Test: Land Rover Range Rover Sport TDV6 HSE (2006)

Stoere klasse

Land Rover Range Rover Sport TDV6 HSE

Geen SUV kan aan de uitstraling van de sportiefste Land Rover aller tijden tippen. Wat een klasse! Stoer zonder opdringerig over te komen, zo'n soort carrosserie kan alleen in 'n Britse ontwerpstudio vorm krijgen. De Range Rover Sport is gewoon hartstikke mooi.

Dat hoekige, die brede koplampen, de luchtuitlaten in de voorschermen, alles is in proportie. De Range Rover Sport heeft een 2,7-liter V6 dieselmotor die door Ford en PSA ontwikkeld werd. Je komt 'm in steeds meer modellen tegen; in de Range Rover Sport levert het blok als TDV6 met één grote KKK-lader 190 pk en 440 Nm koppel. De Range Rover Sport klinkt bijzonder gecultiveerd.
De acceleratie stelt teleur: we krijgen hem in 12,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Elke bestuurder van een middenklassediesel lacht daarom! Maar ja, er moet wel ruim 2,5 ton gemobiliseerd worden. En hij heeft voor het versnellen van 80 naar 120 km/h maar liefst 10,7 seconden nodig. De Range Rover Sport verbruikt elke 8,2 kilometer een liter diesel.
De Range Rover Sport heeft een automatische transmissie. We verlangden bijna geen moment naar een pook die je zélf ter hand moet nemen. Zelf van verzet wisselen kán overigens wel. De bak van de Range Rover is een zestrapsautomaat van ZF. Dankzij het hoge koppel bij lage toeren weet de krachtbron wel raad met de trage besluitvorming van deze zesbak.

Strak
Overhellen in bochten blijft beperkt. Voor een 2,5 ton zware mastodont voelt 'ie gewoon strak aan. De Land Rover heeft een systeem dat stijgen en duiken bij optrekken en remmen tegengaat. De Sport heeft standaard luchtvering; met de schakelaar bepaal je de hoogte van de carrosserie. Je ziet op een display dat de carrosserie zakt en bovendien wordt de demping in dat geval straffer.
Mooi en karaktervol is het dashboard. Zittend op de bestuurdersstoel krijg je het idee ingekapseld te zijn door de hoge middenconsole en het ver axiaal verstelbare stuur. De knoppen voor de temperatuurregeling, de bediening van het Terrain Response-programma ogen indrukwekkend. Als je instapt, zie je echter Volvo-knoppen voor de elektrische stoelverstelling. Tja, dat merk maakt eveneens deel uit van Fords Premier Automotive Group. Indrukwekkend is het aantal knoppen en schakelaars naast de versnellingspook. Met de grootste draaiknop bedien je de elektronica voor de vierwielaandrijving, het motor-management en de transmissie. Land Rover noemt het systeem Terrain Response. Vijf programma's zijn er, voor sneeuw of gravel, voor moddersporen
en voor klimwerk op rotspartijen. De Hill Descent Control verzorgt tijdens steile afdalingen het remwerk en het gas geven, je hoeft alleen te sturen. Ook het HDC wordt zo nodig ingeschakeld door Terrain Response. Dat geldt eveneens voor de wagenhoogte die je dus ook handmatig kunt instellen.
In de Range Rover Sport zijn de zittingen kort en de forse rechter armsteun zit bij stuurbewegingen hinderlijk in de weg. Mooier dan het hout waarmee het interieur is afgewerkt kom je bijna niet tegen in autoland. De Sport is er alleen als vijfzitter. Wie toch meer zitplaatsen wil, kan de Discovery bestellen. Op de achterbank van de Sport zit je hoger dan de voorpassagiers. De knieën moeten ver worden opgetrokken en die positie kan oncomfortabel worden. Verder zit je met de kruin vrij dicht bij het dak, een offer dat je moet brengen voor de sportief lage daklijn.

  • +Uitstraling
  • +Uitgebreid terreinpakket
  • +Stille motor
  • -Niet vlot
  • -Zwaar!
  • -Krap interieur

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Sport TDV6 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 96.700

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.720 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 82 l
Lengte / breedte / hoogte 4.788 mm / 1.928 mm / 1.762 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 2.430 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 12,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 12,6s
Brandstofverbruik 12,2 l/100km (fabrieksopgave: 9,9 l/100km)
CO2-uitstoot 265 g/km