Kia Picanto 1.1 X-clusive (2008)
Pittig ding
Bij die recente facelift kreeg de Picanto een rondere neus en werd ook de bumper wat prominenter vormgegeven. Bovendien werd de auto vier centimeter langer, terwijl de wielbasis gelijk bleef. De voorkant kreeg door de wijzigingen zeker een frissere uitstraling, maar het kontje blijft toch wel een beetje anoniem.
Volwassener
Het interieur ziet er een stuk volwassener uit dan voorheen. Het dashboard is opgebouwd uit goed uitziend en aanvoelend materiaal. Het knoppencircus kent een nieuwe opzet; de boel ziet er degelijker en serieuzer uit. Ook het instrumentencluster, dat nu is voorzien van oranje verlichting, is vernieuwd. De klokken zijn goed afleesbaar. Wel had het allemaal wel iets frivoler mogen zijn vormgegeven. De pook waarmee de vijfversnellingsbak wordt bediend, zit wat diep, maar dit irriteert nauwelijks. Het schakelen had met wat meer gevoel mogen gaan; er zit wat speling in het bedieningsmechanisme. De knoppen voor de klimaatregeling zijn wat grof. Erger is dat je knie er tijdens het rijden steeds tegenaan komt. Daardoor zet je, zonder dat je het door hebt, het ding ongemerkt op maximaal koelen.
De Picanto heeft een vijfdeurskoets, wat de toegankelijkheid van de achterbank zeker ten goede komt. Drie volwassenen kun je daar echter met goed fatsoen niet kwijt. Beenruimte is er achter de voorstoelen voldoende, maar de ruimte op schouderhoogte vormt een beperkende factor. Alleen drie kinderen of twee volwassenen hebben genoeg aan de achterbank. Het kofferbakje meet slechts 157 liter, maar kan worden vergroot door de achterbank plat te klappen. Dan heb je opeens 882 liter tot je beschikking.
Onder de motorkap van de kleine Koreaan vinden we de bekende 1,1liter benzinemotor
met drie kleppen per cilinder. Deze krachtbron produceert een vermogen van 65 pk en weet daarmee aardig raad met de 836 kilogram zware auto. Wel viel het verbruik van de auto ons enorm tegen. We scoorden een gemiddeld verbruik van 7,1 liter per 100 kilometer en dat is toch wel een erg forse afwijking van de door de fabriek verstrekte gegevens.
Rijden met de Kia is beslist geen tegenvaller. De Picanto is veilig onderstuurd. Mocht je de boel willen forceren, dan komt de kont wel wat snel om, maar dan moet je het echt bont maken. Bovendien zit er dan nog standaard ESP op deze uitvoering. De geteste Kia heeft schijfremmen rondom, maar daarmee is de topversie samen met de dieselmodellen de uitzondering binnen de Picantoreeks.
Veel opties
De auto is best wendbaar, maar biedt niet zoveel lichtvoetigheid als sommige concurrenten in zijn klasse, wat ook komt door de wat vagere communicatie via het stuurwiel. Daar staat weer tegenover dat hij op de snelweg juist weer wat lekkerder voelt. Wel is de Kia dan wat luidruchtig. Wij kregen voor onze test de dikste uitvoering mee, die door Kia Xclusive is gedoopt. Daarin kom je beslist niet veel tekort. Het autootje is afgeladen met opties die je niet altijd standaard ziet in dit segment: lichtmetalen wielen, airco, radiocdspeler, noem maar op. De Kia heeft zelfs klimaatregeling, een met leer bekleed stuur en standaard ESP.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Picanto 1.1 X-clusive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.086 cc |
Maximaal vermogen | 48 kW / 65 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 97 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.535 mm / 1.595 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.370 mm |
Massa leeg | 836 kg |
Laadvermogen | 514 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 165/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 154 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,6 s (fabrieksopgave: 15,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,1 s / 9,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,0 s / 18,6 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 122 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Picanto
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Klokje Rond - Kia Picanto
Test: Suzuki Alto - Citroën C1 - Renault Twingo - Daihatsu Cuore - Ford Ka - Hyundai i10
Test: Opel Agila - Suzuki Splash - Hyundai i10 - Kia Picanto - Fiat Panda - Ford Ka
Kia Picanto
Test: Lynk & Co 08 - Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.