Kia Ceed 1.0 VS. 1.4 - Vergelijkende Test

Minder op meer van hetzelfde?

Kia Ceed
AutoWeek 33 2019
AutoWeek 33 2019

Je leest het in AutoWeek 33 2019

Als je nu een beetje meer uitgeeft aan je nieuwe auto en je neemt een iets zwaardere motor, scheelt dat dan zo veel dat je rondjes om die andere rijdt? We laten van de Kia Ceed 1.0-duurtester een zwaarder broertje komen, die met een 1,4-litermotor.

Het zoeken naar een auto is een proces dat bestaat uit het nemen van een lange rij beslissingen. Wat voor soort auto gaat het worden? Welk merk, welk type, welke uitrustingsvariant en niet onbelangrijk: welke motor kies je? De verschillen in motoren zijn soms heel klein, zoals we kort geleden al zagen toen we het broertje (180 pk) van onze duurtest Peugeot 508 (225 pk) ophaalden. Beide auto’s hadden dezelfde motor, maar met verschillende specificaties, hoewel dat voor de bestuurder maar amper was te merken.

Met de witte Ceed-duurtester doen we een soortgelijk onderzoek. We gaan het hebben over een driecilinder versus een viercilinder. Een 1.0 tegen een 1.4. Of in geld uitgedrukt: € 1.500 meer of minder.

LACHEND

Zo klein als het verschil in beleving was bij de Peugeots, is het niet bij de Kia’s. Zodra je de startknop hebt ingedrukt en de motoren zijn gestart, merk je duidelijk of je met de drie- of de viercilinder te maken hebt. Die laatste loopt echt veel mooier en rustiger, en op het gehoor stiller. De driecilinder heeft een enthousiaste brom, kenmerkend voor een driepitter. En bij accelereren maakt dat natuurlijk óók verschil. Niet dat de motoren overdreven lawaaiig zijn, maar het is een duidelijk onderscheid dat ook z’n weerslag heeft op de beleving van het geluid in de auto. Overigens zijn bij een constante kruissnelheid van 100 of 120 km/h beide motoren vrijwel niet te horen en valt juist op dat de banden de boven toon voeren.

Op papier scheelt het exact 20 pk: 120 pk voor de driecilinder en 140 voor de viercilinder. Maar bedriegt de schijn hier misschien? We hebben de 1.0 onlangs op de rollenbank gezet, waar werd aangetoond dat hij een niet misselijk vermogen van 138 pk heeft. En dus moesten we met de 1.4 ook maar eens langs bij de vermogensmeter, want zou die dan dik 160 pk hebben? Die inschatting blijkt volkomen juist te zijn. Op de rollenbank van Beek Autoracing schieten de naalden enthousiast voorbij de 140 pk die hij volgens de fabrieksopgave van Kia zou moeten hebben. Lachend gaat hij de 150 pk voorbij en de wijzers stoppen zelfs pas bij 160,5 pk. Dat is een flinke bonus!

Nu zou je misschien denken dat er ook beduidend beter wordt gepresteerd op de acceleratietest als er zoveel meer paarden op stal staan, en dat de fabrieksopgave op de 0-100 km/h-sprint in duizend stukken wordt geslagen. Nou, dat is dus niet het geval. De driecilinder komt nét onder de fabrieksopgave uit: hij snoept er twee tienden af. De viercilinder profiteert helemaal niet van z’n extra vermogen en blijkt zelfs een halve seconde meer nodig te hebben dan Kia belooft. Wie weleens een aanhanger trekt, zal ook geïnteresseerd zijn in het maximale aanhangergewicht. De 1.0 mag een geremde aanhanger of caravan van niet meer dan 1.200 kg trekken, de 1.4 mag 1.410 kg schoon aan de haak hebben. Het koppel van de motoren bedraagt op papier 172 en 242 Nm bij 1.500 tpm, maar ook hier viel de meting gunstiger uit: 199 en 272 Nm.

CIJFERS

Op de dag van aanschaf is het verschil financieel exact € 1.500, maar naarmate je de auto langer hebt, is de 1.4 iets duurder in gebruik. Qua wegenbelasting valt hij in hetzelfde tarief, dat is het niet, maar hij heeft iets meer dorst. Wij tankten per 100 kilometer precies een liter meer in de viercilinder dan in de driecilinder, en iedereen kan uitrekenen wat hem dat per jaar scheelt.

Verdien je die € 1.500 terug als je de auto na een paar jaar weer inruilt? We hebben onze restwaarde-experts van Autotelex ernaar gevraagd: “Meer vermogen is goed voor de restwaarde, zolang hij niet uitzonderlijk meer verbruikt. Qua betrouwbaarheid op de lange termijn moeten de beide motoren zich nog bewijzen, en daar mag dan geen verschil ontstaan.” Wil je het in cijfers uitdrukken, dan heeft de instapmotor de beste cijfers: goedkoper, zuiniger, prestaties die weinig verschillen. Op basis van de getallen is de keuze snel gemaakt.

Maar als je het ons vraagt, is het échte verschil niet in cijfers uit te drukken en zou je je beslissing op gevoel moeten maken. Want met die viercilinder voelt en klinkt de auto volwassener. Het motorgeluid bij accelereren is minder nadrukkelijk aanwezig, en klinkt volgroeider. Het geeft de hele auto meer rust, wat het rijplezier verhoogt. En mag dat niet een paar centen waard zijn?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum