Koopwijzer Volvo XC60: veel keus en risicoloos als occasion
Nederlanders en Volvo's gaan goed samen
- Louis Blom
- Occasiontest
Volvo en Nederland, dat zijn vrienden van elkaar, ook als het om SUV’s gaat. Het is zelfs aan een Nederlander te danken dat de XC60 bestaat! De tweede serie vanaf 2017 is zeer populair en daarom is het de hoogste tijd voor een Koopwijzer.
Lex Kerssemakers heeft jarenlang op het hoofdkantoor van Volvo even buiten Göteborg gewerkt en stond aan de wieg van de XC60. Hij overtuigde de directie ervan om deze midsize-SUV in productie te nemen. Een gouden greep, want tussen 2008 en 2017 zijn er bijna 1,1 miljoen van verkocht. Dat model was toen overigens nog een puur Zweedse aangelegenheid. In 2010 werd Volvo Cars overgenomen door het Chinese Geely-concern en de tweede generatie XC60, die in 2017 uitkwam, deelt dan ook diverse componenten met andere modellen uit de Geely-stal.
De XC60 staat op hetzelfde platform als de Volvo’s S/V60, S/V90 en XC90, maar dat wordt ook gebruikt door de Polestar 1 en de populaire Lynk & Co 01. Het platform kan louter dwarsgeplaatste viercilindermotoren dragen, al dan niet gecombineerd met elektromotoren. Grotere motoren heeft Volvo in de ban gedaan en sinds 2020 zijn diesels ook al taboe in Zweden. Een geheel elektrische uitvoering heeft Volvo echter evenmin in de planning gehad, want daarvoor moet je bij de XC40 zijn. De XC60 wordt gebouwd in Zweden, maar de T4/B4-versies komen uit China. Er is een waaier aan mogelijkheden: je kunt kiezen uit vier diesels en vier benzineversies, voor- of vierwielaandrijving, standaardvering of luchtvering en er zijn hybride varianten die in Nederland populairder zijn dan de geheel fossiele opties. Een handbak heb je alleen bij de D3-diesel, voor de rest zijn het automaten. Bovendien zijn er talloze uitvoeringen, opties en kleuren om je XC60 samen te stellen.
Zware concurrentie voor de Volvo XC60
Vanaf de eerste dag verkoopt de XC60 als een warm broodje met een goed worstje. Er zijn er in Nederland ruim 10.000 van verkocht, de parallel geïmporteerde auto’s niet eens meegerekend. Met deze cijfers is hij de zware concurrentie van de BMW X3, Audi Q5, de Mercedes-Benz GLC en de Toyota RAV4 ruimschoots de baas. Dat is wel een bijzonder goede prestatie! De XC60 is een ruime, zeer comfortabele auto, heeft een laag geluidsniveau en is bijna vanzelfsprekend voorzien van uitstekende stoelen. In afwerking scoort de huidige versie ook nog eens veel beter dan zijn voorganger.
Bij Bangarage in Amsterdam Zuid-Oost staat een XC60 T5 Momentum voor ons klaar, van bouwjaar 2018 met 73.830 kilometer op de teller. Dit exemplaar heeft de op twee na zwakste benzinemotorisering en het op één na laagste uitrustingsniveau. Maar… truttig kun je deze XC60 niet noemen, want met 250 pk is hij meer dan adequaat gemotoriseerd.
Volvo XC60 T5: 250 pk. Deze is onder de motorkap als nieuw. Helaas is dit exemplaar al verkocht.
Het model bestaat alweer zes jaar en een opvolger laat niet lang meer op zich wachten, maar de SUV toont nog even fris als in 2017, toen hij werd voorgesteld. Ook het interieur mag er zijn: mooie materialen, kunststoffen en tapijt. Bovendien heeft modeljaar 2022 een verbeterd Google Android-systeem en nieuwe camera’s en sensoren. In de praktijk werkt het systeem niet altijd vlekkeloos. Het eerdere Volvo Sensus blijkt betrouwbaarder, maar wordt als traag beoordeeld.
Serieuze mechanische malheur is (nog) niet aan de orde bij de Volvo’s XC60 vanaf bouwjaar 2017. De motoren houden zich goed. De distributieriemen moeten pas worden vervangen bij 160.000 kilometer of tien jaar.
