Test: Kia Rio 1.5 LS (2000)
We gaan op vakantie en nemen mee...
Hij ziet er goed uit, de nieuwe Kia Rio hatchback, en hij is ook nog eens voordelig. En aangezien veel families in de vakantie veel kilometers maken met de auto, vragen wij ons af of hij een goede vakantie-auto is. Op naar de camping met de Rio.
De vormgeving van de nieuwe Rio is glad en afgerond. Z'n koplampen en achterlichten zijn opgebouwd uit scherpe hoeken en ronde lijnen - à la Fords New Edge-design. De grille is niet veel meer dan een bescheiden gleuf, iets boven de voorbumper.
Stappen we in de Kia Rio, dan zien we een net confectie-interieur; geen opvallende zaken en ook geen materialen met een hoogwaardige uitstraling. Maar alles ziet er verzorgd uit. De vormgeving binnenin is zonder meer volwassen. Bij Kia weten ze duidelijk ook hoe de moderne automobilist het graag ziet. Het dashboard is duidelijk verdeeld in twee segmenten, één voor de bestuurder en één voor de bijrijder. En het is uitgevoerd in twee tinten, grijs en zwart. Het zwarte deel bestaat uit het instrumentenpaneel en de optisch daarmee verbonden middenconsole. De instrumenten hebben een flink formaat. Het dashboard heeft wat ruimte om zaken óp te leggen; zie je bij nieuwe modellen niet zo vaak meer. Natuurlijk zijn er ook bekerhouders. Je kunt er twee uit de middenconsole naar buiten laten schuiven. In de portieren - voor een deel bekleed met stof in dezelfde kleur als de stoelen - zitten vakken van een redelijk formaat. De niet nadrukkelijk geprofileerde zetels voelen stevig aan. De bestuurder kan de vóór- en achterkant van z'n stoelzitting afzonderlijk in hoogte verstellen.
Twee airbags zijn standaard. Zij-airbags komen niet voor, ook niet in de optielijst. De Rio heeft drie hoofdsteunen achter.
De Kia maakt een heel volwassen indruk, de wagen is dan ook dik vier meter lang. Des te meer valt het op dat achterpassagiers maar weinig beenruimte hebben. Met de hoofdruimte is het beter gesteld. De Rio biedt ook met een volledige bezetting een behoorlijke hoeveelheid plaats voor bagage. Bovendien kan de hoeveelheid plaats voor koffers, tassen en dergelijke op de normale manier worden uitgebreid: de rugleuning achter laat zich in ongelijke delen voorover klappen. Zoals bij Koreanen zo vaak het geval is, kun je de zittingen niet omklappen.
Toeren maken
Wat komen we tegen onder de motorkap? De Koreaan wordt aangedreven door een 1,5-litermotor met zestien kleppen en een vermogen van 96 pk. Het koppel bedraagt 136 newtonmeter. Deze vierpitter is wél een toerenmachine; hij komt aan z'n maximum koppel bij 4.500 tpm. Daarmee moet hij een top van 178 km/h kunnen halen. Accelereren vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur? Dat doet de Rio in 12,3 seconden. Geluid? Bij 100 km/h 70 dB en bij 120 km/h 71 dB. Toch laat de geluidsbeleving zich niet goed in cijfers vatten. Zo maakt de motor een nogal rumoerige indruk. En dat heeft niets te maken met het aantal geregistreerde decibels bij constant snelwegtempo. Voor de rumoerigheid zorgt vooral het nadrukkelijk hoorbare motorgeluid tijdens het accelereren. Opvallend is ook dat het geluidsniveau bij 100 al op 70 decibel komt, maar opmerkelijk weinig stijgt als het tempo naar 120 wordt opgevoerd.
Rijden dan maar. Laten we beginnen met het goede nieuws: de Kia schakelt netjes; niet heel verfijnd, maar reden tot klagen geeft het schakelen niet. Ook vervoert de Rio z'n inzittenden over het algemeen comfortabel en hij stuurt niet te licht en niet te zwaar. Weinig op aan te merken zou je zeggen. Maar maak eens een korte bocht - dat hoeft niet eens erg snel te gaan - en de starre achteras laat het binnenste achterwiel van de grond komen. Op klinkers in een bocht gaat de achterkant, heel ouderwets, dribbelen. En met hobbels en kuilen kan het onderstel niet goed uit de voeten. De inzittenden krijgen het flink voor hun kiezen. Van de besturing wordt je ook al niet vrolijk. Juist als er wat meer moeite gedaan moet worden om de boel in het juiste spoor te houden, valt op dat de Rio rond de middenstand vaag stuurt.
De Kia Rio is wat je zou kunnen noemen een huis- tuin- en keukenauto. Wel is hij zonder meer vlot zat voor het normale dagelijkse verkeer. In plaats van naar sportiviteit zullen kopers eerder kijken naar de praktische bruikbaarheid. Hij is goed voor een mooie hoeveelheid bagage, maar schiet duidelijk te kort qua beenruimte achter.
Dan de prijs. Hier scoort de Kia Rio 1.5 LS 5 drs. punten, want met het bedrag van net geen 27 mille is hij een echte aanbieding.
Maar ja, daar staan wat minpunten tegenover: vage besturing, onder wat moeilijkere omstandigheden opspelende starre achteras en weinig ruimte op de achterbank. U mag het zeggen.
- +Gunstige prijs
- +Aantrekkelijke vormgeving
- +Drie hoofdsteunen achterin
- -Onderstel stelt teleur
- -Weinig beenruimte achterin
- -Motor rumoerig
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Rio 1.5 LS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.245 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.493 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 96 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 136 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.215 mm / 1.675 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.410 mm |
Massa leeg | 997 kg |
Laadvermogen | 473 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 453 kg |
Banden | 175/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 178 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,3 s / 18,8 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |