Jeep Renegade 1.4 Multi-Air Limited (2015)
Over een andere boeg
Op dit moment zijn kleine cross-overs bijzonder populair. Die bieden kort door de bocht wel de lusten, maar niet de lasten van stoer vervoer. De meningen over het uiterlijk van de Jeep Renegade lopen uiteen. Onderscheidend is de auto in elk geval, en de ontwerpers hebben hem volgestopt met verwijzingen naar het roemruchte merkverleden. Het kruis in de achterlichten herinnert aan de jerrycans die Jeeps in de Tweede Wereldoorlog met zich mee torsten. Verder is in de voorruit een kleine Jeep afgebeeld en draagt de neus de kenmerkende grille. Aan de binnenkant zie je de contouren daarvan overal terugkomen. Bijvoorbeeld in de stoelen en in de behuizing van de speakers. Al met al ziet het interieur er prima uit en alles laat zich gemakkelijk bedienen. Doordat veel functies in het multimediasysteem met touchscreen zijn ondergebracht, oogt het dashboard opgeruimd. Wel vervelend is dat het overzicht te lijden heeft onder de dikke A-stijlen, de vrij kleine achterruit en de kleine binnenspiegel. Extra goed om je heen kijken, dus, zeker in stadsverkeer. Op de achterbank zitten volwassenen voldoende ruim en ook de kofferbak geeft geen aanleiding tot klachten.
Tijdens het rijden voelt de Renegade aan als een forse, stabiele auto. De besturing is redelijk direct, maar de Jeep voelt zich toch vooral thuis op de snelweg. Met alleen voorwielaandrijving heeft hij op onverhard niets te zoeken, maar ja, 4WD kost bijna € 7.000 extra. Sturen, schakelen en koppelen gaan aangenaam licht, al is de koppeling daardoor lastig te doseren. De viercilinder turbomotor levert 140 pk, waarmee de Jeep in 10,9 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,1 behoort de Renegade niet tot de zuinigste auto's van z'n klasse.
In de Limited-versie kost de Renegade € 28.690. Dan heb je wel standaard navigatie, 17-inch lichtmetaal, cruisecontrol, parkeersensoren achter en automatische klimaatregeling. Aan de veiligheid is ook gedacht; een dodehoeksensor en een City Safety-systeem zijn standaard. Opmerkelijk genoeg geldt dat niet voor regen- en lichtsensoren, die met onder meer xenonverlichting in het € 990 kostende Visibility Pack zijn ondergebracht. Andere grote kostenposten zijn de leren bekleding à € 1.100, het panoramadak van € 1.490 en een extra groot navigatiescherm dat de prijs nog eens met € 1.090 doet stijgen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Dat een kleine Jeep niet direct behelpen is, dat bewijst de Renegade. Het is een onderscheidende auto die goed aansluit bij de Europese wensen. Jammer dat daar een relatief hoge prijs tegenover staat.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Renegade 1.4 MultiAir Limited |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.105 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.255 mm / 1.805 mm / 1.667 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,2 s / 6,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 15,9 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |
PRIVATE LEASE Jeep Renegade
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.