Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Prestige (2011)

Nieuwe landheer

Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Prestige
Ooit zetten eigenaren van Range Rovers hun terreinbeest in om de modderige uithoeken van hun landgoed te inspecteren. De nieuwe Evoque komt anno 2011 niet veel verder dan strakke asfaltlinten en fraai bestrate Vinex-wijken.

De grote vraag is: wat is het precies, zo'n Evoque? Aan de ene kant is de baby-Range te sportief gelijnd om als 'gewone' compacte SUV door het leven te gaan, maar door de ruige, hoge koets schuif je hem ook weer niet snel onder een andere noemer. Met een beetje fantasie mogen we de Evoque zien als de upper-classversie van de Land Rover Freelander. Qua grootte zijn ze ongeveer vergelijkbaar (ze staan dan ook op vrijwel dezelfde bodemplaat), maar de Evoque is wel een stuk luxer afgewerkt, uitbundiger vormgegeven en – hoe kan het ook anders, want dit is een Range Rover – heel wat prijziger.

Door z'n steil aflopende daklijn zou je denken dat je met een verschrikkelijk krap autootje te maken hebt, maar niets is minder waar. Om te beginnen is de ruimte achter het stuur riant. Hoewel de hoge middentunnel een cockpitachtig gevoel oproept, voel je je in de Range Rover niet opgesloten. Opvallend is dat je de elektrisch bedienbare stoel in de Evoque lekker laag kunt zetten, met een voor een SUV briljante zitpositie als resultaat. De vijfdeurs zoals we die hier beproeven, 'slikt' zonder problemen vijf mensen. Zelfs met het glazen panoramadak blijft er voldoende hoofdruimte over en wat beenruimte betreft valt er ook weinig te klagen. De achterportiertjes van de Evoque zijn aan de smalle kant en vergen voor sommigen wat lenigheid. Ook als het gaat om de bagageruimte valt de Evoque zeker niet zo hard door de mand als je vanwege zijn afgetrainde voorkomen zou verwachten.

Krachtige diesel

'Onze' Evoque heeft de sterkste dieselmotor van de reeks in de neus, een 2,2 liter grote viercilinder met 190 pk en 420 newtonmeter aan trekkracht. Dat laatste is al bij een laag toerental beschikbaar. De zestrapsautomaat – heel hip te bedienen met flippers of de ronde knop die zich na het starten uit de tunnelconsole verheft – schakelt redelijk snel en maakt dankbaar gebruik van de riante koppelreserve die de motor te bieden heeft. Daarbij is de motor redelijk zuinig met brandstof. Met de Evoque scoorden wij een gemiddeld verbruik van 1:12,7.

Voor een 1.700 kilo zware machine is het opmerkelijk hoe prettig de Evoque zich door het verkeer laat loodsen. De besturing is elektrisch en snelheidsafhankelijk, maar reageert aangenaam direct, waardoor de Range niet aanvoelt als een mastodont. In het stadsverkeer gedraagt hij zich zelfs lekker wendbaar en lichtvoetig. Wel stuurt de Evoque vooral op snelwegtempo opmerkelijk zwaar. Dat is fijn om de nervositeit tot een minimum te beperken, maar het voelt kunstmatig aan.

Verwacht geen zweefkarakter à la Land Rover Freelander bij dit luxere broertje, want daarvoor richt de Evoque zich duidelijk te veel op sportieve rijders. Hij voelt veel strakker aan. Dat heeft als voordeel dat hij voor dit type auto enorm goed 'ligt' in bochten en niet snel van de gekozen koers afwijkt. Van over- of onderstuur is nagenoeg geen sprake. Een nadeel van de strakke onderstelafstemming is wel dat het comfort tegenvalt. De Evoque verwerkt oneffenheden simpelweg met minder verfijning en geeft de imperfecties in het wegdek duidelijk door.

Video

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Prestige
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 67.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.355 mm / 1.895 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.650 kg
Laadvermogen 700 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden245/45R19Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 169 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum