Jeep Avenger Full Electric - afscheid duurtest
Binnen no-time bestverkochte Jeep ooit in Nederland, is dat terecht?
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Jeep Avenger is het ultieme voorbeeld hoe Stellantis de EV-techniek uitsmeert over de diverse merken. Want onderhuids is de elektrische kleine Jeep hetzelfde als onder meer de Peugeot e-2008, de Opel Mokka Electric en de Fiat 600e. We reden zes maanden met de Avenger, die heel vlot uitgroeide tot de meestverkochte Jeep ooit in Nederland.
Actieradius
In december 2023 haalden we de Avenger op en in juni leverden we onze Jeep Avenger weer in. De afgelopen winter verliep nogal mild en tot half juni was het niet uitgesproken warm, dus verbruikscijfers bij weersextremen moeten we je schuldig blijven. In de winter zaten we op 19 kWh/100 kilometer en in de voorzomer kwamen we uit op waardes onder de 14 kWh/100 kilometer. Waarbij de boordcomputer zelfs mooie waardes tot 12,8 kWh/100 km aangaf. Dan kom je meer dan 350 kilometer ver met de Jeep. De actieradiusvoorspeller is zoals bij alle Stellantis-EV’s immer te optimistisch. Die geeft altijd 50 tot 80 kilometer te veel aan wanneer je vertrekt met volle accu. Houd rekening met een winterse actieradius van maximaal 300 kilometer, ook al is volgens de boordcomputer bij vertrek met volle accu tot wel 390 kilometer mogelijk.
We hebben de elektrische aandrijflijn van Stellantis zien groeien in de afgelopen vier jaar. De huidige editie, met een 156-pk elektromotor, is niet alleen zuiniger dan de eerste elektromotor die Stellantis aanbood, hij is ook krachtiger. De eerste Peugeot e-2008 had bijvoorbeeld 136 pk. Met 156 pk heeft de elektrische Jeep Avenger genoeg vermogen, wat bijdraagt aan de relaxte rijbeleving. Hij is ietwat week geveerd ende stoelen zijn zacht; je moet hem kortom gewoon lekker rustig rijden. In bochten wil hij best overhellen, terwijl hij bij wegrijden vanuit stilstand aan de voorzijde flink uit de veren komt. Daarbij hoor je een kraakje uit de wielophanging, dat gedurende de duurtestperiode harder leek te worden.
Het euvel is niet meegenomen bij de onvoorziene vroegtijdige melding van onderhoud die de auto zelf gaf. Vroeg, want het is best opmerkelijk dat een elektrische auto na 12.500 kilometer aangeeft dat hij onderhoud nodig heeft. We hebben ons netjes bij de dealer gemeld, maar veel moest er niet aan gebeuren. De werkplaats deed een visuele inspectie op schades, bracht de banden op spanning en checkte het interieurfilter en de staat van de 12V-accu.
Beter dan Volvo
De bediening van de Jeep Avenger is beter voor elkaar dan die van de rivaliserende Volvo EX30. Hoe dat precies zit kun je lezen elders in deze AutoWeek. De Avenger neemt het in een dubbeltest op tegen die andere elektrische gele kubus uit onze duurtestgarage. Wel merk je dat het onderscheidende vermogen met andere Stellantis-producten steeds kleiner wordt. De Jeep Avenger doet vanbinnen zeer nadrukkelijk aan de Fiat 600e denken en rijdt in feite net zo. Dan lijkt het vooral een kwestie van welk uiterlijk je het meest aanspreekt, maar houd er bij een eventuele keuze voor de Jeep wel rekening mee dat Wrangler-rijders je ietwat meewarig aankijken.
We hebben in deze duurtest ervaren dat Stellantis echt stappen heeft gezet op elektrisch gebied. Minpuntjes van de Avenger zijn de slechte ontwaseming in vochtige periodes, de veel te optimistische actieradiusweergave en het kraakje in de voortrein. De Jeep kwam bijna twee jaar geleden op het juiste moment op de markt. De B-segment elektrische SUV had momentum. Dat de Avenger in korte tijd zou uitgroeien tot de bestverkochte Jeep ooit in Nederland is een prestatie van formaat.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Avenger 54kWh Summit |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.995 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk |
Maximaal koppel | 260 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 54 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.084 mm / 1.776 mm / 1.528 mm |
Wielbasis | 2.562 mm |
Massa leeg | 1.495 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,6 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 395 km |
PRIVATE LEASE Jeep Avenger
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Avenger Longitude 54 kWh Navigatie Apple Carplay/ Android Auto Parkeersensor achter Cruise Control Stoelverwarming Full LED Virtual Cockpit Climate Control
- 2024
- 15.704 km

Jeep Avenger EV Summit 54 kWh 156 pk | Navigatie | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | Full-LED Koplampen | Elektrische Achterklep met Sensor | Keyless Entry/Start | Dodehoek Detectie | Adaptieve Cruise Control | 18" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2025
- 9 km

Jeep Avenger 1st Edition 54 kWh
- 2023
- 32.169 km
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.