Kia Picanto 1.1

Pittig ding

Kia Picanto
AutoWeek 11 2004
AutoWeek 11 2004

Je leest het in AutoWeek 11 2004

In het segment van de kleine auto's doet nieuwkomer Fiat Panda het uitstekend. Maar binnenkort krijgt de kleine Italiaan concurrentie van de Kia Picanto. Kan het Koreaantje genoeg tegnwicht in de schaal leggen?

Kia is erop gebrand om toch heel snel de Europese markt te gaan veroveren. Tien jaar geleden riepen de Zuid-Koreanen inclusief de collega's van Hyundai dat al, maar nu moet het toch echt gaan gebeuren. De eerste aanzet werd bij Kia gegeven met de Sorrento, die vorig jaar voor groei van het merk zorgde. Nu komt daar de Picanto bij, de opvolger van de Pride, die vanaf 1993 tot 2000 op de markt was.
Met de Picanto gaat Kia de concurrenten in het A-segment, ofwel de kleine klasse, het vuur aan de schenen leggen. Dus gaat hij het opnemen tegen de nu al succesvolle Fiat Panda en mogen auto's als de Ford Ka, Opel Agila, Daewoo Matiz, Renault Twingo en VW Polo zich alvast schrap zetten. Kia wil dit jaar nog 43.000 Picanto's verkopen, waarvan 7.000 in Nederland.
In de kleine klasse gaat het vooral om de prijs en een leuk uiterlijk. We hebben op de eerste foto's al kunnen zien dat het met het voorkomen van de Picanto wel goed zit. Dus wat je dan je wilt weten is: wat kost 'ie? Ook op dat punt stelt Kia ons niet teleur. De instapversie LX heeft bij zijn marktintroductie een prijs van € 8.495. Pikant detail is dat de nieuwe Panda dezelfde basisprijs heeft.
'Bij zijn marktintroductie' klinkt overigens tamelijk onheilspellend. Gaat de prijs dan al weer snel omhoog?
In de loop van dit jaar wordt een nieuwe Europese regel van kracht die fabrikanten verplicht om alle auto's standaard uit te rusten met ABS. Volgens een speciale rekenmethode mag Kia nog 2.000 auto leveren zónder ABS en de Zuid-Koreanen hebben ervoor gekozen om dat quotum helemaal op te maken aan de Picanto. Als die 2.000 exemplaren verkocht zijn, zal uiteraard de basisprijs omhooggaan. Maar dat zal ook het geval zijn bij de andere merken in deze klasse. De Nederlandse Kia- importeur verwacht dat de prijs van de tweede lichting van de Picanto tussen 250 en 500 euro duurder zal worden.

Agressief
De Picanto is in Kia's research & development-centrum in het Duitse Rüsselsheim speciaal voor Europa ontworpen. Kia verwacht dat de vijfdeursmodellen in de kleine klasse steeds populairder zullen worden en dat die tegen het eind van 2005 meer dan de helft voor zich zullen opeisen. Daarom is er van de Picanto dan ook alleen een vijfdeursversie.

Opvallend is dat hij ondanks zijn lengte van 3,50 m niet zo klein oogt. Dat komt omdat hij met 1,48 m niet zo'n hoog 'petje' heeft en alles juist goed in verhouding is. In ieder geval heb je in het interieur genoeg hoofd- en beenruimte en dat geldt ook voor mensen met een lengte van 1,86 m. Achterin is plaats voor twee, of drie magere mensen en ook daar is nog aardig wat beenruimte. Uiteraard kan de achterbankleuning in delen worden neergeklapt voor meer bagageruimte en als je bovendien de zitkussens lostrekt en achter de voorstoelen overeind zet, heb je een vlakke laadvloer. Op die manier kan de inhoud van de bagageruimte van 157 liter worden vergroot tot maximaal 882.
Kia gaat een agressieve campagne voeren om het publiek van de komst van de Picanto op de hoogte te brengen. 'Lekker fel' is de slagzin en daarbij worden ook felle kleuren niet geschuwd. Dat zie je trouwens ook in het leveringsprogramma, naast rood zijn er gedekte kleuren als zwart, zilver en grijsblauw, maar ook knalgroen, citroengeel, warmoranje en kobaltblauw. De laatste twee carrosseriekleuren worden in plaats van met een nogal saai zwart interieur geleverd met tweekleurige bekleding: zwartoranje en zwartkobaltblauw.
Het dashboard is altijd in twee kleuren uitgevoerd: donker van boven en licht aan de onderkant.

Geen krimp
Alle Picanto's worden geleverd met een 1,1-liter viercilinder 12-klepper met 65 pk en een maximum koppel van 97 Nm bij 2800 tpm. Daarmee trekt het 829 kg lichte autootje in 15,1 s naar 100 km/h en bereikt hij een topsnelheid van 154 km/h. Standaard is een vijfversnellingsbak, maar Kia levert ook een viertraps automatische transmissie op de LXE en de EX, de beide andere versies waarin de Picanto leverbaar is. In de loop van 2005 komt er ook een 1,2-liter common-raildiesel met 75 pk.
Tijdens de eerste helft van onze rit, over de snelweg van Florence naar Siena, slaat de Picanto geen gek figuur. We kunnen gemakkelijk meekomen met de vlotte Italianen en merken dat de Picanto de 'gaten' in het wegdek goed wegwerkt. Onze versie is weliswaar nog een versie met een Aziatische afstelling van het onderstel, maar nu ook weer niet zo slap dat het achterkantje na elke kuil 'inzakt' (iets waar sommige andere last van hadden). De uiteindelijke afstelling zal vast wat stugger zijn, maar hopelijk houdt Kia Europa het comfort daarbij nog wel in de gaten.
Wij zitten in ieder geval behoorlijk comfortabel, rijden vlot en hebben prima uitzicht rondom. De Picanto voelt zich helemaal op zijn gemak en geeft geen krimp op een lange doordraaiende afrit die we met een flinke snelheid nemen. Op de besturing hebben we weinig aan te merken. Je stuurt in, hij volgt gehoorzaak het bevel op en je hoeft niet te corrigeren. Op bochtige weggetjes door het Toscaanse landschap laat hij ons al evenmin in de steek. Kortom, onze eerste rij-impressie valt dan ook helemaal niet tegen. Integendeel, we zijn best onder de indruk.
Wat betreft de uitrusting; alle Picanto's worden geleverd met een bestuurdersairbag, de LXE (€ 9.295) heeft stuurbekrachtiging, toerenteller, een klokje en elektrisch bediende zijruiten vóór. Er is ook een LXE met standaard passagiersairbag en ABS leverbaar voor € 700 extra. De EX heeft centrale portiervergrendeling met afstandbediening en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De EX Sport heeft daarbij nog zij-airbags een achterspoiler en dorpelverbreders.
Alle versies worden geleverd op 14-inchwielen met banden in de maat 165/60.

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum