Land Rover Series II - Op de Rollenbank
Besmet met het Engelse virus
13 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oude Engelse auto’s op de rollenbank, da’s lachen. Want die leveren doorgaans een vermogen dat niet in de buurt komt van de fabrieksopgave. Hoe obscuurder het merk, hoe erger. Eigenaren van TVR’s en Nobles zijn hier al met de staart tussen de benen verdwenen. Maar een échte Land Rover met een échte Land Rover-motor, die zagen we hier nog niet eerder. Zou deze Brit lijden aan dezelfde kwaal?
Al bij de eerste blik op de Land Rover van Jaco van Noppen maakt het eigenlijk al niet meer uit wat de uitslag van de rollenbanktest wordt. Wát een prachtige auto is dit. En het verhaal dat er bij hoort, is al niet minder wonderschoon. “ Het is een origineel Nederlandse Land Rover Series II uit 1965.
De kilometerstand die je ziet is origineel. Er is nooit veel mee gereden omdat deze auto heeft gediend als brandweerauto in de Sphinx aardewerkfabriek in Maastricht.” Jaco rijdt er niet erg veel kilometers bij. “Ik denk dat mijn verste rit tot in Reeuwijk is geweest”, lacht hij. “Het is geen auto om lange afstand mee af te leggen. Maar hij wordt af en toe wel ingezet als werkpaard en hij is ook in de winter op de weg. Je kunt er uitstekend gipsplaten mee halen bij de bouwmarkt.”
Ga je zoeken naar de exacte technische gegevens van deze auto, dan kom je op internet wel drie verschillende vermogensopgaven tegen. Gelukkig heeft Jaco het juiste antwoord bij zich. “De originele instructieboekjes zitten er nog bij en daar staat het in.” We zoeken dus naar 82 pk en 185 Nm trekkracht. Ghisbert is al net zo onder de indruk van de Land Rover. Voor hem hoeft een auto ook niet per se een karrenvracht pk’s te hebben om aantrekkelijk te zijn. “Maar ik vraag me af of de vermogensmeting ook zo’n succesverhaal wordt.”
NIET TELEURGESTELD
Jaco kent de reputatie van het oude Britse spul natuurlijk wel. “Ik zal dan ook zeker niet teleurgesteld zijn als hij minder vermogen levert. Maar als dat komt door een aantoonbaar technisch gebrek, laat ik dat wel maken.”
Als Ghisbert de Land Rover wil laten versnellen op de rollenbank, begint hij per ongeluk in zijn achteruit. Geeft niets, kan de beste overkomen. Daarna gaat de meting respectvol van start. Helaas kan de auto de reputatie van zijn landgenoten niet doorbreken. Verder dan 58 pk komen we niet. Dat verlies zullen we maar niet in procenten uitdrukken. Ook de trekkracht die – helemaal bij dit type auto toch een stuk belangrijker is, vinden we bij lange na niet terug. “Toch krijgt de uitdraai van de meting een ereplek in de garage”, zegt Jaco voordat hij weer naar huis rijdt. Het zal nog wel even duren voordat hij daar aankomt, met 58 pk onder het gaspedaal.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 HSE | Panoramadak | Camera | 21 Inch Lichtmetalen Velgen | Trekhaak |
- 2017
- 106.360 km

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si 4WD Prestige ,Panoramadak, Meridian, Achteruitrijcamera, Leder,
- 2013
- 133.087 km

Land Rover Range Rover Evoque P300e R-Dynamic S Leer/360 Camera/Navi/Carplay
- 2021
- 56.289 km
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.