Test: Jaguar XJ AWD (2013)

Sneeuwhapper

Jaguar XJ AWD
AutoWeek 3 2013
AutoWeek 3 2013

Je leest het in AutoWeek 3 2013

Vierwielaandrijving is iets dat de Jaguar XJ tot dusverre moest ontberen. Des te vervelender als de concurrentie dat wel heeft en als je weet dat het merendeel van de auto's in deze klasse op een groot deel van je markt met 4WD wordt verkocht.

Het zit ze niet mee bij Jaguar. Hebben ze het voltallige journaille helemaal naar Canada verscheept om enigszins zeker te zijn van winterse omstandigheden, vliegt de temperatuur omhoog. Van min twintig naar plus zes in twee dagen, en het dikke pak sneeuw is zo goed als weg. Daar gaat je uitgelezen kans om hét Jaguar-nieuws van 2012 te showen: vierwielaandrijving op de XJ. Alhoewel: die gesmolten sneeuw vriest 's nachts weer aan en dat maakt de wegen hier tot meer dan de beproeving die Jaguar voor ogen had. Het is werkelijk spekglad en meer dan 'gewone' winterbanden is ons niet gegund.

Maar er zijn meer redenen voor Jaguar om hun 4WD-XJ juist hier te presenteren en daar kan een verwarde Koning Winter niets aan veranderen. Dit mag bij ons dan een niche zijn, op het Noord-Amerikaanse continent is tachtig procent van de verkochte auto's in dit segment vierwielaangedreven. Audi heeft natuurlijk Quattro op de A8, de S-Klasse is er als 4Matic, BMW biedt X-Drive op de Zeven, maar bij Jaguar ving je tot dusverre bot. Met ingang van modeljaar 2013 is dat verleden tijd.

Pijn

Nou zou het loslaten van achterwielaandrijving de echte Jaguar-puristen misschien pijn kunnen doen, maar die zijn sinds de diesel en de stationcar toch al murw. En wees gerust: onder normale omstandigheden is de XJ AWD een achterwielaangedreven auto. Niet dat wij veel normale omstandigheden hebben gezien. De wegen zijn spekglad en de Canadese wegbeheerder lijkt de moed te hebben opgegeven. Het kan ook zijn dat wij niks gewend zijn, maar dat is de AWD in elk geval wel. Met alleen koppel op de achterwielen hadden we hier meer achterstevoren gestaan dan met de neus naar voren. De krachten worden door het tussendifferentieel tussen voor- en achteras verdeeld en onder de meest extreme omstandigheden is de verdeling fifty-fifty, goed voor een veilige balans om de auto mooi recht te houden. De 4WD is vooralsnog alleen verkrijgbaar met de V6 Supercharged en die motor rijden we dan ook. Met zijn 340 pk is hij goed opgewassen tegen het gewicht van de XJ (dik 1.800 kilo leeg). De bekende achttraps automaat van ZF is standaard op elke XJ, dus ook op deze 4WD. Alleen de software is enigszins aangepast, het tussendifferentieel is gewoon achteraan aan de prise-as vastgezet.

Jaguar heeft meteen een erg fijn werkend 4WD-systeem neergezet en dat was natuurlijk te verwachten gezien de expertise die ze met Land Rover op dat gebied in huis hebben. De XJ AWD is inmiddels leverbaar in ons land, komende lente volgt ook de XF met deze configuratie. In Canada konden we een kort blokje om met een prototype daarvan.

Lezersreacties (10) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.