Land Rover Freelander 2 TD4 2.2 HSE (2008)
Britse ruigheid
Het gros van dit soort auto's wordt gekocht vanwege de stoere uitstraling. Omdat stoer zijn echter zo z'n grenzen heeft (een beetje comfort is immers ook niet weg), is de SUV ontstaan. Die heeft wel de looks, maar niet de ongemakken van een echte terreinwagen. Hoewel zijn vorm wellicht anders doet vermoeden, past de Land Rover Freelander 2 als 'premium lifestylewagen' prima in dit segment.
Imposant
Met zijn lengte van 4,50 meter en breedte van 2,00 meter er staat een imposant, vierkant 'hok', wat hem op de ruigheidsladder overtuigend in de bovenste regionen in zijn klasse plaatst. Aan de andere kant verliest hij punten op het gebied van bruikbare binnenruimte. Ofschoon de meetgegevens dankzij de verstelbaarheid van de voorstoelen anders doen geloven, is de beenruimte achterin beperkt, zo blijkt als je 'achter jezelf' gaat zitten. Dankzij de hoogte is de maximale bagagecapaciteit nog flink, maar er zijn auto's waarin je meer spullen kwijt kunt.
Op de voorstoelen is het, de ietwat korte zittingen daargelaten, prima toeven in de Land Rover. Je zit een stuk hoger boven de weg en met die imposante motorkap voor de neus voel je je al snel king of the road. Voor je zie je een strak en robuust dashboard, dat naar het voorbeeld van de Range Rover Sport is ontworpen. Het navigatiesysteem is via een aanraakscherm te bedienen, maar helaas is het een op zichzelf staand systeem. De airco, telefoon en audio zijn níet gekoppeld aan het kleurenscherm; die bedien je met de losse knoppenbrij daaronder, en om te zien wat je doet, is er een minuscuul, apart schermpje. Ten opzichte van de eerste Freelander zijn de afwerking en de kwaliteit van de materialen in het interieur enorm vooruitgegaan, al is het plasticgehalte van met name de middenconsole en de portierbekleding net iets te hoog.
De Freelander bedient zich van een Haldex-koppeling, waarmee bij rechtuitrijden zo goed als geen aandrijfkrachten naar de achterwielen gaan. Die worden pas bijgeschakeld als de voorwielen grip verliezen. Gezien zijn afmetingen zou je denken dat de Land Rover wat sturen betreft tegen zou vallen, maar dat valt erg mee. Natuurlijk heeft hij nadeel van z'n hoge koets, maar mede dankzij de Roll Stability Control wordt die echter goed onder controle gehouden. De asfalteigenschappen en het stuurgevoel zijn sterk verbeterd ten opzichte van z'n voorganger.
Extra terreinmogelijkheden haalt de Freelander uit het Terrain Responsesysteem. Met een draaiknop bij de versnellingspook kun je naar gelang de terreinomstandigheden kiezen uit vier standen, waarna het systeem de juiste afstellingen van de vierwielaandrijving en de traction control kiest.
Fijne diesel
Met de 2,2-liter dieselmotor van Land Rover ben je zeker niet slecht bediend. Dankzij de 152 pk en 400 Nm sprint de Freelander TD4 in 11,3 seconden naar de honderd, en op weg naar de wintersport kun je op de Duitse autobahn met een top van 181 km/h best een aardig gemiddelde scoren. De zestrapsautomaat is niet de allervlotste, maar past qua karakter prima bij de motor.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Freelander 2.2 TD4 HSE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 63.900 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.910 mm / 1.740 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.790 kg |
Laadvermogen | 715 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.750 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,9s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 224 g/km |