Lancia Delta HF 4WD - nog geen Integrale maar heftig is hij wel
Vroeg 4x4-hothatchkanon
Een Lancia Delta HF 4WD in de heldere witte kleur met de welluidende naam Bianco Corfu. Alleen de Martini-striping en sponsorstickers lijken nog te ontbreken. Zes WK-titels tussen 1987 en 1992 in het Group A rallykampioenschap, dat is niet niks. Welke compacte middenklasser kan zich laten voorstaan op zo’n autosportpalmares? Meteen aan het begin van zijn lange productieperiode behaalde de Delta zijn eerste grote overwinning met de titel ‘Auto van het Jaar 1980’ – geen enkele andere Lancia voor of na de Delta heeft dat voor elkaar gekregen. Deze sympathieke HF 4WD heeft nog niet de uitgeklopte brede wielkasten van de latere Integrale.
Voor het gerenommeerde merk met zijn verfijnde techniek was de compacte premiumauto zowel een keerpunt als een nieuw begin. Dat hij wat design en stijl betreft zijn roots heeft in de jaren 70, is niet te merken aan het technisch zeer hoogwaardige, sportieve model. Permanente vierwielaandrijving met twee differentiëlen en een viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenas, een turbo en een tussenkoeler maken allemaal deel uit van het pakket, waardoor de Lancia zeker voor de jaren 80 een heel bijzondere hete hatchback was. De 165 pk sterke vierwielaangedreven Delta is feitelijk een sportwagen met vier deuren en een grote achterklep.
Metertjes alsof ze van Ferrari komen
Aan de andere kant zien de metertjes er met hun glinsterende gele wijzerplaten en sportstuur uit alsof Lancia ze bij Ferrari heeft ingekocht. Zes ronde meters bevinden zich recht voor de bestuurder, met nog eens twee rechts in de middenconsole. De Recaro-stoelen, die als optie verkrijgbaar waren, bieden veel grip en passen ook goed in het sportieve plaatje. Het enige wat ontbreekt, is een versnellingspook met open coulisse. Omdat de hype rond de brede Integrale-versies al vele jaren zulke stratosferische proporties heeft aangenomen, zou je bijna vergeten dat de Delta oorspronkelijk was ontworpen als voorwielaangedreven. Het vierwielaandrijvingspakket werd geleverd door specialist Steyr-Puch. In het midden bevindt zich een tussenbak met viscokoppeling die de slip op de voor- en achterkant in balans brengt, terwijl het zelfsperrende Torsen-differentieel het vermogen automatisch verdeelt over de wielen op de achteras. Omdat de conventionele vermogensverdeling van 56:44 ten gunste van de vooras een belemmering bleek bij het driften in de sportmodus, werd de verhouding in latere Delta-modellen omgedraaid. Vooral de HF met zijn viercilinder turbomotor maakt duidelijk hoeveel voordelen het heeft om veel vermogen over vier in plaats van slechts twee aandrijfwielen te verdelen. Er is uiteraard meer dan genoeg tractie voorhanden, met vrijwel geen over- of onderstuur. Vierwielaandrijving maakt autorijden gewoon veiliger, zo simpel is het.
Viercilinder turbo van de Thema Turbo
De viercilindermotor uit de grote Lancia Thema Turbo levert een vermogen van 165 pk bij 5.250 tpm uit een cilinderinhoud van twee liter. Met twee bovenliggende nokkenassen en twee balansassen is het een knap staaltje motortechniek. Hij doet zijn werk stiller dan verwacht en produceert een mooie diepe grom aan de achterkant via de twee uitlaatpijpen rechts en links. De achtkleps motor trekt al vanaf 2.000 tpm resoluut op, toont zich elastisch en levert, wanneer de turbodruk kortstondig wordt opgevoerd tot 0,9 bar, opnieuw een korte, hevige boost. Het levendige karakter van de motor sluit perfect aan op de nauwkeurige besturing en de straf afgestelde wielophanging. De HF 4WD reageert lichtvoetig op veranderingen van richting; hij wordt alleen soms een beetje stuiterig op dwarsrichels en gaten in het wegdek, zonder waarneembaar over te hellen. En overdreven hard is de Delta niet geveerd.
HF AWD is super dynamisch
De bestuurder profiteert ervan dat alle vier de hoeken van de Lancia, die slechts 3,99 meter lang is, duidelijk zichtbaar zijn. In rijdynamiek is de HF 4WD ongeëvenaard, het is ondanks zijn hatchback-verpakking de enige echte sportwagen in dit veld. De achterklep en de in delen neerklapbare achterbank komen het praktisch gebruiksgemak ten goede. Op die achterbank is het een krappe bedoening. Onze conclusie: een stoere, sportieve Delta met vierwielaandrijving is al heel heftig. Je hebt geen HF Integrale 16V nodig om daarachter te komen – een smalle 4WD is genoeg.
(bij de technische gegevens hieronder staat de gewone HF Turbo met voorwielaandrijving die dezelfde motor heeft, maar die is gekoppeld aan de voorwielen)
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Delta HF Turbo |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.923 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.585 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 191 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.895 mm / 1.620 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.475 mm |
Massa leeg | 1.020 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 500 kg |
Banden | 165/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Classics - Audi Quattro vs. Lancia Delta
Blits bezit: Lancia Delta HF Integrale
De prijzengekte rond oude Volkswagenbusjes lijkt over
Hyundai Genesis Coupé 3.8 (2012) - Als de nieuwe Genesissen rijden als deze Coupé belooft dat veel
Volkswagen Passat is na 37 jaar nog lang niet klaar - Liefhebber gezocht
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.