Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies
Outsider in populair segment
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ga er maar aan staan. Maak maar eens een keuze. De keuze in het segment van de Kia Rio is enorm. Er zijn natuurlijk de grote spelers: Volkswagen Polo, Renault Clio, Toyota Yaris, Opel Corsa. De Kia Rio is meestal niet de eerste auto waaraan de occasionkoper aan denkt als hij of zij wat zoekt. Hij gaat enigszins anoniem door het leven. In deze occasion aankoop advies video kijken we of dat terecht is.
Er is niet één Kia Rio, er zijn er vier. De carrière van de Kia Rio begint in het jaar 2000. Laten we het zo zeggen: de auto biedt in die tijd behoorlijk wat ruimte voor zijn geld maar je moet er wel in willen rijden en je moet niet al te veel raffinement verwachten. Hij is er als sedan en als hatchback, die laatste lijkt nogal op een stationwagon.
Tweede Kia Rio verschijnt in 2005
In 2005 verschijnt de tweede generatie. Sterk verwant aan de Hyundai Excel, gebouwd in Zuid-Korea, benzinemotoren van 1.4 en 1.6 liter en een diesel. In 2010 krijgt deze generatie Rio een befaamde Tiger Nose grille.
In 2011 de derde generatie
De derde generatie verschijnt in 2011, ondergaat een facelift in 2015 en in 2017 krijgen we de Kia Rio YB. Hij is er als vijfdeurs hatchback en ook de SUV-achtige Kia Stonic is op deze Rio gebaseerd. Bijzonder is dat de auto weliswaar in Zuid-Korea wordt geproduceerd, maar daar niet te koop is. De vierde generatie Rio komt met een 1,0-liter driecilinder turbomotor, die 100 of 120 pk levert. Verder is er nog de 1,4-liter viercilinder met 100 pk. Tot 2018 is er verder nog de 1,4-liter CRDi diesel met een vermogen van 90 pk.
In dit occasion aankoopadvies 'n 1.0 T-GDI Design Edition
Wij gaan vandaag op pad met deze witte rakker. Een Kia Rio 1.0 TGDI Design Edition. Een auto van 2018, met een kilometerstand van nog net onder de 100.000 kilometers. We nemen hem even met je door. Hoeveel auto krijg je voor je geld?
Dit is dus een B-segmenter, maar het B-segment van nu is het C-segment van vroeger, kleine stadsauto’s groeien groot. Want je kunt dit met de beste wil van de wereld geen stadsautootje meer noemen. Hij is 4 meter, en de wielbasis is 2,58 meter. Net iets meer dan een Polo.
1.0 T-GDI is zogenaamde downsizemotor
We gaan even downsizen, voorin rust een driecilinder 1,0-liter motor met 99 pk. Turbo, intercooler erop, vergelijkbaar met de concurrenten van Ford en Volkswagen. 100 pk voor een auto van net iets meer dan 1.000 kilo, is niet verkeerd. Op papier zit het met de souplesse ook wel goed want hij bereikt het maximum koppel van 170 Nm al bij 1.500 toeren per minuut.
Het interieur van de Rio is strak en rustig vormgegeven. Geen gekke dingen is het motto. Net als de buitenkant dus eigenlijk. Grappige designdetails zijn er in de vorm van het opvallend hoog geplaatste scherm en de met creativiteit vormgegeven klimaatbediening. Bovenal valt op dat alles volkomen logisch is ingedeeld. Kia schuwt het gebruik van losse knoppen nog altijd niet, maar denkt goed na over de plaatsing ervan.
De afwerking is netjes, maar het komt zeker niet premium over. Meer bread and butter.
Ook voor langere personen
Wat zitpositie betreft, is duidelijk dat Kia heeft gedacht aan Europeanen die over het algemeen wat langer zijn dan de gemiddelde Koreaan. Het stuurwiel kun je lekker ver het interieur in trekken, de armsteun is verschuifbaar en de stoel uitgebreid verstelbaar,
Tijdens het rijden valt op dat sturen en schakelen weinig inspanning vergen. Maar hoe voelt het?
In een snellere bocht reageert de Kia bijzonder voorspelbaar, waardoor het eenvoudig is om de limiet op te zoeken, maar sportief is de auto niet. Een prettige metgezel tijdens de dagelijkse (lange) rit is het wel, mede dankzij de fijne en relatief stille 1.0 T-GDI.
De motor past goed bij de Kia en laat eigenlijk weinig redenen over om voor de 120-pk variant te kiezen.
Design Edition alleen in 2018 leverbaar
Deze Design Edition is een beetje aparte. Want die is alleen in 2018 op de markt. De topversie ExecutiveLine kost dan € 22.235 en biedt onder meer bekleding in 'lederlook', stoelverwarming, een grote maat lichtmetaal, led-achterlichten en keyless entry annex go. Maar ook een veel gekozen uitvoering als de Comfort Plusline heeft toch al airco, navigatie en cruisecontrol.
Dit zijn bekende problemen bij de huidige generatie
- Bijgeluiden door cuppende achterbanden
- Hoorbare distributie bij optrekken
- Krakend dashboard bij wegoneffenheden
- Gevoelige koppeling, zowel in bediening als slijtage
- +Complete uitrusting
- +Ruim voor deze klasse
- +Goede ergonomie
- -Anoniem voorkomen
- -Veel geluid op snelweg
Oordeel
Een tweedehands Kia Rio van deze generatie is een allemansvriend die eigenlijk nergens echt steken laat vallen. De techniek is over het algemeen betrouwbaar en in het drukbezette B-segment is het een goede aanbieding. Hij biedt veel value for money. Ja, hij is wat anoniem maar kun je daaroverheen stappen dan zouden wij dit zeker aandurven als volgende occasion.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Rio 1.0 T-GDI 100pk Design Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.185 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 172 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.065 mm / 1.725 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.055 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s |
Brandstofverbruik | 4,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 94 g/km |
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.