Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Land Rover Discovery

Geen berg te hoog

14
Land Rover Discovery
Land Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover DiscoveryLand Rover Discovery
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
21 januari 2017 om 10:19
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 51/52 2016
AutoWeek 51/52 2016

Je leest het in AutoWeek 51/52 2016

Begin volgend jaar start Land Rover de productie van de nieuwe Discovery. Om een idee te krijgen wat toekomstige eigenaars te wachten staat, hebben wij in Schotland alvast met prototypes de meest beroerde routes proberen te bedwingen. Weet deze auto de naam van Land Rover hoog te houden?

We hebben de nieuwe Land Rover Discovery al van alle kanten kunnen bewonderen. Klein is-ie nog steeds niet, in tegendeel, maar de bonkige styling van z'n voorgangers is-ie kwijt, het vierkante is er af. Het design loopt nu helemaal in de pas met dat van de Discovery Sport. Of het alleen een uiterlijke metamorfose is, of dat z'n (rij)eigenschappen ook op de schop zijn gegaan? Voor meer dan 12.000 mensen is de onwetendheid over dat laatste in elk geval geen belemmering geweest om er toch alvast maar één te bestellen. De nieuwe eigenaren moeten overigens nog wel even geduld hebben, de productie start pas begin 2017. In februari gaan wij de weg op voor een uitgebreide eerste kennismaking. Om toch alvast een idee te krijgen van waartoe de auto náást de weg in staat is, bood Land Rover ons alvast de gelegenheid om een aantal prototypes aan de tand te voelen in de Schotse High Lands; over de martelbanen waar Land Rover z'n nieuwe modellen beproeft.

Op dieet

Voor de nieuwe Discovery borduurt Land Rover losjes voort op de architectuur die voor de jongste Range Rover is ingezet. Een ladderchassis is er dan ook niet meer bij, de auto heeft voortaan een uit aluminium opgetrokken zelfdragend koetswerk. De keuze voor dit materiaal en deze constructie dragen er direct aan bij dat de auto volgens z'n makers maar liefst 480 kg lichter is dan z'n voorganger. Da's nog al wat. Kijken we naar de cijfers dan blijkt het hierbij wel om een vergelijking tussen de basisversies te gaan. Dat was bij het oude model de 3.0 TdV6 en is bij het nieuwe model de 2.0 Td4. Vergelijken we die oude V6 diesel met de nieuwe 3.0 TdV6, dan wordt het gewichtsverschil iets kleiner, namelijk 327 kg. Maar goed, het is nog altijd een behoorlijk afslankkuur, en dan te bedenken dat de auto zowel van binnen als van buiten gegroeid is.

Net als z'n voorganger is de nieuwe Discovery ook weer te krijgen als zevenzitter. Om de derde zitrij in te kunnen klappen, het reservewiel onder de auto een plekje te geven (daar blijven ze in Solihull aan vasthouden) en de uitklapbare trekhaak te kunnen monteren is er wel het nodige aan creativiteit gebruikt (de Range Rover heeft namelijk geen derde zitrij). En dan natuurlijk dat allemaal zonder de achteras in de weg te zitten, die hierdoor wel iets anders is dan die van de Range Rover. Vóór wordt een constructie met dubbele draagarmen gebruikt en achter een multi-link-systeem. In basis krijgt de auto schroefveren mee, maar wie daar prijs opstelt kan ook luchtvering bestellen (die overigens standaard is bij de versies met V6-motor). Op papier lijkt niets een erg prettig weggedrag in de weg te staan. Of dat ook zo is weten we over twee maanden.

We hebben zowel met een 340 pk V6-benzinemotor gereden als met een 258 pk V6-diesel, beide met een cilinderinhoud van drie liter. Daarnaast zijn er ook nog twee tweeliter viercilinder diesels verkrijgbaar met respectievelijk 180 en 240 pk. Ongeacht de motorkeuze is er altijd een van ZF afkomstige achttraps automaat aan boord. Beide V6'en krijgen standaard ook nog een terreinreductie mee, bij de sterkste viercilinder is die als optie leverbaar. Op de vraag of er net als van de Range Rover ook van de Discovery een hybride versie komt wordt heel beleefd geglimlacht: "De techniek is in huis".

