Land Rover Defender Electric

Geruisloos op safari

Land Rover Defender Electric
AutoWeek 16 2014
AutoWeek 16 2014

Je leest het in AutoWeek 16 2014

Als er één model onlosmakelijk verbonden is met een dieselmotor, dan is het wel de Land Rover Defender. En eigenlijk per toeval blijkt juist deze auto bij uitstek geschikt voor elektrische aandrijving.

Talloze ontdekkingen zijn per ongeluk gedaan. Van cornflakes tot penicilline, hun uitvinders liepen er onverwacht tegenaan, terwijl de uitvinding blijvend was. Bij Land Rover zijn ze zo eerlijk om te melden dat een volelektrische auto niet op de prioriteitenlijst stond. Maar toen kwam er een verzoek vanuit het Krugerpark in Zuid-Afrika. Daar gebruiken ze al jaren Defenders om toeristen rond te rijden.

Met de bovenkant eraf en een stel stoelen erbij zijn het ideale voertuigen om groepen mee te nemen op safari. Maar er zijn enkele bottlenecks. Zo gaat een deel van het wild ervandoor zodra het dieselgedreun van de auto binnen gehoorafstand komt en kunnen gasten de gids om diezelfde reden soms niet verstaan. "Kunnen jullie voor ons geen elektrische versie maken?", vroegen ze Land Rover zodoende.


Het resultaat is deze Defender Electric.

Fluisterstil

De auto heeft de beschikking over een 94 pk sterke elektromotor, die op de plek is gemonteerd waar voorheen de versnellingsbak zat. Het maximumkoppel bedraagt 330 Nm. De auto slaat z'n energie op in een 300 volt lithium-ionaccu met een capaciteit van 27 kWh. Het accupakket weegt 410 kg en hierdoor is de concept-car ongeveer 100 kg zwaarder dan een standaard Defender. Maar hij is fluisterstil én, zo blijkt als we hem uitproberen, in het terrein praktisch net zo goed als een gewone Defender.

Het maximumkoppel is vanaf stilstand beschikbaar en in tegenstelling tot een normale Defender hoef je niet langer met een koppeling te werken. Nog een voordeel: bij het afdalen van een heuvel, waarbij je normaal de compressie van de motor gebruikt, wordt middels de elektromotor de accu bijgeladen. Door het water kan de auto zelfs dieper dan een versie op diesel. De krachtbron is waterdicht verpakt en de auto heeft geen luchtinlaat. De lage gearing is wel gebleven, al heb je zo veel koppel dat je deze zelden nodig hebt. Grappig: voor de verwarming heeft de auto een mini-dieselgenerator aan boord – volgens Land Rover efficiënter dan een elektrische.

Grote vraag

De actieradius is met zo'n 60 tot 100 kilometer beperkt, maar in het eerder genoemde safaripark staat de auto veel stil of rijdt hij op lage snelheid korte afstanden. Dan is een elektrische auto op zijn best. Land Rover zag de auto als concept en gaf aanvankelijk aan dat serieproductie geen optie was. Maar de interesse blijkt nu veel groter dan verwacht. Veel kopers van een Defender gebruiken de auto op een manier waarmee ze met elektriciteit uitstekend uit de voeten kunnen.

Campingeigenaren, beheerders van Engelse landgoederen en pretparken waar Defenders de treintjes trekken, bijvoorbeeld. "Eerlijk gezegd heeft de interesse ons wel een beetje verrast", zegt de verantwoordelijke engineer. "Uiteraard nemen we onze ervaringen mee als we kijken naar toekomstige modellen, maar een kleinserie van elektrische Defenders is iets waar we inmiddels wel over nadenken." Het kost ongeveer 20.000 Britse ponden om een Defender elektrisch te maken; een bedrag dat je in Nederland overigens met belastingen bijna volledig kunt compenseren.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum