Land Rover Freelander 3.2 i6 HSE (2007)
Wat nou, hoogmoed?
Het dashboard is duidelijk naar het voorbeeld van de Range Rover Sport ontworpen. De basisopzet is strak en robuust. De toetsen zijn groot, robuust en werken prima. Het navigatiesysteem blinkt door zijn touch-screenbediening en duidelijke menu-indeling eveneens uit in gebruiksgemak.
De materiaalkeuze en afwerking zijn van een net niveau. Het hoekige dashboard maakt een solide indruk en alle interieurdelen passen netjes in elkaar. Bovendien voelen de materialen prettig aan, met uitzondering van de knetterharde handgrepen in de portieren. Als je op één van de stoelen klautert, voelt het alsof je thuis plaatsneemt in een riante zetel. De zitpositie van de Freelander doet voornaam aan; je zit recht en hoog terwijl een grote armsteun voor extra comfort zorgt. De Land Rover Freelander HSE is een complete auto, met volautomatische klimaatregeling met pollenfilter, met leer beklede stoelen en parkeerassistentie vóór en achter, en de zestrapsautomaat met Command Shift.
Herkenbaar
De nieuwe Freelander is en profil goed herkenbaar, met dank aan de subtiele
verhoging achter aan het dak. De kenmerkende motorkap, de hoekige neus en het luchtrooster in de voorschermen zijn allemaal zaken die we terugvinden op de grotere broers. In tegenstelling tot de voorzijde is de achterkant een teleur-stelling. Alsof de designers niet wisten wat ze ermee aanmoesten. En de twee uitlaatpijpen steken iel af bij het robuuste uiterlijk van de Freelander.
De Engelsman heeft soepele veren en is comfortabel. Hij stuurt niet snaarstrak en zijn koets wil best overhellen, maar dat blijft binnen de grenzen. Ook als je de Brit op snelheid een bocht instuurt, merk je dat de elektronica aardig aan de bak moet om de koets in het gareel te houden. De gecontroleerde ingrepen boezemen vertrouwen in. De ophanging is zacht, maar we doen de Freelander tekort als we hem afserveren als zompig. Op de snelweg komt dat comfortabele onderstel namelijk prima uit de verf. Ook bij snelheden van 180 km/h geeft de Brit geen krimp; hobbels worden prima gladgestreken en van deining is geen sprake. De besturing is overigens wel erg licht en biedt weinig gevoel. Zeker op hogere snelheden mag de stuurinrichting zwaarder werken en meer feedback geven.
Prettige motor
De Land Rover heeft een 3,2-liter zes-in-lijn met 233 pk. In de praktijk is het een prettige motor, krachtig genoeg maar nooit te veel aanwezig. Opvallend is dat het
uitlaatgeluid van een stationair draaiende Freelander doet denken aan een gorgelende V8. De sequentiële zesversnellingsbak functioneert trouwens vloeiend en feilloos.
Om te zorgen dat hun compacte SUV in het terrein goed zijn mannetje staat, is de Freelander uitgerust met het Terrain Response System (TRS). Daarmee kan de bestuurder kiezen uit vier programma's, voor asfalt, modder en sneeuw, klei en
keien of diep zand. In de eerste stand, te gebruiken op 'normale' wegen, is de Freelander alleen voorwielaangedreven. Onder winterse omstandigheden is het Terrain Response System ontzettend handig, maar hoe vaak gebruik je het in Nederland?
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Freelander 3.2 i6 HSE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 75.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.192 cc |
Maximaal vermogen | 171 kW / 233 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 317 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.910 mm / 1.740 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.795 kg |
Laadvermogen | 710 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,4s |
Brandstofverbruik | 11,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 265 g/km |