Grote familievriend

Gezeten achter het stuur valt op dat er geen enkele poging gedaan lijkt om te verbloemen dat de Discovery uit het zelfde huis komt als de Range Rover. Veel bedieningselementen zoals het stuur met al z'n toetsen en de knoppen (inclusief de ronde versnellingsknop) op de middentunnel zijn Range Rover, voorwaar geen schande. Kwalitatief maakt de auto een zeer goede indruk, en schurkt dicht tegen Range Rover-niveau aan. De auto is gewoon nog iets meer up-market dan z'n voorganger. Het zal dan ook weinig verbazing wekken dat je op de grote stoelen voorin prima zit. Ook op de achterbank kun je vorstelijk zitten, en al naar gelang dat gewenst is kan de bank tot 16 cm verschoven worden of de hoek van de rugleuning aangepast. En als je dat allemaal maar ver genoeg naar voren doet creëer je een instapmogelijkheid naar de optionele derde zitrij. Heel makkelijk gaat die instap naar stoel zes en zeven overigens niet, in tegendeel. Maar eenmaal gezeten is er geen vuiltje aan de lucht en blijkt de derde zitrij opvallend geschikt te zijn voor volwassenen. Ja, ook als ze (zoals ondergetekende) 1,98 lang zijn, is er genoeg hoofd- en beenruimte. De zitrijen zijn naar achter toe getrapt opgesteld, zodat je ook helemaal achterin nog een beetje over de schouders van de mensen voor je naar de weg kan kijken. Land Rover neemt voor z'n zevenzitter alle passagiers even serieus. Hulde!

Je kunt stoel drie tot en met zeven met een druk op de knop elektrisch in- en uitklappen, overigens niet alleen via een bedieningspaneel in de achterbak (waar je ook de trekhaak elektrisch uitklapt) maar ook via het grote centrale touchscreen op het dashboard of - jawel - via de InControl-app op je smartphone. Zodoende kun je de laadruimte in grootte variëren van 258 liter (als de derde zitrij in gebruik is) via een royale 1.275 liter (met alleen de gewone achterbank overeind) tot een serieuze 2.342 liter met ook de tweede zitrij plat.

De auto is helemaal ingericht op de moderne mens. Wanneer je bij het bestellen de juiste hokjes aanvinkt beschik je over negen(!) usb-aansluitingen, zes punten om een 12 volt-stekker in te pluggen en een WiFi-hotspot voor acht apparaten. De functionaliteit van de InControl-telefoonapp is ook toegankelijk via je horloge, als dat tenminste een Apple Watch is of Android Wear. En voor hen die met een actieve levensstijl aan het outdoor sporten slaan is er nog de activity key. Met deze polsband kun je de sleutels in de auto achterlaten (die worden door de polsband gedeactiveerd) en kun je de portieren ver- en ontgrendelen. De polsband is waterproof tot een diepte van 30 meter. Wat betreft multimediasystemen via het centrale display in het dashboard wordt voor de Discovery de reeds bij JLR ingeslagen weg gevolgd. Uiteraard is de functionaliteit aangepast op die van de auto zelf. Qua logica en bediening van het systeem is echter nog geen grote stap vooruit gezet ten opzichte van wat we kennen van de andere JLR-auto's. Een gemiste kans. Verder is een rijbaanassistent is niet aanwezig, toch een dingetje bij een auto van bijna € 75.000 waarvan de meeste exemplaren ook nog 'ns 99 procent van hun kilometers maken op verharde wegen.

Op z'n sloffen

Maar goed, daar stelt Land Rover wel een hele lange lijst aan andere functies tegenover die de meeste andere auto's niet hebben. Nu komen we op het vlak van systemen als Terrain Response, All Terrain Progress Control, automatisch gestuurde differentiëlen, Drive Assist en nog tal van elektronische off-road-hulpjes. En daar zijn we voor gekomen. We willen weten wat deze auto in het terrein kan. We gaan eerst op pad met de benzineversie. Over die motor kunnen we kort zijn, je hoort hem nauwelijks, hij reageert vlot en aan het vredige gespin dat door het schutbord heen klinkt leiden we af dat de V6 het met z'n 450 Nm allemaal op z'n sloffen af kan.

Over de nog enigszins begaanbare bergpaden weet de Discovery prima z'n weg te vinden in de stand 'Auto'. Wanneer de route uitdagender wordt is er via het Terrain Response-systeem keuze uit aan de ondergrond aangepaste programma's. Zo ploegen we zonder problemen door de sompige turf. Op het centrale display is goed te volgen welke differentiëlen er in welke maten gesperd worden om de aandrijfkrachten bij de juiste wielen te krijgen. Automaat en tussenbak zorgen ondertussen voor de bijbehorende overbrenging. Tot de assen door de modder lijkt voor de Land Rover nauwelijks een uitdaging, met ogenschijnlijk het grootste gemak ploegt de auto voort. Wanneer de route vervolgt over grote rotsblokken hupt de auto voort als een volleerd trialrijder. Volop wordt geprofiteerd van de luchtvering die een maximale bodemvrijheid van 28,3 centimeter mogelijk maakt. Desalniettemin klinkt er af en toe een vervaarlijk gekraak van onder de auto. Onverstoorbaar vervolgt de auto z'n weg. Een fijne hulp is de Drive Assist die via de camera's in de neus en onder de spiegels op het centrale display laat zien wat er voor de hoge neus opdoemt en wat er zich afspeelt rond de voorwielen. Op datzelfde scherm kunnen we ook volgen hoe diep we bij een doorwading door het water gaan. Datis niet alleen handig om te voorkomen dat we per ongeluk een portier zouden openen en de auto vol zal lopen, maar zo weten we ook dat we niet te diep gaan. De maximale doorwaaddiepte ligt op 90 centimeter, 20 meer dan het oude model. Dieper gaat volgens Land Rover niet omdat dan de achterkant van de auto begint te drijven.

Over de top

Wanneer we halverwege de route van auto wisselen en verder gaan met de V6 diesel merken we vrijwel geen verschil. De TdV6 doet met z'n maximum koppel van 600 Nm net zo makkelijk en vooral ook net zo stil z'n werk als z'n benzinetegenhanger. Op standaard banden zonder aangepaste spanning wil de auto ons doen geloven dat het allemaal vanzelf gaat. En we geloven het. Wanneer we de rotsen verlaten en een martelbaan door de bossen inslaan schakelen we All-Terrain Progress Control (ATPC) in. Dit is in feite niets anders dan een off-road cruise control die werkt tot een maximale snelheid van 18 km/h. ATPC past zich helemaal aan aan de bodemgesteldheid; berg op berg af. Het enige waar je je zelf nog op hoeft te concentreren is de te volgen koers. Waanzinnig dat het allemaal kan. Echt ideaal wanneer je dagelijks over nagenoeg onbegaanbare routes naar de andere kant van je landgoed moet. Het roept bij ons echter ook de vraag op of het niet naar over kill neigt? Heeft dit nog wel met terreinrijden te maken? Zonder problemen rollen we voort over paden waar veel andere terreinwagens het niet redden. Overmoed ligt op de loer. De limiet van de auto hebben we echter niet kunnen vinden, die ligt een stuk verder dan wat we op de Schotse martelbanen hebben gezien. Maar afijn, een eerste indruk maak je maar één keer, en dat weet de nieuwe Discovery goed te doen, heel erg goed zelfs.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Discovery
Land Rover Land Rover Discovery

