Eerste Rijtest: Lexus IS 250C
No stress
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
Voor het eerst in zijn geschiedenis knipt Lexus een bestaand model open. Nu is alle begin moeilijk, maar Lexus is een merk dat zich niet graag ergens makkelijk vanaf maakt. Des te nieuwsgieriger zijn we naar de cabrioversie van de IS.
"I'm gonna buy a set of Lexus convertibles in every color." "I told you, Lexus don't make a convertible"" "I'll bet you a Lexus they do." "Alright, but it won't be a convertible". Kent u deze conversatie? Hij komt uit de merkwaardige oorlogsfilm Three Kings (1999) waarin enkele Amerikaanse soldaten tijdens de Golfoorlog voor eigen gewin op zoek gaan naar gestolen goud uit Koeweit. Twee van hen discussiëren over het feit of Lexus wel of geen cabriolet maakt. Belangrijk, want ze moeten hun gestolen goud ergens aan uitgeven. De autokenner die gelijk blijkt te hebben (gespeeld door rapper/acteur Ice Cube) krijgt uiteindelijk steun van een groep Iraakse rebellen die allemaal uit hun hoofd weten dat Lexus geen cabrio maakt, enkel Infiniti (de M30). Inmiddels zouden deze mensen hun lol opkunnen, want er is nu een echte Lexus cabrio verkrijgbaar. Oké, de wat merkwaardige Lexus SC is er al sinds 2002, maar dat is meer een luxe roadster met stalen klapdak in plaats van een open variant van een bestaand model zoals deze IS.
Druk
De nieuwe IS Cabriolet, of IS-C zoals Lexus hem noemt, krijgt het niet gemakkelijk. In de klasse van de premium D-segment cabrio is het behoorlijk druk. De BWM 3-serie, Mercedes CLK (binnenkort E-Cabrio), Volvo C70, Saab 9-3, Audi A5 en Infiniti G37 vechten hier allemaal al om die paar kopers die daadwerkelijk overgaan tot de aanschaf van zo'n dure cabriolet, dus de ISC kan zijn borst natmaken. Kopers hoeven zich in elk geval niet druk te maken over de motorkeus: Lexus houdt het op de 2,5 V6 met 208 pk die we al kennen uit de IS250 sedan. Eveneens net als bij de sedan komt een dikkere 3,5 V6 met ruim 300 pk niet naar Europa.
Zoals de overgrote meerderheid van de concurrentie kiest ook Lexus voor een metalen kap. Dit in verband met "geluid en veiligheid". Met dat laatste doelt men op het risico dat het dak door kwaadwillende figuren wordt opengesneden. Iets waar vooral Amerikanen zich altijd veel zorgen over maken. Het driedelige dak vouwt zich relatief snel (20 seconden) in de kofferbak, waarna er nog 165 liter over is. Ruim kan je het niet noemen, maar er zijn concurrenten die het stukken slechter doen.
Deze keus om niet voor een stoffen dak te gaan, zorgt uiteraard voor enkele vervelende gevolgen. Zo hebben de Aziaten duidelijk hun best gedaan niet te veel designoffers te brengen, maar je moet die dikke dakdelen toch ergens verstoppen. Het gevolg is een dikke, lange en nogal kont. Als je (schuin) van voren kijkt is het allemaal nog mooi, maar en profil en van achteren mist de auto wat flair. Wel maakte de auto in het echt wat meer indruk dan op de foto. Nadeel twee: het gewicht ligt zomaar een paar honderd kilo hoger. Dat laatste merken we bij het rijden meteen. De sprint naar honderd duurt met 9.0 seconden zes tienden langer dan in de sedan en heuvelop sjouw je gewoon die kilo's gewoon mee. Wellicht had Lexus de motor net even een twintigtal pk meer moeten geven om dat gewicht te compenseren, nu kom je af en toe net wat te kort. Desondanks is de V6 een erg fijne motor. Stationair hoor je hem nauwelijks, trek je hem door dan hoor je beschaaft mooie klanken van een zescilinder. In de ISC is het blok standaard gekoppeld aan een zestrapsautomaat, die duidelijk meer op souplesse is afgesteld dan pure snelheid. Wel namen we vaak het schakelen (lekker flipperen!) zelf ter hand omdat de automaat ook in S de toeren wel erg laag houdt. We vrezen wel dat het praktijkverbruik hierdoor in praktijk best hoog kan zijn.
Rust en zen
Het rijden gaat erg goed. Je moet niet met de Lexus gaan hoeken, daarvoor is hij te zwaarlijvig en indirect, maar juist omdat hij zo comfortabel en rustgevend is, valt op hoe strak je bochten kan nemen. Je voelt in de complete bediening van de auto dat de bouwkwaliteit gewoon erg goed is. Het onderstel is in balans en de achterwielaandrijving gecombineerd met de soepele automaat zorgen ervoor dat ook bij volgas er sprake blijft van serene rust. Kopers van een A5 of 3-serie cabrio zullen de auto misschien te saai vinden, zowel qua design als rijgedrag. Mensen die minder sportieve ambities hebben, niet zo statusgevoelig zijn en nu nog shoppen voor een Volvo C70, Saab 9-3 of Chrysler Sebring Cabrio (jawel, ze zijn er) zouden absoluut even naar de Lexus-dealer moeten gaan, want voor een eerste poging heeft Lexus een verrekt goede cabriolet neergezet. Alleen de X-factor is érg belangrijk in dit segment, en smaak blijft persoonlijk. Waar het op techniek aan komt heeft Lexus opnieuw gedaan waar het goed in is. Het creëren van rust door middel van luxe, stilte en souplesse, gecombineerd met een strakke bouwkwaliteit die je gewoon voelt tijdens het rijden. Mensen die op zoek zijn naar spanning en sensatie, wíl Lexus waarschijnlijk niet eens als klant.
Prijzen
Lexus levert de ISC in twee uitvoeringen. In Luxury-trim kost hij 61.200 euro. Daarbij zit wel een nette standaard uitrusting met onder meer automaat, standaard lederen bekleding, elektrisch verstelbare sportstoelen, stoelverwarming, een zelfdimmende binnenspiegel 18 inch wielen en een sleutelloze toegang standaard. Het tweede uitrustingsniveau heet Executive; daarmee kost de ISC 65.800 euro. Deze meest luxueuze versie heeft ook nog eens stoelairconditioning, zelfdimmende buitenspiegels, verlichte dorpels, een regensensor, houtinleg in het interieur en een geheugenfunctie voor de stand van de voorstoelen, buitenspiegels en het stuurwiel.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.