje bij rijden met volle stuuruitslag
  • Spuitwerk aan de motorkap en linkerzijde, maar erg netjes gedaan
  • Automatische achterklep gaat niet meer helemaal open
  • Hitteschild rechts naast de motor is beschadigd
  • Lekt olie aan de achterzijde van de motor, vermoedelijk de achterste krukaskeerring
  • Hardyschijf achter begint te scheuren
  • Lichte speling op het stuurhuis linksvoor
Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
DownloadKoop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Mercedes-Benz S63 AMG – 2018 – 307.294 km - Klokje Rond -

Grote stappen

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je email-adres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Mercedes-Benz S63 AMG – 2018 – 307.294 km - Klokje Rond -

Grote stappen

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
Mercedes-AMG S 63 Klokje rond Klokje rond Mercedes-Benz S 63 AMG Blijft een bijzonder detail. De bouwer van de motor wordt met naam vermeld. Hij zou de volgende keer wat stevigere kettingspanners moeten regelen. Klokje rond Mercedes-Benz S 63 AMG Klokje rond Mercedes-Benz S 63 AMG Koolstofvezel onderdelen waar je ook kijkt. Zelfs de reservewielkuip is van dit lichtgewicht materiaal. De handelaar waar we de S-klasse net voor export nog even wegpikten, vroeg of ze een beetje reclame mochten maken. Natuurlijk! Plak gerust je kentekenplaat erop. We kunnen er niet omheen. Hier lekt er toch echt wat olie. Tim laat de hardyschijf zien. Die vertoont wat scheuren. Dat hoort er bij met deze kilometerstand. Een snelle berekening leert dat Nico hier 4.400 uur doorbracht als hij gemiddeld 70 km/h reed. Dat is bijna een half jaar! Deze V8 van Mercedes bekeek Tim nog niet eerder. “Maar BMW heeft een soortgelijke motor en het lijkt allemaal verdacht veel op elkaar.” Klokje rond Mercedes-Benz S 63 AMG Halverwege de keuring verplaatsen we de auto naar de tweekoloms brug. Daarop kunnen we de bijzondere techniek beter beoordelen. Tim de Leeuw heeft een leerzame dag. Hij kijkt zijn ogen uit met al die mooie techniek. Man en paard: in twee jaar tijd sjeesde Nico dik 300.000 kilometer bij elkaar in zijn dikke Mercedes!

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 63 AMG 4MATIC Lang
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 231.577

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.982 cc
Maximaal vermogen 450 kW / 612 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 900 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 5.255 mm / 1.899 mm / 1.496 mm
Wielbasis 3.165 mm
Massa leeg 1.970 kg
Laadvermogen 775 kg
Banden voor255/45R19Prijzen
Banden achter285/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,5 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 203 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz S-klasse
  • Lees meer over supercars en sportscars
Mercedes-Benz Mercedes-Benz S-klasse Supercars & Sportscars Tweedehands auto

Uitgelicht aanbod

    500 4Matic Lang Premium Plus Line: AMG Nog te verwachten

    Mercedes-Benz S-klasse 500 4Matic Lang Premium Plus Line: AMG Nog te verwachten

    • 2021
    • 12 km

    € 203.750

    350d 4Matic Lang Premium Line: AMG

    Mercedes-Benz S-klasse 350d 4Matic Lang Premium Line: AMG

    • 2021
    • 11 km

    € 165.250

    450 4Matic Lang Premium Plus Line: AMG Te Verwachten

    Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang Premium Plus Line: AMG Te Verwachten

    • 2021
    • 12 km

    € 176.250

Meer Mercedes-Benz S-klasse occasions

Lezersreacties (113) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz S-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz S-klasse occasions
  • Mercedes-Benz S-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz S-klasse tests
  • Mercedes-Benz S-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz S-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz S560e - Lexus LS500h AWD - Dubbeltest

Mercedes-Benz S560e - Lexus LS500h AWD - Dubbeltest

Niet elk bedrijf kan of wil met 100 procent elektrische auto’s rijden. Maar als ook de DGA...

Lees meer
BMW 745LE - Mercedes-Benz S560E - Dubbeltest

BMW 745LE - Mercedes-Benz S560E - Dubbeltest

Zonder elektromotoren redt de auto-industrie het niet om te voldoen aan de toekomstige, strengere...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    46
    • 14 januari 2021
  • PREMIUM
    Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

    Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Mercedes-Benz S-Klasse - Rij-impressie

    Mercedes-Benz S-Klasse - Rij-impressie

    99
    • 16 december 2020
  • Autonieuws
    Mercedes-Maybach S-klasse onthuld

    Mercedes-Maybach S-klasse onthuld

    60
    • 19 november 2020
  • Autotest
    Mercedes-Benz S560e

    Mercedes-Benz S560e

    8
    • 18 november 2020
  • Autonieuws
    Mercedes-Maybach S-klasse klaar voor debuut

    Mercedes-Maybach S-klasse klaar voor debuut

    3
    • 18 november 2020
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz S-klasse - Eerste rijtest

    Mercedes-Benz S-klasse - Eerste rijtest

    • 10 november 2020
Merk
Merk
  • Mercedes-Benz 200 T - 1988 - 615.991 km - Klokje Rond

    Mercedes-Benz 200 T - 1988 - 615.991 km...

    • 25 januari 2021
  • Autonieuws
    Hymer toont twee avontuurlijke CrossOver-modellen

    Hymer toont twee avontuurlijke CrossOver-modellen

    9
    • 25 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz A 200 Prestige (2014)

    Mercedes-Benz A 200 Prestige (2014)

    • 24 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 400 Prestige (2013)

    Mercedes-Benz E 400 Prestige (2013)

    3
    • 24 januari 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse Estate beter te zien

    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse Estate beter...

    14
    • 22 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    Mercedes-Benz Vito Lang 119 CDI (2015)

    5
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Mercedes-Benz EQA gepresenteerd

    Elektrische Mercedes-Benz EQA gepresenteerd

    122
    • 20 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep