Jeep Renegade 1.4 Multi-Air Limited (2015)

Over een andere boeg

Jeep Renegade
Jeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep RenegadeJeep Renegade
Jeep is oorspronkelijk natuurlijk een fabrikant van grote, stoere terreinauto's. De markt voor dergelijke auto's is in Europa echter sterk gekrompen. Daarom gooien de Amerikanen het over een andere boeg met de compacte Renegade.

Op dit moment zijn kleine cross-overs bijzonder populair. Die bieden kort door de bocht wel de lusten, maar niet de lasten van stoer vervoer. De meningen over het uiterlijk van de Jeep Renegade lopen uiteen. Onderscheidend is de auto in elk geval, en de ontwerpers hebben hem volgestopt met verwijzingen naar het roemruchte merkverleden. Het kruis in de achterlichten herinnert aan de jerrycans die Jeeps in de Tweede Wereldoorlog met zich mee torsten. Verder is in de voorruit een kleine Jeep afgebeeld en draagt de neus de kenmerkende grille. Aan de binnenkant zie je de contouren daarvan overal terugkomen. Bijvoorbeeld in de stoelen en in de behuizing van de speakers. Al met al ziet het interieur er prima uit en alles laat zich gemakkelijk bedienen. Doordat veel functies in het multimediasysteem met touchscreen zijn ondergebracht, oogt het dashboard opgeruimd. Wel vervelend is dat het overzicht te lijden heeft onder de dikke A-stijlen, de vrij kleine achterruit en de kleine binnenspiegel. Extra goed om je heen kijken, dus, zeker in stadsverkeer. Op de achterbank zitten volwassenen voldoende ruim en ook de kofferbak geeft geen aanleiding tot klachten.

Tijdens het rijden voelt de Renegade aan als een forse, stabiele auto. De besturing is redelijk direct, maar de Jeep voelt zich toch vooral thuis op de snelweg. Met alleen voorwielaandrijving heeft hij op onverhard niets te zoeken, maar ja, 4WD kost bijna € 7.000 extra. Sturen, schakelen en koppelen gaan aangenaam licht, al is de koppeling daardoor lastig te doseren. De viercilinder turbomotor levert 140 pk, waarmee de Jeep in 10,9 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,1 behoort de Renegade niet tot de zuinigste auto's van z'n klasse.

In de Limited-versie kost de Renegade € 28.690. Dan heb je wel standaard navigatie, 17-inch lichtmetaal, cruisecontrol, parkeersensoren achter en automatische klimaatregeling. Aan de veiligheid is ook gedacht; een dodehoeksensor en een City Safety-systeem zijn standaard. Opmerkelijk genoeg geldt dat niet voor regen- en lichtsensoren, die met onder meer xenonverlichting in het € 990 kostende Visibility Pack zijn ondergebracht. Andere grote kostenposten zijn de leren bekleding à € 1.100, het panoramadak van € 1.490 en een extra groot navigatiescherm dat de prijs nog eens met € 1.090 doet stijgen.

Video

Oordeel

4 sterren

Dat een kleine Jeep niet direct behelpen is, dat bewijst de Renegade. Het is een onderscheidende auto die goed aansluit bij de Europese wensen. Jammer dat daar een relatief hoge prijs tegenover staat.

Signalement

Merk Jeep
Model Renegade 1.4 MultiAir Limited
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.105

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.368 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.255 mm / 1.805 mm / 1.667 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,2 s / 6,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,5 s / 15,9 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 140 g/km

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum