Kia Ceed 2.0 CVVT X-ecutive (2007)

Verbazing

Kia Ceed 2.0 CVVT X-ecutive
De compacte middenklasse had tot voor kort niets te vrezen van Kia. Maar nu komt het Koreaanse merk met de Cee'd. Moet de gevestigde orde daar onrustig van worden of overschatten de ambitieuze en leergierige Koreanen zichzelf?

De compacte middenklasse had tot voor kort niets te vrezen van Kia. Maar nu komt het Koreaanse merk met de Cee'd. Moet de gevestigde orde daar onrustig van worden of overschatten de ambitieuze en leergierige Koreanen zichzelf?
Kia's pogingen om vaste voet aan de grond te krijgen in 't segment van de compacte middenklassers, hebben tot op heden maar bitter weinig succes gehad. Het laatste wapenfeit van Kia is de Cerato, een model dat nimmer in de buurt is gekomen van de gevestigde Europese orde. Z'n opvolger, de Cee'd, gaat de strijd aan met de toppers uit het compacte segment. De Koreanen bouwen de Cee'd in Slowakije en enten hem volledig op de Europese markt. Dat communiceren ze ook in de naam van hun boreling. Cee'd staat voor het zaadje dat Kia in Europa plant, en knipoogt naar de naam van het studiemodel: ED (European Design). Het merk rept van een Europees design, maar in die bewering kunnen we niet meegaan. Het ontwerp is onmis-kenbaar Aziatisch. Niet erg, maar heel origineel ziet de Kia er niet uit.


Zweetdruppels
Wanneer we achter het stuur van de Cee'd kruipen, vallen we bijna om van verbazing. Tot nu toe leken de Koreanen vooral gespecialiseerd in saaie, muis-grijze interieurs met keiharde, brood-trommelachtige kunststoffen. De kwaliteit ervan was goed, de kwaliteitsíndruk beslist niet, en daaraan is duidelijk hard gewerkt. Kia heeft het dashboard van de Cee'd opgetrokken uit donkergekleurde, maar netjes ogende, zachte kunststoffen, die nauwelijks onderdoen voor de materialen in het interieur van de Europese concurrenten. De vormgeving van het dashboard is weinig frivool, maar de boel ziet er wel strak en opgeruimd uit. De stoelen doen Duits hard aan en hebben voldoende lange leuningen en zittingen. De randen zijn net te weinig geprononceerd om het lichaam optimaal te ondersteunen. Hoofd- en beenruimte zijn er voldoende. Niet alleen voorin, maar ook achterin, dankzij een wielbasis van 2,65 meter; de langste in z'n klasse. De kofferbak biedt met 340 liter wel voldoende ruimte, maar de concurrentie kan meer koffers verstouwen.


Levendig karakter
De Cee'd blijft ons verbazen. De weg-ligging is prima. Ook als je wat enthousiaster
gaat sturen, doet de Kia het netjes. Hij kondigt de grens van z'n kunnen met veilig onderstuur aan. De Koreanen hebben fors geïnvesteerd in een onafhankelijke
multilink achterwielophanging. De Kia is stevig gedempt, waardoor je oneffenheden in 't asfalt duidelijk ervaart. Aan de andere kant voelt de Cee'd sportief, wendbaar en speels aan. De besturing doet echter afbreuk aan dat levendige karakter. De elektronisch bekrachtigde installatie is doods, vooral rond de middenstand. Bovendien is het zelfcentrerende effect te sterk. Wat rijgedrag betreft, schurkt de Kia tegen de Europese toppers aan, maar hij kan er nog net niet tegenop.
De vraagprijs van de Cee'd is niet mals. Wie had durven dromen dat we ooit nog eens ruim 23 mille zouden moeten neertellen voor een compacte middenklasser van Kia? Goed, je krijgt maar liefst zeven jaar garantie, en dat zegt iets over het vertrouwen dat Kia heeft in de Cee'd. Maar kijk eens goed naar de kleine lettertjes in de voorwaarden; het lijkt allemaal mooier dan het is. Van die zeven jaar garantie gelden er vijf voor de hele auto. Slechts op de motor en de versnellingsbak zit zeven jaar, met een kilometer-beperking van 150.000 kilometer. Als je aanspraak wilt maken op de garantie, dan mag je dus niet meer dan 21.429 kilometer per jaar rijden.

Video

Signalement

Merk Kia
Model Ceed 2.0 CVVT X-ecutive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.695

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.975 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 186 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.235 mm / 1.790 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.241 kg
Laadvermogen 529 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 550 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 10,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,0 s / 4,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,4 s / 12,8 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum