Test: Jaguar XJ6 2.7D (2005)

Tevreden gespin

Jaguar XJ 2.7D
AutoWeek 26 2005
AutoWeek 26 2005

Je leest het in AutoWeek 26 2005

De zelfontbrander is inmiddels zo ver ingeburgerd bij Jaguar, dat ook de XJ aan een diesel moet geloven. De limo wordt leverbaar met de 2.7 V6 twin turbodiesel die een jaar geleden in de S-Type debuteerde. De soepele zespitter heeft geen moeite met de aluminium XJ, en presteert in alle rust.

Jaguar en diesel, het zijn twee zaken die nog maar kort samen gaan. Echte liefhebbers van het katachtige roofdier zullen er nog steeds niet aan gewend zijn, en worden lyrisch als de benzineslurpende V12's van weleer ter sprake komen. En dan stond je twee keer per dag te tanken! Nou en? Als Jaguarrijder hoefde je je daarover geen zorgen te maken. Maar de tijden zijn veranderd, brandstofprijzen rijzen de pan uit en belangrijker, moderne diesels zijn gewoon ontzettend prettige motoren die met hun souplesse zorgen voor een comfortabel rijgedrag. Na de X-Type en vorig jaar de S, is het nu de beurt aan de limo, de XJ. Dat de auto die concurreert met de BMW 7-serie, de Audi A8 en de Mercedes S-klasse, leverbaar wordt met een dieselmotor, is niet vreemd. Vooral de zescilinder dieselversies van zijn tegenstrevers vinden relatief gretig aftrek, zo'n 40 procent van de kopers kiest voor een zelfontbrander. En Jaguar, dat er financieel slecht voor staat, hoopt natuurlijk op de stijgende vraag naar dieselende businesslimo's mee te liften. Ook al doet dat de verstokte Jaguarfan pijn in het hart. Maar de kans dat een nostalgisch ingestelde persoon van mening verandert na een kennismaking met de XJ6 D is groot. De dieselende XJ blijkt namelijk een fijne auto. Bij Jaguar gaan ze er zelfs vanuit dat de 2.7 V6 twinturbodiesel zo'n 80 procent van de XJ-verkopen voor z'n rekening gaat nemen.

Trillingsvrij

Binnen het Ford-concern kan Jaguar naar hartelust rondneuzen voor krachtbronnen. Zo is er de 2.7 V6 turbodiesel, die Ford samen met PSA (Peugeot en Citroën) heeft ontwikkeld. In de S-Type is 'ie al een jaar leverbaar, binnen het Ford-concern gebruikt de Land Rover Discovery het blok en Peugeot levert de motor in de 607. Jaguar heeft het blok wel aangepast, en monteert twee kleine turbo's in plaats van één grote. De cijfers verschillen amper, namelijk 204 pk en 435 Nm, maar het karakter van de krachtbron verandert wel. Dat een S-Type er goed mee presteert, is logisch, maar een XJ is een ander verhaal zult u wellicht zeggen. Dat gaat echter niet op, want door het gebruik van aluminium is de XJ relatief licht. 1.659 kilo weegt de XJ6 D, terwijl zijn kleinere broer met een stalen carrosserie 1.722 kilo op de weegschaal zet. Op de lege Portugese wegen waar de kennismaking plaatsvindt, stormen we keer op keer veel harder op bochten af dan we vermoeden. Het zegt iets over het gemak waarmee de 2.7 diesel presteert, maar ook de rust waarin het dat doet. Geluiden van buitenaf dringen amper de Jaguar binnen, mede dankzij het gelaagde glas. Alleen bij stationaire loop hoor je dat er een diesel voorin ligt. Jaguar heeft speciale motorsteunen ontwikkeld, die door elektronica aangestuurd de trillingen van het motorblok opvangen. Vaak voel je in een auto met dieselmotor lichte vibraties, maar in de XJ6 D zijn ze nauwelijks aanwezig. Wie een zeer gevoelige rechterteen heeft, bespeurt ze in de Jaguar licht in het gaspedaal. Eenmaal op snelheid laat de krachtbron nog maar weinig van zich horen. Wel is het zaak om tijdig het gaspedaal in te drukken. Tussen het moment van gasgeven en versnellen verstrijkt wat tijd, met name bij het wegrijden vanuit stilstand, wat vooral te wijten is aan de late reactie van de zestrapsautomaat. Alsof de transmissie eerst even moet nadenken wat te doen. De bak komt op deze manier wat lui over, hoewel dat verbetert door de sportstand met een druk op de knop te activeren. Bij een constant gevloerde pedaal laat de automaat zich van een betere kant zien, dan schakelt hij soepel over naar een hogere versnelling.

Lichtvoetige kolos

De XJ geeft je geen moment het idee dat je met zo'n kolos op pad bent. De besturing werkt direct en geeft veel info van de voorwielen en het wegdek door. Liefhebbers van een actieve rijstijl zullen het waarderen, maar we kunnen ons voorstellen dat andere chauffeurs het stuurgedrag onrustig vinden. Jaguar grijpt modeljaar 2006 aan voor een reeks van wijzigingen aan de XJ. Zo beschikken alle versies voortaan over het gelaagde glas en een beter geïsoleerde motorruimte. Een XJ die over 19 of 20 inch wielen beschikt, heeft een bandenspanningwaarschuwingssysteem. Uiterlijke veranderingen zijn er nauwelijks, al is de chromen omlijsting van de achterruit verdwenen.

Krachtige concurrenten

De Jaguar XJ6 D levert prima prestaties, beter zelfs dan we vooraf gedacht hadden, maar hij moet wel opnemen tegen krachtige concurrenten. Zo levert de BMW 730d 231 pk en een koppel van 520 Nm; indrukwekkend. En Audi stelt daar met de A8 3.0 TDI 233 pk en 450 Nm tegenover. Beide zijn ook nog eens met imposante V8-diesels leverbaar. Komt die ook bij Jaguar? De mensen van Jaguar tonen een big smile en laten tijdens de presentatie verder niets los. Wij weten genoeg. Bij de Ford Motor Company werken ze namelijk aan een V8-turbodiesel, die debuteert in de Range Rovers. Niet dat de XJ direct een sterkere diesel nodig heeft, maar het zou 'm wel helpen in de imagostrijd tegen de Duitse concurrenten.