Test: Kia Sportage (2004)

Strebertje

Kia Sportage
Kia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia SportageKia Sportage
AutoWeek 46 2004
AutoWeek 46 2004

Je leest het in AutoWeek 46 2004

De nieuwe Kia Sportage moeten we zien als het streberige broertje van de Hyundai Tucson. Technisch zijn beide SUV's identiek, maar de Kia heeft 't hoger in de bol. Een stoer uiterlijk en een hoogwaardiger interieur moeten het onderscheid maken. Zijn rijeigenschappen doen dat niet.

Bumpers in een andere kleur, 'beschermplaten' die 'm breder doen lijken en twee dikke vierkante uitlaten voor de CRDi en de V6, daarmee toont de Sportage zijn ambities. Hoewel het model dezelfde bodemplaat en techniek gebruikt als de Hyundai Tucson (Kia en Hyundai zijn zustermerken) is daar niet al te veel van te zien. Nu, heeft de Tucson weliswaar ook twee uitlaten maar verder oogt de Hyundai een stuk speelser dan de Sportage. Volgens Kia Nederland zal het vooral een kwestie van smaak zijn die voor klanten de doorslag moet geven. Maar in Vianen hebben ze er alle vertrouwen in dat de Sportage die strijd gaat winnen. Het prijsverschil is miniem, de basisuitvoeringen schelen € 200, in het voordeel van de Hyundai.

Rijdt als Tucson
Laten we maar met de deur in huis vallen: op hetgebied van de rijeigenschappen is er geen verschil. En da's natuurlijk logisch, beide merken graaien in dezelfde onderdelenschappen. We hebben de indruk dat de 2.0 CRDi die we tijdens de kennismaking reden, iets zwaarder stuurt dan onze duurtest-Tucson, maar dat kan te maken hebben met de 235 mm brede banden. De besturing voelt vaag aan rond de middenstand. Met sportiviteit heeft het rijden weinig te maken en ook helt de carrosserie behoorlijk over. Vergeleken bij zijn grote broer, de Sorento, blijft het waggelen en deinen binnen de perken, maar die maakt dan ook gebruik van een klassiek ladderchassis. De carrosserie van de Sportage voelt stijf aan, en is meer personenauto dan terreinwagen. Hij heeft een onafhankelijke wielophanging rondom. Als we de Sportage een uit losse stenen en modder bestaand pad opsturen, schraapt bij het minst of geringste de bodem van de Kia over de ondergrond. Het geluid komt van de kunststof beschermkap die onder het carter zit. Maar in ruig terrein zul je de Sportage dan ook niet gauw tegenkomen, zoals dat eigenlijk met alle SUV's het geval is. Daarom levert Kia 'm ook met alleen voorwielaandrijving. Wie een Sportage 2.7 V6 bestelt, krijgt echter altijd integrale aandrijving. Omdat je in Nederland bijna nooit vierwielaandrijving nodig hebt, verwacht Kia Nederland dat 70 procent van de Sportages die de vaderlandse showrooms verlaten, over voorwielaandrijver zullen beschikken.

Op toeren
Het is zaak de 2.0 CRDi in de bergen op toeren te houden, want wanneer de common-raildiesel onder de 2.000 tpm komt, valt hij dood. Maar bedenk wel dat ondanks het vermogen van 112 pk en een koppel van 245 Nm er ruim 1.500 kilo naar boven moet. We konden alleen met de 2.0 CRDi en de 2.7 V6 rijden, dus hoe de 2.0 CVVT-benzinemotor zich onder deze omstandigheden houdt, hebben we niet kunnen beoordelen.
De zespitter sleurt er uiteraard geweldig aan, maar wie het onderste uit de kan wil, moet de gasvoet zo ver mogelijk intrappen. De automaat schakelt erg laat terug. De Sportshift-automaat laat zich eveneens handmatig bedienen. Maar ook dat kennen we van de Hyundai Tucson, het is vooral het interieur waarmee de Sportage zich moet onderscheiden. Kia laat maar al te graag horen dat de auto op dat gebied op een hoger plan staat. En daar hebben ze best gelijk in. Er zijn weliswaar weinig zaken waar ons hart sneller van gaat kloppen, het dash oogt wel serieuzer dan dat van de Tucson. Kia heeft bijvoorbeeld meer aandacht besteed aan de klokken, en de afwerking van de grote middenconsole klopt beter. Hierop zijn heel duidelijk de verschillende bedieningselementen aangebracht. Onderaan die voor de ventilatie en airco en in het midden de knoppen voor de audio-installatie. Kia werkt nog aan een navigatiesysteem af fabriek. Koreaanse Sportage-kopers kunnen dat al wel bestellen, maar het moet nog afgestemd worden op de Europese eisen.

Korte zittingen
Het stuur staat schuin en mede door de korte zittingen van de stoelen vinden we geen ideale zitpositie. Meer steun voor de onderbenen zou al een hele verbetering met zich meebrengen. De beenruimte achterin is voor personen van gemiddelde lengte net voldoende. Bagage kan er weer volop mee. De grote achterklep biedt toegang tot een 667 liter grote bagageruimte. En wie kleine spullen wil inladen, hoeft alleen maar de achterruit te openen. Kia monteert een systeem waarmee je de in twee delen neerklapbare achterbank makkelijk plat krijgt. Door een knop in de leuning te bewegen, kun je de zitting laten zakken waardoor de leuning vervolgens zo naar voren klapt. In Kia-terminologie: een Fold&Dive-systeem. Mede door het hoge gebruiksgemak denkt Kia dat ook mensen die nu een compacte stationwagon rijden, zoals bijvoorbeeld een Opel Astra, best eens de overstap naar een compacte SUV als de Sportage willen maken. Da's toch stoer! De prijs vanaf € 22.495 hoeft geen belemmering te zijn, maar bedenk wel dat de Sportage minder dynamische rijeigenschappen biedt.

Knaloranje
Voor € 22.495 zet de dealer een 2.0 CVVT Comfort 2WD op kenteken, die standaard cruise control, airco en elektrische ramen voor heeft. Verder bedacht Kia de uitrustingsniveaus Executive, Adventure en X-Treme. Bij die laatste knalt je bij het openen van het portier een oranje interieur tegemoet. Kia verwacht volgend jaar 2.500 Sportages in Nederland te kunnen verkopen.

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum