Kia Venga 1.4 CVVT X-tra (2010)

MPV pur SANG

Kia Venga 1.4 CVVT X-tra
Kia zet met de nieuwe Venga een kittig gelijnd karretje neer, dat op het eerste gezicht keurig tussen een hatchback en een MPV-achtige in past. Geen typisch saai MPV-ontwerp, maar toch veel ruimte en zo'n lekker hoge zit. Een ideaal tussenmaatje dus?

Het is wel duidelijk dat het Koreaanse merk heeft getracht om z'n compacte MPV in een wat aantrekkelijker verpakking te stoppen. Om nu te zeggen dat de Venga een opvallend spannende auto is, gaat wellicht wat ver, maar oersaai is-ie ook weer niet. Hij heeft nog best een geinig, kenmerkend smoeltje en die ronde bips heeft ook wel iets aparts. De tijd van dertien-in-een-dozijn heeft Kia achter zich gelaten, zoveel is wel duidelijk. De Venga is speciaal voor en ín Europa ontworpen en ontwikkeld. Kia zegt te hebben geluisterd naar onze wensen, en de Venga zoveel mogelijk op onze smaak te hebben afgestemd.

Dat merk je naast het uiterlijk, dat net als bij de Soul van de hand is van Peter Schreyer, ook meteen aan het rijgedrag van de Venga. Kia weet inmiddels dat wij in Europa niet bepaald zitten te wachten op zacht geveerde dweilhokken die zonder al te veel aandacht in elkaar zijn geschroefd, dus maakte het merk van de Venga een behoorlijk strak karretje.

Dat voel je onderweg dan ook heel duidelijk; hij stuurt behoorlijk licht en helder, zijn versnellingsbak schakelt redelijk strak en ook de vering en demping zijn stevig. Na het nemen van een drempel deint de Venga nauwelijks door en ook over korte hobbels rolt de Kia aangenaam solide. Kia heeft bij de Venga een – voor een MPV – mooie mix bereikt tussen veercomfort en bochtengedrag. En daarbij vormt de toevoeging 'voor een MPV' een essentiële nuance, want je kunt bij een praktische auto van één meter zestig hoog nu eenmaal moeilijk een haarscherp bochtengedrag verwachten. De carrosserie van de Koreaan blijft redelijk lang neutraal; hij duikt na het insturen voor een bocht weliswaar flink in z'n veren, maar het overhellen blijft zeker binnen de grenzen van het toelaatbare.

Toeren gevraagd

Kia voorzag onze test-Venga van de lichtste benzinemotor voor ons land, de 1,4-liter CVVT met 90 pk die we ook kennen uit de Cee'd. Over die krachtbron kunnen we kort zijn; de haren in je nek zullen er heus niet door overeind gaan staan, maar voor het dagelijkse verkeer in ons land voldoet-ie wel. Wel zul je toeren moeten maken om vlot met hetverkeer mee te kunnen komen. Hét kenmerk van een echte MPV zijn de handige gebruiksmogelijkheden. Die heeft de Venga dan ook. Zo gooi je de achterbank met één simpele handeling plat, waarna een vlakke vloer ontstaat. Bovendien zitten er geen ankerpunten of haken in de weg. Handig is dat de achterbank verschuifbaar is, waardoor je kunt kiezen tussen meer ruimte voor de knieën óf meer plek voor bagage. Voorheen was een Kia vooral interessant omdat je zo lekker veel waar kreeg voor je centen. Veel andere argumenten waren er voor die oude Kia's eerlijk gezegd niet. Kia's steken tegenwoordig stukken beter in elkaar en ogen veel prettiger, maar één aspect is door de jaren heen niet veel veranderd. Kijk maar eens hoeveel Kia je krijgt voor

je geld! Cruisecontrol, Bluetooth, een cd-speler met iPod-aansluiting en bediening op het stuurwiel, zes speakers en parkeersensoren in de achterbumper; het is er allemaal. Op het gebied van uitrusting en value for money doet Kia dus nog steeds niet kinderachtig.

Video

Signalement

Merk Kia
Model Venga 1.4 CVVT X-tra
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 137 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.068 mm / 1.765 mm / 1.600 mm
Wielbasis 2.615 mm
Massa leeg 1.153 kg
Laadvermogen 457 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 550 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 168 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,5 s / 9,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,5 s / 16,4 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.