Lancia Ypsilon 1.4 16v Platino (2007)

Frisse ijdeltuit

Lancia Ypsilon 1.4 16v Platino
Het wordt steeds mooier in de compacte klasse. De Lancia Ypsilon zag er al hip en lekker uit, maar door de recente facelift oogt hij ook weer fris. Helemaal hip, die Yp! Maar kan hij nog mee met de jonge garde?

Het is altijd al een bijzonder ding geweest, die Lancia Ypsilon. Hij ziet er vriendelijk uit, oogt aaibaar en is vooral geliefd bij vrouwen. En Lancia vereenzelvigt zich graag met lifestyle. Bij die lieve, kleine Yp denk je dan al gauw aan van die Sex in the City-achtige types.
Lancia's zijn apart en spreken een kleine groep liefhebbers aan. De verkoopcijfers spreken boekdelen. In 2006 gingen er bijvoorbeeld maar 471 Ypsilons in Nederland op kenteken, waarmee het model een marginale rol speelt in de compacte klasse. Met zijn nieuwe neus en wit getinte achterlichten oogt hij als een drastisch ingekorte Thesis. Een aparte verschijning, die Yp. Zeker als hij ook nog eens in twee kleuren is gespoten, B-Colore noemt Lancia dat. De bekende Lancia-grille kreeg een nog dominantere plek en de andere voorbumper geeft de Ypsilon wat meer smoel, wat je zeker vanaf de zijkant goed ziet.


Verwennerij
Voor de echte verwennerij zorgt de Platino-uitrusting. Dan is zelfs het dashboard
met leer bekleed, net als de stoelen trouwens. En dan hebben we ook nog gekozen voor de 95 pk sterke 1.4 16V, dus er blijft weinig te wensen over. De enige extra's voor de Yp zijn de tweekleurige lak en cruisecontrol. Verder is alles standaard.
De stoelen zitten zacht en bieden weinig zijdelingse steun. Het stuur laat zich weliswaar zowel in de hoogte als in de lengteas verstellen, maar de zit wordt nooit optimaal. Je zit vrij dicht bij de voorruit en tijdens het rijden zit je met de rechterknie tegen de middenconsole.


Klokkenwinkel centraal
Centraal onder de voorruit staat de klokkenwinkel met goed afleesbare meters. Het leer op een groot deel van het dashboard staat hartstikke chic. Ook aan de aankleding van de portieren hebben de sfeerspecialisten van Lancia aandacht besteed. Zo zit rond de portiergreep fraaie kunststof, die de indruk moet wekken dat het om chroom gaat. Kenmerkend voor de Ypsilon is de hoog geplaatste pook, die tegen het dashboard aan hangt. Bij de Platino is de pookknop van een materiaal dat nog het meeste weg heeft van ivoor.
Achterin gaat het er evenmin ruim aan toe. Slim is de manier waarop de leuningen
van de gedeelde achterbank platgaan. Voor in de zittingen zitten hendels, zodat je niet helemaal het interieur van de auto hoeft in te duiken. Overigens is de Ypsilon er alleen maar als driedeurs. En dan heeft de Yp nog iets praktisch: je kunt de achterbank namelijk verschuiven. Heb je iets te enthousiast geshopt, dan schuif je vanaf achter door aan een koord te trekken de zitting naar voren, zodat er meer bagageruimte ontstaat.


Rap
De Ypsilon is echt een rap autootje. De 1.4 16V pakt lekker gretig op bij lage toeren; vanaf 1.500 toeren voel je hem al versnellen. De Ypsilon met zijn zesbak scoort een verbruik van 1 op 12,6. Bij 120 op de teller draait de Lancia een keurige 3.250 toeren.
De Ypsilon heeft een wat luidruchtig onderstel, maar is wel zacht geveerd. Bij drempels komt hij ver uit de veren, om vervolgens weer diep door de hoeven te gaan. Door de softe afstelling helt de Ypsilon ook fors over. Hij heeft in bochten die snel worden genomen de neiging over de voorwielen weg te glijden. De Lancia maakt nog gebruik van de techniek van de vorige Fiat Punto.

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.4 16v Platino
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.235

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 128 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.810 mm / 1.704 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.388 mm
Massa leeg 955 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,1 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 14,1 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 140 g/km

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum