Lexus IS-F (2008)
Imagebuilder
De power druipt er vanaf. Lexus heeft de F-versie van de IS een veel dikkere neus gegeven, en dat terwijl de sedan in standaardtrim al zo krachtig oogt. Dat is overigens niet om cosmetische redenen gedaan. Die neus moest zo hoog, omdat er een ontzettend dikke krachtbron in gehangen is: een V8 met een inhoud van maar liefst 5,0 liter, die een stevige 423 pk levert. Doordat de motorkap aan de voorkant scherp afloopt, oogt de auto lekker agressief. Zie je dit in de binnenspiegel komen aandenderen, dan maakt dat zeker indruk. En dan die voorste wielkasten! Die gaan over in behoorlijk brede skirts en hebben aan de achterkant afvoeropeningen voor de warme lucht.
Indrukwekkend
Het ziet er indrukwekkend uit. En dan hebben we het nog niet over de kont van de IS F gehad. Die is met zijn vier ovale uitlaten misschien wel té... Als je goed kijkt, zie je binnen in de stortkokers bescheidener uitlaatjes. Maar goed, Lexus wil graag een statement maken met deze auto. Dat werd ons al bij de onthulling van de auto verteld: "We willen dat de IS F een postercar wordt. Een auto die begeerte opwekt en die posters op jongens kamers siert." Wat uiterlijk betreft zijn de Japanners zeker in hun opzet geslaagd.
Bij het instappen in de IS F gaat het hart niet nóg sneller kloppen. Dat komt door de tamelijk hoge zitpositie en de niet al te strak omsluitende sportstoelen, en vooral doordat het stuur niet bijzonder ver axiaal verstelbaar is. Na het indrukken van de startknop klinkt een zwaar en donker geluid, direct herkenbaar als dat van een acht pitter. De achttrapsautomaat gaat in D en de IS F rolt weg. Maar je hebt nog niet direct het gevoel met een ontzettend dikke, sportwagenvernederende bolide onderweg te zijn. Tot 3.600 tpm klinkt het aardig, maar daarna barst er een orkaan van geweld los. Onze meetapparatuur noteerde een tijd van 2,9 seconden voor de sprint van 80 naar 120 km/h. Waanzinnig snel! Maar het is vooral de achttrapsautomaat die indruk maakt. Die schakelt in 0,1 milliseconden naar een andere versnelling. Overigens kun je dat ook zelf doen, met behulp van flippers.
Schakel je te laat op, dan stuitert de V8 genadeloos in de toerenbegrenzer. Dat betekent dat je als bestuurder ontzettend bij de les moet blijven, temeer omdat de motor een vrij korte powerband heeft. Onderin heeft de 5,0-liter V8 niet zo veel bruut vermogen. Wie de IS F manueel bedient, moet dus vaak terugschakelen.
Uitgebalanceerd
Wat is die Lexus bij snel bochtenwerk een fantastisch uitgebalanceerde auto! Hij valt op het openbare circuit bochten fanatiek aan en heeft nauwelijks last van body roll. Zo'n keiharde demping kan op de openbare weg echter gaan vervelen. Wanneer we de auto even over de Duitse grens voor het eerst richting de top van 270 km/h jagen, stuiteren we er bijna uit. Op de teller zien we dan 280.
Lust zeker wel een flinke slok zo'n achtpitter? Reken maar. Een dagje Duitsland en spelen op de Ring leverde in onze handen voor de Lexus een verbruik van 1 op 3,8 op. In Nederland schommelt het verbruik rond de 1 op 6. Ja, da's even slikken...
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | IS F |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 101.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.969 cc |
Maximaal vermogen | 311 kW / 423 pk bij 6.600 tpm |
Maximaal koppel | 505 Nm bij 5.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.660 mm / 1.815 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.675 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Banden voor | 225/40R19Prijzen |
Banden achter | 255/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 270 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s (fabrieksopgave: 4,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,9s |
Brandstofverbruik | 11,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 270 g/km |