Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)

Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)
Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)Kia Venga 1.6 CVVT X-tra (2010)

UitvoeringVenga 1.6 CVVT X-tra
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2018

Nieuwe aankoop.

Na 7.5 jaar een Yaris te hebben gereden nu tijd voor een Kia venga. Ik heb gekozen voor een 1.6 extra comfort plus uitvoering. Wat een enorm verschil met de Yaris. Veel luxe zeer ruim vanbinnen en wat rijdt het fijn. 125 pk is net even wat extra. De kleur wit staat hem goed zeker nu ik na aankoop de ramen heb laten blinderen. Ook meteen lucht en intrieurfilter vervangen en de airco laten reinigen ivm vieze lucht. Voordeel van 7 jaar garantie is dat alle beurten keurig zijn bijgehouden. Auto bij de dealer gekocht en keurig afgeleverd . De originele velgen roesten snel en deze zijn keurig gespoten. Verder netjes met halve tank benzine en gepoetst afgeleverd Zonder garantie die 600 euro vind ik dat niet waard gezien de volgende beurt half jaar geleden is. Even in het kort. Ik herken de zwakke puntjes wat ik gelezen heb. Als ik de verwarming op de voorruit zet gaat de airco verplicht aan dat is irritant. Het tanken gaat lastig de laatste paar liters. De achtervering is wat deinerig op minder wegdek en drempels en de ophanging voor op klinkers wat rammelig. Maar daar is alles mee gezegd. Hoewel een 6e versnelling was mooi geweest wbt geluid en toerental al kan ik niet zeggen hij echt lawaai maakt maar je merkt hij hoog in toeren zit vanaf 120km. Elke auto heeft wel wat. Hij rijdt heerlijk veel opties zeer goede stereo. Prima werkende cruisecontrol en een goede stabiele wegligging. Dat de auto wat vaag zou sturen herken ik niet. Ik herken het overhellen uit de test ook zeker niet. Ligt juist gezien de hoogte strak op de weg. Vind de auto niet zijwindgevoelig. De airco werkt perfect. Het dashbord vind ik erg mooi en van mooie materialen. Alle knoppen zijn duidelijk en op een goede plek. Hij schakelt prima. De achterbak erg ruim en met de plank in de onderste stand zeer ruim. Veel ruimte voorin en op de achterbank. Ondanks veel luxe heeft hij geen elektrische ramen achter dat is helaas. Fijne stoelen ook met goede steun. Als je uit een Yaris komt van 2003 is deze auto op alle fronten een hele stap vooruit. Ook de hoge zit is superfijn. Het is een auto waar iedereen zo mee wegrijdt. En ook de buitenkant mag er zijn vind ik. Alles voelt verder robuust aan en ik hoop er lang mee te doen. De 1e tank met veel snelweg deed ik 1 op 16. Ik reken op een 1 op 13 a 14 gemiddeld. Ondanks wat minpunten zijn mijn partner en ik dolblij met de Venga.

Jaar verder

Zo we zijn weer een jaar en ongeveer 15000 km verder. We zijn nogsteeds erg tevreden met de Kia. Hij is ruim van binnen en compact van buiten. Vooral met vakanties ideaal. Fijne auto voor de snelweg. Verbruik zal gemiddeld op de 1 op 13 liggen. Voor een 1.6 prima. Op de snelweg rond de 100 km is de 1 op 15 a 16 haalbaar. Ikzelf rij altijd 100. Stuk zuiniger en die paar minuten verschil... De auto rijdt fijn. Ook zijn er nadelen. Het onderstel vind ik minder van deze auto. Over klinkerweggetjes rammelt hij flink. Dat komt niet degelijk over. Zijn ook vele forums die dat beeld bevestigen. Op vlakke wegen is dit niet van toepassing. Heb ook in een Venga gereden met 80.000 km die had het veel minder. Dus het komt na de ton schat ik in. Verder blijft de dode hoek in de voorstijl oppassen geblazen. Ook vaker gelezen. Ook zoals bij anderen ben ik een kwartier aan het tanken omdat de ontluchting niet goed is. De laatste 12 liter duurt erg lang. De dealer kan het maken kost rond de 170 euro dacht ik. De tank moet ervoor onder vandaan. Ik laat het nog even zo. Dus foutloos is de Venga niet. Ook de achtervering is wat stug de auto voelt daardoor niet altijd in balans. Toch vinden we hem fijn en zeker tov de Yaris. Hij is recent gekeurd moesten alleen 2 nieuwe fuseekogelhoezen op. De koplampen worden dof die laat ik tzt polijsten. Voor 135 euro door de apk. Toch jammer want 11 jaar Toyota rijden kwam afkeur nooit voor. Al met al toch tevreden. De fijne stoelen mooie degelijke intrieur fijne zit de ruimte en de buitenkant die ik mooi vind maken dat hij zeker mag blijven.

Update

Zo bijna een jaar verder. Er is weinig schokkends. Door het corona virus weinig gereden. De schijven en blokken voor waren aan vernieuwing toe. Schijven waren bij 75.000 km vervangen en 22mm dik ipv 24 wat zou moeten. Brembo blokken en schijven. Online 120 euro bij elkaar. Met schoonpa gemonteerd scheelt zo 250 met de garage. Het grootste nadeel van de Venga was het zeer irritante gebonk over klinkers en slecht wegdek. Na het vervangen van de remmen voor is tot mijn grote verbazing het gebonk geheel verdwenen. Dus voor mij ineens een veel fijnere en stillere auto. Hoe het kan? Ik las bij dunne schijven je gebonk kan krijgen...to do list. Koplampen polijsten en apk over 2 maanden. Wellicht tank nog laten repareren....verder beurt gehad en verder rijden.

Bijna 2 jaar verder

Tja wat zal ik zeggen. Ik merk de Venga gewoon toch niet kan tippen aan mijn jarenlange Toyota ervaring. Lak dat loslaat bij de voorbumer en voorste raamstijlen. Het rammelen van de auto wat erger wordt. Vooral op klinkerwegen rammel je de auto uit. Ook moet ik echt tzt de schokbrekers gaan vervangen door een goed merk. De auto is niet in balans. Als je op de snelweg rijdt voel je bij oneffenheden dat de auto soms een sprongetje lijkt te maken wat niet veilig voelt. 1 op 12a13 gemiddeld met veel stadskilomters...tja. het stuur slijt snel op de foto hierboven zie je nog niets bij 123.000 km.... ook de deurgrepen voor zien er afgekloven uit. Ik heb de koplampen laten polijsten. Beide afstandsbedieningen zijn afgelopen 2 jaar vervangen wat via de dealer moet en erg kostbaar is. Aan de passagierskant het liggende raamrubber buiten vervangen. Rubber binnenkant rijderskant is bovenaan gescheurd. Ik laat het zo ik weet hoe duur dat is bij de dealer...Verder ging er het laatste jaar weinig stuk. Met stationair toerental vanaf dag 1 een rateltje. Wat mij opvalt...ik heb met een stuk of 5 Venga 1.4 gereden en die motoren zijn stiller en hebben geen rateltje. Wat nu nog moet is dus 4 nieuwe schokbrekers grote beurt airco beurt en schijven blokken achter. Bovenop de achterdeuren roest weer bijgewerkt. Achterklep waar de klep neerkomt roest het ook steeds. Nee ik loop niet meer warm van de Venga. De auto is mooi ruim dat zeker. Maar als je beter gewend bent..... ik heb er nog geen 45000 mee gereden in nog geen 4 jaar tijd. Het voelt wbt bijvoorbeeld slijtage interieur alsof ik 150.000 km verder ben. Ik ben erg benieuwd naar een Venga met 4 ton op de teller oid. Ik ben nog nergens tegen gekomen een Venga met veel km op de teller. Als ik nu op marktplaats kijk is 250k de hoogste km stand...Tov een bijvoorbeeld Ceed lees ik betere reacties. Toen we de Venga net hadden voelde het echt een stap verder tov een Yaris. Dat is zeker zo wbt ruimte maar niet tov kwaliteit. Ik vind de Venga op de snelweg het best tot zijn recht komen. Stil is de motor niet. Maar met 100 goed te doen. En...dan ook geen gerammel...

2,5