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Discovery 3.0 Td6 HSE Luxury| Grijskenteken|

    Land Rover Discovery 3.0 Td6 HSE Luxury| Grijskenteken|

    • 2018
    • 217.005 km

    € 48.588

    Land Rover Discovery 3.0 SDV6 256 pk HSE Luxury Grijs Kenteken Navi, Panoramadak, 20" LMV, Leder, Xenon, NL Auto

    Land Rover Discovery 3.0 SDV6 256 pk HSE Luxury Grijs Kenteken Navi, Panoramadak, 20" LMV, Leder, Xenon, NL Auto

    • 2015
    • 146.036 km

    € 39.809

    Land Rover Discovery 2.5 Highlander | Aut. Airco | 7 Persoons | Concoursstaat |

    Land Rover Discovery 2.5 Highlander | Aut. Airco | 7 Persoons | Concoursstaat |

    • 2002
    • 163.066 km

    € 15.900

Meer Land Rover Discovery occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Land Rover Discovery V

    20
    • 13 november 2020

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Discovery specificaties
  • Land Rover Discovery occasions
  • Land Rover Discovery video's
Advies en informatie
  • Land Rover Discovery tests
  • Land Rover Discovery gebruikersreviews
  • Land Rover Discovery index
PREMIUM
Land Rover Discovery 2.0 Si4 - Test

Land Rover Discovery 2.0 Si4 - Test

De Land Rover Discovery is op een haar na 5 meter lang, een kloeke 2,22 meter breed (met spiegels)...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery Td5 ES (2000)

    Land Rover Discovery Td5 ES (2000)

    2
    • 4 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery 2.5 Td5 S (2004)

    Land Rover Discovery 2.5 Td5 S (2004)

    5
    • 12 december 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery V8i S (2002)

    Land Rover Discovery V8i S (2002)

    1
    • 12 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery 2.0 SD4 HSE (2017)

    Land Rover Discovery 2.0 SD4 HSE (2017)

    16
    • 10 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery 2.5 Td5 E (2004)

    Land Rover Discovery 2.5 Td5 E (2004)

    2
    • 21 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery 2.7 TdV6 SE (2005)

    Land Rover Discovery 2.7 TdV6 SE (2005)

    2
    • 30 oktober 2014
  • Gebruikersreview
    Land Rover Discovery 300 Tdi Leisure (1994)

    Land Rover Discovery 300 Tdi Leisure (1994)

    2
    • 23 maart 2012
meer reviews
Audi Q7 vs. Land Rover Discovery - Dubbeltest

Audi Q7 vs. Land Rover Discovery - Dubbeltest

78

De nieuwe Land Rover Discovery schuift qua uitstraling op richting de Range Rover Sport. En...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    27
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Discovery als Metropolitan Edition

    Land Rover Discovery als Metropolitan Edition

    3
    • 14 oktober 2021
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Land Rover Discovery bekend

    Prijzen vernieuwde Land Rover Discovery...

    11
    • 23 november 2020
  • Nieuws
    Dít is de vernieuwde Land Rover Discovery

    Dít is de vernieuwde Land Rover Discovery

    23
    • 10 november 2020
  • Nieuws
    Land Rover Discovery spoedig onder het mes

    Land Rover Discovery spoedig onder het...

    14
    • 25 mei 2020
  • Land Rover Discovery 2.5 TD5 – 2003 – 692.268 km - Klokje Rond

    Land Rover Discovery 2.5 TD5 – 2003 – 692.268...

    • 30 maart 2020
  • PREMIUM
    Land Rover Discovery 2.0 Si4 - Test

    Land Rover Discovery 2.0 Si4 - Test

    • 10 maart 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    27
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    Nieuwe Range Rover Sport gelekt

    13
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor onthulling

    Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor...

    6
    • 25 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot cabriolet

    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot...

    5
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden