Kia Niro Hybrid - Welkom Duurtest
Op zoek naar het geheim van Niro-succes
6 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Kia Niro verscheen in 2022 op de markt. We hebben alle drie de varianten al een keer getest: de Hybrid, de Plug-in Hybrid en de Electric. Maar om het geheim achter zijn succes te doorgronden vinden we het belangrijk de Koreaan langer te rijden. We kozen de ‘normale’ hybride.
Voor de recente duurtest met de Kia Sportage was de insteek of die SUV nog wel bestaansrecht heeft door de komst van de Niro. Allebei zijn ze vorig jaar vernieuwd en na de duurtest met de Sportage (met eerst de HEV en later de PHEV) concludeerden we dat het bestaansrecht er zonder meer is. Maar nu willen we het geheim van zijn succes in Nederland doorgronden. Bij zijn komst in 2016 wisten we niet zo goed wat we nu aan moesten met het formaat van de cross-over die alleen met geëlektrificeerde aandrijflijnen verkrijgbaar was. De koper wist het wel, want de eerste Niro werd een groot succes en schopte het zelfs tot meest verkochte van Nederland. De nieuwe generatie nam vorig jaar het stokje over.
ExecutiveLine
We hebben een Hybrid in combinatie met de ExecutiveLine-aankleding. Dat betekent dat er € 41.890 aan Kia in de garage staat. Dat is meteen de compleetste uitvoering. Dat zie je aan de 18-inch wielen, aan de contrasterende kleur van de C-stijl (bij onze witte Niro is dat grijs) en vanbinnen zie je het aan de rijk uitgestrooide knoppen op de middenconsole. Rond de schakelaar waarmee je de automaat bedient zitten knoppen voor stoelverwarming, stoelventilatie en stuurverwarming. Voor een vergelijkende test halen we er een Suzuki S-Cross en een Mitsubishi ASX bij, allebei met een hybride aandrijflijn. Gedurende de testperiode zetten we een Niro Electric naast onze Hybrid. We gaan ermee naar het Europese hoofdkantoor van Kia in Duitsland en onderzoeken het succes van de Niro in Nederland. Dat doen we in een interview met de hoogste baas in Nederland én met een Niro-rijder.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.880 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.580 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.420 mm / 1.825 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.368 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 106 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Launch Edition | Navi | Head-up display | Clima | Camera | Stoel-/stuurverwarming | El. achterklep
- 2022
- 36.002 km

Kia Niro 1.6 GDi PHEV Plug-in ExecutiveLine | Harman Kardon | Head-Up display | Stoelkoeling | Tot 10jr. Kia-Garantie |
- 2025
- 625 km

Kia Niro 1.6 HEV DynamicPlusLine
- 2025
- 11 km
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.