Veel terugroepacties geweest voor Volvo XC60
Er zijn wel tal van terugroepacties op touw gezet, met de hefarmen van de achterklep als bekendste euvel. De achterklepsluiting wil ook wel eens dienst weigeren en in sommige gevallen werkt de centrale vergrendeling niet. Andere terugroepacties hebben te maken met updates van de software. Een voorbeeld hiervan is de AEB, Auto Brake Assist. De achttraps automaat waarmee alle XC60’s zijn uitgerust, wil nog wel eens zorgen dat de auto niet soepel op gang komt. Meestal helpt een software-update, maar de bak moet ook elke 60.000 kilometer verse automatische transmissievloeistof (ATF) hebben. Dat is een belangrijke factor als het gaat om soepel wisselen van de versnellingen én het behalen van een lange levensduur.
Geen onbelangrijke terugroepactie is de zekering van de brandstofpomp. Die was aanvankelijk onderbemeten (15 ampère). Als die doorslaat, valt de auto stil. Volvo heeft dat verholpen met een zwaardere – 20 ampère – zekering. Verbeteringen voert Volvo vaker door, zoals de tankinhoud (vergroot tot 71 liter), de rubberstrip tussen achterportier en spatbord die ophoping van vuil tegengaat en de hybrides die een grotere range en een sterkere elektromotor kregen.
Bij AutoBild goed uit de 100.000-kilometertest
De collega’s van AutoBild hebben in twee jaar 100.000 kilometer met een XC60 T8 Twin Engine (plug-in hybride) afgelegd. Zeer te spreken waren ze over comfort en afwerking, minder over het infotainment en het verbruik. Bovendien vonden ze de actieradius van het volledig elektrisch rijden onder de maat. Dertig in plaats van de beloofde vijftig kilometer, dat kan natuurlijk niet. Verder vonden ze het verbruik (8,7 l/100 km) hoog. Vergeet bij dit laatste echter niet dat Duitsers meestal veel sneller rijden dan wij (in Nederland, 100 km/h) én dat deze T8 je uitnodigt om vlot door te rijden. Bij hun XC60 vonden ze ook wat roest aan de draagarmen. Zwaarwegender waren de afdichting van het uitlaatspruitstuk bij de eerste cilinder en het gebroken monoliet van de eerste katalysator. Los van deze bevindingen, die zeker voor puntenaftrek in aanmerking komen, waren de collega’s zeer tevreden. Ook de D5 kwam uitstekend door de 100.000 kilometer beproeving. Alleen een plakkend AdBlue-ventiel zorgde voor een oplichtend ‘Check engine’-lampje.
Veel aluminium componenten in de wielophanging. Kies je voor een auto met een hoge kilometerstand, kijk dan naar de ashoes en eventuele speling op de draaipunten.
De proefrit is een belangrijk onderdeel van het aankoopproces. Controleer alle systemen, met name die apk-gerelateerd zijn, zoals lane departure en de systemen die helpen aanrijdingen te voorkomen, zoals het genoemde AEB. Natuurlijk check je de werking van de airco en die van het multimediasysteem. Verder voel je of de remmen trillingsvrij zijn en of de auto een onbalans in de wielen heeft. Een krom wiel loopt immers in de papieren. Allemaal zaken waar de auto niets aan kan doen, maar die je euro’s kunnen kosten of besparen.
Weinig risico bij occasion XC60
Brengt de aanschaf van een XC60 veel risico met zich mee? Alles wijst op ‘nee’, als je een goed onderhouden auto koopt. Zo’n XC60 vertelt snel zijn eigen verhaal. Je ziet in een oogwenk of de vorige eigenaar er compassie mee heeft gehad of dat er nooit een stofzuiger doorheen is gehaald. Ga voor de beste, het liefst met een sluitende onderhoudshistorie. Er is namelijk best veel keuze.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 T6 PHEV AWD Plus Dark | Elek trekhaak | Standkachel | Panoramadak | Zondag Open!
- 2023
- 38.000 km

Volvo XC60 2.0 T6 398pk Plug-in hybrid AWD Ultimate Dark | Bowers &Wilkins Premium Sound system | Navigatie Google | Paonarama dak | Camera | Extra Getint glas | Stoelen met massage functie
- 2024
- 28.340 km

Volvo XC60 T8 AWD Plug-in hybrid AWD Recharge Plus Dark | Panorama | Trekhaak | ACC | 360 Camera | Memory Seats | Stoel/Stuurverw.
- 2023
- 53.905 km
Lees ook
Praktijkervaring Volvo XC60: dit vinden eigenaren van hun auto
Zo komt de Volvo XC60 uit de 100.000 km-test van AutoBild
Audi Q5 Sportback vs. Volvo XC60 - Vergelijkende Test
Hoe krasse kar Volvo XC60 nog altijd weet te verleiden
De Volvo XC60 biedt voor hetzelfde geld veel meer dan in 2017 – Back to Basics
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (144) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.