Karmann Colorado H - Occasion Test
Een reismaatje voor het leven
- AutoBild Reisemobil
- Occasiontest
De Colorado H van Karmann is een veelzijdige camper voor het hele gezin, compact en toch ruim. Als occasion echter nog steeds geen koopje.
Soms is minder simpelweg meer. Zo ontdekten de specialisten van Karmann begin jaren 90 al snel hoeveel potentieel de net geïntroduceerde vierde Transporter-generatie van Volkswagen had te bieden, ondanks zijn relatief compacte formaat. Het Karmann-alkoof-model Colorado H werd in nauwe samenwerking met Volkswagens bedrijfswagentak ontwikkeld en het werd al snel een verkoopsucces. Niet zo vreemd ook, want een compact model met een flinke dosis dagelijks gebruiksgemak en een fris design in combinatie met een hoog kwaliteitsniveau waren aansprekende verkoopargumenten. Daar kwam bij dat de camper ook optisch een goede indruk maakte, met zijn aerodynamische lijnen en zijn harmonieuze totaal-indruk. Daarvoor moest je overigens wel diep in de buidel tasten, want wie een paar extra’s aankruiste op het bestelformulier, passeerde al snel de 100.000 gulden-grens.
VEEL GEBRUIKSGEMAK
Dat deed echter niets af aan het feit dat Karmann de harten van VW-liefhebbers met een goed gevulde portemonnee sneller liet kloppen. Nergens anders kon je een camper kopen die zoveel gebruiksgemak bood en toch maar 5,80 meter lang was. Met het concept van de 2,4-tonner met praktisch ingedeeld keukengedeelte, knusse ronde zitbank (naar keuze was een vierpersoons dinette verkrijgbaar voor de Colorado S), een slechts 64 centimeter hoge alkoof als tweede slaapgedeelte en een compleet uitgerust, aangenaam luchtig ogend douchegedeelte konden maximaal vier personen uitstekend uit de voeten. Hoewel het feitelijk een miniatuurversie was van de veel grotere modellen van de concurrentie, liet hij ondanks zijn personenwagenachtige afmetingen veel van zijn tegenstrevers in het stof bijten met zijn briljante interieurconcept. In alle opzichten kon hij meekomen met de grote jongens, je hoefde geen concessies te doen. De Colorado H bood (en biedt) genoeg bewegingsvrijheid en opbergruimte voor een ontspannen vakantie, ook als die meerdere weken duurt. In dat opzicht heeft hij veel meer te bieden dan een normale VW California met hoog dak of uitklapdak. De alkoof was in dat opzicht echt een toegevoegde waarde.
BOORDINSTALLATIE
Wie een tweedehands exemplaar op de kop wil tikken, moet goed kijken of er geen roest rond de dorpels bij het bestuurdersgedeelte zit. Datzelfde geldt voor de wielkasten en de raamomlijstingen. Ook de metalen delen rond de opstapjes zijn vaak flink aangetast. Vochtproblemen in het interieur zijn veelal het gevolg van scheuren in de GVK carrosserie, ook via de naden in het achterste gedeelte van de carrosserie kan water naar binnen dringen. De Colorado die we voor deze test hebben geleend, lijkt echter droog te zijn. We zien geen watervlekken en niets rammelt of klappert. De boordinstallatie maakt een solide indruk, maar het is altijd raadzaam om te checken of de waterinstallatie en de boordelektronica, die soms heeft te lijden onder massaproblemen, nog goed werken. Nadat de productie als gevolg van de Karmann-overname werd verplaatst van Rheine naar Sprendlingen, werd de bouwkwaliteit van latere Colorado-modellen minder. Het praktische formaat en de goede kwaliteit van de opbouw zorgden er echter voor dat de Colorado flink wat fans heeft, ongeacht het bouwjaar van het betreffende exemplaar.
RIJEIGENSCHAPPEN
De ingenieurs hebben op de compacte bestelwagenbasis gezorgd voor plezierige rijeigenschappen in combinatie met een ruim interieur. Zelfs in de stad kun je met deze camper nog prima uit de voeten. Het stuur en de stoelen zijn in hoogte verstelbaar. Na enkele kilometers gewenning voelt de Colorado dankzij de onafhankelijke wielophanging en de schijfremmen rondom inclusief standaard ABS net zo probleemloos en ontspannen aan als een Passat uit dezelfde periode. Alleen met een maximale belading worden de grenzen van het onderstel benaderd, maar dan praat je ook over een gewicht van 3,3 ton. Ook moet je bij smalle passages en lage bruggen niet vergeten dat je niet met een standaard VW-busje op pad bent, want dat zou weleens tot flinke beschadigingen van de GVK-opbouw kunnen leiden.
Ons testexemplaar beschikte als afstammeling van de Transporter helaas niet over een standaard bestuurdersairbag. Wel is er recent onderhoud uitgevoerd, waarbij onder meer de distributieriem, de waterpomp, de turbo, de injectiepomp en de eindpijp van het uitlaatsysteem werden vervangen. Dat scheelt een slok op een borrel voor de nieuwe eigenaar, want dan praat je toch over duizenden euro’s. Hoewel er ruim 280.000 kilometer op de klok staat, is de totale indruk een stuk beter dan de ouderdom-gerelateerde slijtagesporen doen vermoeden. De dwars in de krappe motorruimte geplaatste 2,5- liter vijfcilinder TDI produceert een markant geluid en het is een robuuste krachtbron die in honderdduizenden VW’s is gemonteerd. De zelfontbrander voelt krachtiger aan dan de specificaties doen vermoeden: het vermogen bedraagt slechts 102 pk (75 kW). Alleen qua emissies wordt het een lastig verhaal, want door het ontbreken van een partikelfilter ben je in steeds minder steden welkom met je Colorado.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Het cultimago en het concept zorgen ervoor dat deze modellen flink aan de prijs blijven, ongeacht hun leeftijd. De kans dat je voor minder dan € 20.000 een goede Colorado vindt, is klein. En als die al te koop worden aangeboden voor dat soort bedragen, dan zijn ze meestal snel weg. Toch is het zaak om niet te hard van stapel te lopen en de aangeboden auto goed te inspecteren om dure bijkomende kosten te voorkomen.