Lancia Musa

Gek idee

Lancia Musa
Lancia MusaLancia MusaLancia MusaLancia MusaLancia Musa
AutoWeek 28 2004
AutoWeek 28 2004

Je leest het in AutoWeek 28 2004

Je kunt de Lancia Musa op twee manieren bekijken. De eerste is broodnuchter vaststellen dat het een Fiat Idea is met andere koplampen, luxe bekleding en een te hoog prijskaartje. De andere is wat genuanceerder: vijfsterrenluxe in een auto van nog geen vier meter. Dat is chique en handig in één – en dat mag best wat extra kosten.

De verwantschap met de Fiat Idea wordt aardig gecamoufleerd, want als de auto zo voor je staat, zou je niet zeggen dat ongeveer driekwart van de componenten van de auto overeenkomt. Want het zijn juist de onderdelen die direct aan de oppervlakte liggen die anders zijn. Bijvoorbeeld de typische Lancia-neus met flinke grille en grote koplampen en de 'dikke' achterklep die door z'n chromen randjes wat chiquer oogt. Aan de zijkant zie je er nog het meest van de Idea in terug, omdat aan het profiel van de auto eigenlijk niets veranderde. De stilisten hebben opnieuw een chromen stripje in de stootranden gelegd om het uiterlijk wat te veranderen.

Binnenin is het van hetzelfde laken een pak. De Musa wordt voorzien van mooiere bekleding en wat chromen randjes (daar zijn ze weer...), maar verder is het vooral Idea wat de klok slaat. Dat is overigens geen slecht begin, want het interieur van de Idea was ook al prima ingedeeld. En door het gebruik van warme kleuren als bruin en beige wordt het nog een soort van gezellig binnen in de auto. Grijs en zwart zijn door Lancia uit het woordenboek geschrapt. En dus werden de wijzerplaten crèmekleurig en werden de cijfers er heel speels in een rondje op gezet.


Gemiste kans
Maar als we onze blik even van het chocoladebruine dashboard afwenden en verplaatsen naar áchter in de auto, dan blijkt de Musa een verdraaid handige auto te zijn. Zo is de achterbank eigenlijk geen bank, maar is hij opgebouwd uit drie losse stoelen, waarvan de middelste een stuk smaller is. Je kunt ze bovendien naar voor en achter verschuiven en de leuningen zijn ook verstelbaar. Zo kun je het interieur aanpassen aan de hoeveelheid bagage of de mensen die je wilt meenemen.
Over bagage gesproken: de kofferruimte meet 320 liter en dat is aan de krappe kant. Als het om de afdekking van de kofferruimte gaat, dan heeft Lancia een kans gemist. Want als er één ding voor kwaliteitsverbetering vatbaar was in de Fiat Idea, dan was het wel dat vod dat daar hangt. Maar Lancia kleurde 'm alleen maar bruin en vond dat daarmee de kous af was. Zonde.
Voorin kun je vrij gemakkelijk een goede zitpositie vinden en de stoelen zijn van redelijke vorm, ook al zouden we liever wat langere zittingen hebben. Fijn is dat de pook lekker hoog op het dashboard zit en dus goed binnen handbereik is. Ook Lancia heeft ons nog niet duidelijk kunnen maken waarom de klokken in het midden van het dashboard moeten. Je legt de krant toch ook niet rechts van je neer als je 'm wilt lezen?
De Musa is in principe behoorlijk compleet uitgerust. Er zijn twee versies: Oro en Platino. De eerste heeft elektrisch bediende zijruiten vóór, airco, ABS en een cd-speler, maar pas de Platino is écht luxe. Leren bekleding, lichtmetaal, een gigantisch glazen dak, extra donker getinte ruiten, kortom, die dingen die de Musa die exclusieve Lancia-uitstraling zouden geven. En wat zouden we graag vertellen wat het prijsverschil is, maar Lancia heeft nog geen bedragen genoemd en wil slechts een indicatie geven van de vanafprijs: € 18.750. Maar reken er maar op dat het programma zal doorlopen tot boven de 25.000 euro.


Geen sprinters
Ook onder de motorkap valt er niet bijzonder veel te kiezen. Er staan drie motoren op het programma, waarvan twee diesels. Allemaal zijn het bekende producten. De enige benzinemotor is de 1.4 16V van 95 pk. En natuurlijk kun je de 1,3-liter MultiJet-diesel met 70 pk krijgen en de 1.9 MultiJet met 100 pk. Alledrie worden ze standaard voorzien van een handgeschakelde bak. De 1.4 en 1.3 kunnen worden uitgerust met een gerobotiseerde bak, die dan Dolce Far Niente heet.
De eerste kennismaking op de weg met de Musa is een déja vu. Want de Musa rijdt als een Idea, met alle plus- en minpunten van dien. We hadden alleen de gelegenheid om de 1.9 uit te proberen en met de indrukken van de Idea 1.3 nog vers in het geheugen kunnen we concluderen dat die net dat beetje pit heeft dat de 1.3 moet ontberen. Want ondanks zijn technisch hoogstaande niveau, waren de prestaties van die compacte diesel maar matig. De 1.9 komt heel aardig mee, maar is zeker geen sprinter.
Het onderstel heeft ook in de Musa te lijden onder wat korte veerwegen. Oneffenheden in de weg worden dus met name door de achteras hard doorgegeven in het interieur. Maar verder is de Musa een lekker comfortabele auto. Het motorgeluid blijft ook prettig op de achtergrond.
Inderdaad, de Musa is gewoon een Idea met wat ander design. Aan de rijeigenschappen en functionaliteit werd niets veranderd. Het grote verschil zit 'm dus in het design en het kleurgebruik. En ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar wij durven te beweren dat je de Musa niet veel zult zien. Het zal dus een nogal exclusief ding gaan worden, want als de goedkoopste al zo'n 19 mille gaat kosten, dan vinden we dat vreselijk veel geld.