AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Sportage - Afscheid Duurtest

Eerst 3 maanden de HEV, daarna de PHEV, welke was het fijnst?

28 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 6 2023
AutoWeek 6 2023

Je leest het in AutoWeek 6 2023

De Kia Sportage is terug van weggeweest. Het vorige model leed in Nederland flink onder de populariteit van broertje Niro. De nieuwste generatie heeft een al even verse Niro naast zich, maar onderscheidt zich nu duidelijker. We reden de nieuwe Sportage eerst als hybride en daarna als plug-in hybride.

De conclusie over het bestaansrecht trokken we toen we de Sportage en de nieuwe Niro naast elkaar zetten voor een vergelijkende test. We wisten wat de komst van de eerste Niro voor de vorige generatie Sportage betekende: die werd in Nederland nauwelijks meer verkocht. Bij de nieuwe generaties zijn de onderlinge verhoudingen anders geworden. De Niro is een cross-over en de Sportage is een duidelijk grotere SUV. Dat laatste geldt zelfs in alle opzichten. Je zit hoog en hebt daardoor het ‘op de bokgevoel’. We vergeleken de plug-in hybride Niro met de Sportage 1.6 T-GDI PHEV. Dit was de tweede versie die wij tijdens de duurtest van een half jaar reden; de eerste drie maanden verplaatsten we ons in de normale hybride, die als 1.6 T-GDI HEV te boek staat.

Kia Sportage als normale hybride rijdt beter, de HEV dus

De HEV is de beter rijdende auto. Deze hybride heeft een 180 pk viercilinder turbomotor, gekoppeld aan een elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 230 pk. De plug-in hybride doet het met dezelfde benzinemotor, maar de elektrokrachtbron levert meer vermogen. Dat betekent gecombineerd 265 pk. Maar omdat de PHEV een via de stekker oplaadbaar accupakket heeft, weegt hij maar liefst 256 kilo extra. En dat voel je. Vandaar dat de HEV fijner rijdt. Heb je een eigen laadplek en kun je bijvoorbeeld opladen met zelf opgewekte stroom, dan ligt de keuze voor de PHEV wel voor de hand. Zelfs onder winterse omstandigheden zit een geheel elektrisch afgelegde rit van 50 kilometer er nog in. Is de accu leeg, dan is het verbruik ongeveer even fraai als dat van de normale hybride.

Gemiddeld 1 op 16,1 voor de HEV

Met de HEV kwamen we uit op gemiddeld 1 op 16,1 en bij de PHEV was dat inclusief pluggen gemiddeld 1 op 21,9. Maar dat zegt niet alles, want bij de vorige update was het gemiddelde nog 1 op 20,8. Doordat we de laatste 2.000 kilometer veel meer kilometers geheel elektrisch hebben afgelegd, nam het benzineverbruik stevig af. In de koude, winterse nadagen van de duurtest nam het gemiddelde verbruik toe, omdat je dan meer alleen op benzine rijdt. In het mildere september noteerden we nog een keurige 1 op 15,2, en dat is vergelijkbaar met wat we haalden met de Sportage HEV onder dezelfde omstandigheden. Aan het einde van de periode steeg het benzineverbruik door de lage buitentemperaturen naar 1 op 14,5. Het prijsverschil tussen de HEV en de PHEV bedraagt €2.500 in het nadeel van de stekkerauto. De keus voor de plug-in hybride is gerechtvaardigd wanneer je veel dagelijkse ritten maakt die minder dan 50 kilometer lang zijn en je de auto thuis en op het werk gemakkelijk kunt opladen. Het stroomtarief dat je kunt verwachten, dien je zonder meer in je overwegingen mee te nemen.

Sportage HEV in cijfers

Beginstand 8.146

Tussenstand 15.125

Gereden kilometers 6.979

Getankte liters 433.81

Gemiddeld verbruik 6,2 l/100 km (1:16,1)

Brandstofkosten* €975,64

Sportage PHEV in cijfers

Beginstand 13.393

Tussenstand 19.287

Gereden kilometers 5.894

Getankte liters 269,41

Gemiddeld verbruik 4,6 l/100 km (1:21,9)

Brandstofkosten* €507,15

Gemiddeld verbruik zonder stekkeren 6,9 l/100 km (1:14,5)

Actieradius elektrisch 55 kilometer

*= alleen benzine, door verschillende laadplekken ­ondoenlijk alle kosten voor het laden bij te houden.

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Lezersreacties (28) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 1
Kia timmert goed aan de weg en zit op de hielen van Toyota qua kwaliteit.
Tulpcell
Tulpcell
  • 4
Volgens mij valt dat wel reuze mee als wij het over kwaliteit gaan hebben, dan nog steeds liever een Toyota als we puur naar kwaliteit gaan kijken.
De 7 jaar garantie heeft men vaker nodig dan hen lief is.
HarrieD
HarrieD
  • 3
Mijn jongste zoon heeft een Toyota Aygo en een Kia Ceed. De Toyota is al jaren foutloos, de Kia niet en nu vooral heel duur na de garantieperiode. Geldt natuurlijk niet voor iedere Kia. Om nu te stellen dat Kia het niveau van Toyota heeft bereikt, nou nee.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Kia komt van ver wat kwaliteit betreft en zal ongetwijfeld een inhaalslag hebben gemaakt, maar te vaak wordt gedacht dat lange garantie en ‘aziatisch’ automatisch kwaliteit betekenen. Auto’s worden steeds complexer en daar worstelen alle fabrikanten mee.
Ook interessant in deze context:
https://www.thetruthaboutcars.com/cars/news-blog/hyundai-and-kia-s-decade-of-very-troublesome-engines-continues-44497118
RtooDtoo
RtooDtoo
  • 2
Ook lekker relevant artikel. Gaat over Amerikaanse tak met grote motoren.
Ieder merk heeft slechte generatie motoren en goede. Als het maar goed opgelost word.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Wel relevant, gaat erom dat de productieprocessen in hun fabrieken niet op orde zijn. En het veel te hoge olieverbruik van de laatste jaren betrof alle modellen!
Lange 1721545
Lange 1721545
  • 4
Die 1.6 motoren van hyundai en kia zijn goede motoren. Deze zijn al vele jaren op de markt en zijn telkens geüpdatet en bij de tijd gebracht qua euro norm.
RtooDtoo
RtooDtoo
  • 0
Goede vergelijking "not". Heb zelf ook al meerder aygos gehad en heb er nu nog 1. Zit ook haast iets op wat stuk kan. Maar ken ook zat collega's en familie die wel problemen hebben met toyota, soms groot meestal klein. Zo heilig is toyota ook niet als het maar goed opgelost word.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Kia koopt klanten met 7 jaar garantie maar die betaal je gewoon zelf in de koopprijs. Mijn buurvrouw loopt nog steeds met een nekkraag. Van achter aangereden in een Picanto. Dan ben je dus kansloos.
RtooDtoo
RtooDtoo
  • 6
Wat heeft dat met de sportage te maken?
Als je een koektrommel formaat auto koopt is de kans op letsel vaak groter ja. Bij sommige merken betaal je dubbel zoveel voor een beurtje.
Gewijzigd door auteur
De Pijp
De Pijp
  • 15
Ach VULVAXC60, jij dacht dat het weer hoog tijd was om er maar weer eens een niemendalletje met een denkbeeldige buurvrouw uit te gooien? Jij blijft lekker bezig, meid!
TONE
TONE
  • 3
Dacht je dat het met een VW Up anders was afgelopen.
De Pijp
De Pijp
  • 2
"Weegt zwaarder"...foei, Stéphan!
Leuke auto, maar ik zou altijd voor de HEV gaan. Maar mijn hart is dan ook echt groen...
De Vries
De Vries
  • 2
Maar omdat de PHEV een via de stekker oplaadbaar accupakket heeft, weegt hij maar liefst 256 kilo extra.

Inderdaad, alleen al voor de MRB vanaf 2026. Die extra kilo's verdien je nooit meer terug.
Badderbeest
Badderbeest
  • 0
Ff rekenen
HEV 1549kg, €229,-/kwartaal
PHEV 1805kg, €151,-/kwartaal (HT) en €226,- driekwart. En €302 voltarief.
2023 en 2024 haltarief, 2025. We gaan 5 jaar rijden. In 2023 en 2024 besparen we in totaal 624 euro in 2025 besparen we 12 euro en in 2026 en 2027 geven we €584,- meer uit voor de PHEV.
Over 5 jaar gemeten is de PHEV dus een verwaarloosbare 52 euro goedkoper uit bij de belastingdienst. De extra € 2500 kun je dus volledig inzetten om benzine te verruilen voor elektra.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 0
Vergeet het hogere brandstofverbruik ook niet doordat je altijd 400 kilo extra aan accu’s mee moet torsen op ieder ritje..
Badderbeest
Badderbeest
  • 0
Vergeet het hogere brandstofverbruik ook niet doordat je altijd 400 kilo extra aan accu’s mee moet torsen op ieder ritje..
lager, wel stekkeren.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 0
Hoger zodra de accu leeg is, meestal al na 30 a 40 km rijden..
was Grami
was Grami
  • 3
Al geven ze 20 jaar garantie.... een Toyota is gewoon goed !
RtooDtoo
RtooDtoo
  • 1
Klopt maar ook daar heb je de verplichte beurtjes voor nodig en zijn er zaken uitgesloten. Er was laatst ergens een overzicht van alle merken en de garanties en voorwaarden. Op zich best interessant.
ak2
ak2
  • 3
De Kia Sportage is een prima auto , Kia is goed bezig.
Mareblu02
Mareblu02
  • 0
Autoweek, wat is precies jullie definitie van een duurtest? Je rijdt 7000km in een auto, stapt dan over op een ander exemplaar voor een kleine 6000km. Dat heeft toch niets met een duurtest te maken?
HarrieD
HarrieD
  • 1
Ik ben het wel met je eens. Het is meer een uitgebreid testverslag. Over deze afstand worden de eigenschappen van een auto duidelijker en komen de (on)hebbelijkheden wat beter tot uiting dan bij een reguliere testrit.
Een duurtest zou in mijn ogen over 100.000 km moeten gaan, zoals zusterblad Autobild en ook Auto Motor und Sport het doen. Dan krijg je een beter beeld van de betrouwbaarheid en de mate van slijtage van diverse onderdelen. Nu zijn er ongetwijfeld mensen die vinden dat een duurtest over 200k of 300k moet gaan, maar dan wordt de testperiode wel erg lang. Voor een definitie vind ik 100k wel mooi.
Bak fiets
Bak fiets
  • 1
Een minutenlang verhaal waarbij een stukje geschiedenis wordt verhaald en herhaald maar inhoudelijk verdraaid weinig informatie over de auto.
londen
londen
  • 0
Er komt niets anders dan een PHEV-HEV vergelijk aan de orde omdat er geen enkel probleem met de auto's was?

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum