Jaguar XJ 3.0 V6 SC Portfolio LWB (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ 3.0 V6 SC Portfolio LWB |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 57.500 km |
- 5.000 km
Sinds een maand ben ik in het bezit van mijn derde XJ van dit type. Ik rij al 10 jaar naar volle tevredenheid Jaguar (achtereenvolgens XJR, S-type, Daimler Eight op LPG, XJ6 diesel XF en driemaal XJ, daarnaast divers ander leuks) en niks weerhield mij ervan om na mijn vorige weer zo'n zelfde auto aan te schaffen. Simpelweg omdat ik de meeste andere auto's in dit segment niet mooi vind, en een Bentley te duur voor wat je er voor terug krijgt. Mijn eerste XJ van dit type was een V8, maar gezien mijn kilometrage heb ik na een jaar een diesel aangeschaft waarmee ik ruim 90.000 kilometer gereden heb in het afgelopen jaar. Wegens verandering van omstandigheden kon ik weer benzine gaan rijden, en ditmaal besloot ik voor de V6 supercharged te gaan.
Nu 5000 kilometer gereden, en dat na volle tevredenheid. Hij is zeker sneller dan de diesel, en doet ook niet onder voor mijn XK8. Het verbruik ligt nu rond de 10,5 liter op 100 kilometer, voor de geïnteresseerden. Een verbeterpunt wat ten opzichte van mijn vorige XJ (pre-facelift) nog steeds aanwezig is, is het trage informatiesysteem. Het nieuwe systeem is al velen malen beter dan voorheen maar onlangs reed ik een dag in een BMW 7, en hier werkt het toch allemaal stukken sneller en mooier dan in mijn eigen auto. Ik rij ook regelmatig met chauffeur, en naar mijn mening mogen de stoelen achterin wel wat beter. Ook op dit gebied kan de XJ niet tippen aan een Mercedes S-klasse of de eerder genoemde BMW.
Nog steeds vind ik de XJ de mooiste en fijnste auto in zijn klasse, en ook het interieur is onovertroffen. Toch moet ik tot mijn spijt zeggen dat als Jaguar dit jaar geen nieuwe XJ presenteert die ik mooi vind, ik voor iets anders ga. Ik begin maar alvast met sparen voor een Bentley, just in case.
Mochten er vragen zijn dan beantwoord ik deze graag.
Tussenstand
- 38.650 km
Inmiddels rij ik alweer tien maanden in deze XJ, en heb ik meer kilometers gemaakt dan ik bij aanschaf had gedacht. Tijd om een tussenstand op te maken.
Onderhoud:
De auto is voor een kleine beurt naar de garage geweest en de olie en filters zijn vervangen. Verder heeft de auto mij nog niet in de steek gelaten, afgezien van die keer dat ik de sleutel in mijn zwembroek had laten zitten tijdens het zwemmen. Met de reservesleutel kon ik weer op pad en voor ik geloof €250 had ik een nieuwe sleutel.
Prestaties:
Helaas heb ik bij dit punt een aantal sterren minder gegeven dan voorheen. Dit vanwege de V6, die even goed presteert als de V8 die ik ook ooit had maar op het gebied van emotie en geluid blijft hij toch achter. Jammer dat Jaguar alleen nog in de XJR de V8 levert.
Het vervolg:
Omdat ik toch weer een V8 wilde en daarnaast niet vier dezelfde auto's achter mekaar wilde rijden heb ik inmiddels een Audi besteld. Minder karakter dan een Jaguar, maar voor mij het beste alternatief totdat er een nieuw model XJ op de markt komt. Deze auto neem ik bij levering van de Audi over en ik ga hem inzetten bij mijn tweede woning.
Advies:
Koop vooral een XJ, maar vermijd de V6. Qua prestaties is dit een prima motor, maar als je een Jaguar kunt betalen kun je ook de extra kosten van de V8 betalen. Daarbij komt ook nog dat een tweedehandse V8 stukken goedkoper is dan een nieuwe V6. Jaguars hebben immers de naam dat ze flink afschrijven.
Wakker liggen
- 42.000 km
Als je tijdens een welverdiende vakantie 's nachts wakker ligt omdat je aan je auto denkt, is er iets mis. Ik ben gaan nadenken over mijn keuze voor de Audi en kwam tot de conclusie dat zo'n perfecte Duitse auto niets voor mij is. Ik ben een Jaguar-adept pur sang, en om dan bij wijze van compromis in een Audi te gaan rijden vind ik onzin. Daarom heb ik besloten de bestelling te cancelen en op zoek te gaan naar een gebruikte XJ L met de 5.0 liter V8. Dat scheelt ook nog eens een sloot met geld. Tot die tijd blijf ik in deze auto rijden. De V8 omdat ik het geluid en de beleving mis, de lange wielbasis opnieuw omdat ik 75% van de tijd gereden wordt en de XJ omdat ik een enorme fan blijf van het model. Verder is het een must dat de Jag een donker exterieur en een licht interieur heeft. Mijn huidige auto en de voorgaande waren achtereenvolgend blauw en groen met een beige interieur, dit blijf ik schitterend vinden.
Deze XJ bevalt nog steeds erg goed. Afgelopen week heb ik mijn winterbanden gemonteerd aangezien ik veel in Duitsland kom. Ook heeft de auto een beurt gehad, waarbij de gebruikelijke olie- en filterwissel heeft plaatsgevonden. Afgezien van dat reguliere onderhoud blijft de XJ voor mij een trouwe metgezel.
Naar verwachting maak ik de 50.000 kilometer vol met deze auto, en ga ik in januari eens over de grens bij onze oosterburen kijken naar een mooie V8. Stiekem heb ik er wel zin in, echter vind ik het wel jammer dat ik het hele proces van het samenstellen van een auto nu mis.Bijkomend voordeel van vaak dezelfde auto kopen is dat ik al mijn accessoires zoals mooiere velgen al die tijd al meeneem naar mijn volgende auto.
Genève en proefritten
- 46.880 km
Afgelopen week ben ik met de XJ naar mijn oncoloog in Zwitserland geweest voor een controle. Met mij was alles nog steeds in orde, en de XJ heeft zich maar weer eens bewezen als een trouwe metgezel op de lange reizen.
Sinds mijn laatste update ben ik eens gaan kijken naar auto's die ik nieuw niet kan betalen maar die tweedehands wel binnen mijn bereik liggen. De XJ waarvan de ervaringen van mij bij jullie al bekend zijn staat nog op nummer één maar ik heb in auto's gereden die ik ook zeker nog eens ga overwegen.
Aston Martin Rapide; Al sinds diens introductie vond ik het een schitterende auto, en ook die heerlijke V12 kan mij wel bekoren. Na een uurtje rijden vond ik het een heerlijke rijdersauto, maar achterin helaas veel te krap. Ook voor het onderhoud ben ik een beetje huiverig, daarom valt deze beauty helaas af.
Bentley Flying Spur: Wat een heerlijke auto, een perfecte rijdersauto die achterin ook zeeën van ruimte biedt. Afgezien van de vreselijk lelijke achterkant en de beperkte keuzen qua velgen (groot, enorm en mega) nog best een mooie auto ook. Ga ik onthouden. Wel met de W12 uiteraard!
Rolls Royce Ghost: Ik dacht dat dit een vrij recent model was, maar ik kwam erachter dan het model al 5 jaar op de markt is en je voor minder dan twee euroton al een mooi exemplaar koopt, dus eens gaan kijken. Ik heb in 2006 ooit een tijdje op een Phantom gepast en dat vond ik een schitterende auto, maar om te rijden een saai ding. De Ghost rijdt daarentegen heerlijk en is van alle gemakken voorzien. Jongensdroom om in een Rolls te rijden dus als dit financieel haalbaar is ga ik het zeker overwegen.
Jullie merken dat ik nogal last heb van besluiteloosheid, dus ik ga ruim de tijd nemen voor mijn volgende auto. De XJ voldoet nog ruim voldoende.
Ik bedacht me ook ineens dat ik het verbruik van mijn auto nog nooit vermeld had hier, welnu, dit ligt momenteel op 9,8 liter per 100 kilometer.
Balans na een jaar
- 50.600 km
Na precies een jaar in deze Jaguar rond te rijden kan ik de balans opmaken.
Allereerst de kosten. Aan brandstof ben ik op basis van een verbruik van 9,8 liter op 100 kilometer (1 op 10,2) natuurlijk flink wat kwijt geweest. Ruim 4902 liter heb ik getankt en met een gemiddelde Nederlandse prijs van €1,75 kom je uit op €8578.43. Dat is flink, met mijn vorige diesel was ik een stuk voordeliger uit geweest en als ik dit voorzien had dan had ik een diesel besteld of een vanwege de afschrijving een gebruikte auto gekocht.
De aanschafprijs lag rond de €145.000, en bij inruil zou ik er volgens de ANWB nog slechts €61.050 voor terug krijgen. Een afschrijving van pakweg €85.000 over een jaar tijd, of €1.70 per kilometer. Dat is natuurlijk belachelijk, en dat verlies ga ik mijn BV niet aan doen. Daarom neem ik hem nog deze maand privé over tegen een waarde die mij meer aan staat en ga ik kilometers declareren tot ik een opvolger heb.
Het onderhoud viel mee en heb ik niet eens bijgehouden. Reken maar op een kleine €2000 of iets in die richting.
Afgezien van de afschrijving over een jaar tijd ben ik erg tevreden over de auto. De V6 is een prima motor al gaan liefhebbers als ik toch liever voor een V8. Het blijft een heerlijke auto met fantastische stoelen. Jaguar heeft met het onderstel een goede balans tussen comfort en sportiviteit gevonden, de auto past zich aan aan de behoeftes van de bestuurder.
Eigenlijk wil ik nooit meer iets anders dan een Jaguar maar vier dezelfde auto's achter elkaar wordt ook saai. Ik wacht op de perfecte auto en tot die tijd stap ik iedere dag dolgelukkig in mijn mooie Jaguar.
Ellende
- 52.750 km
De afgelopen maand heeft de XJ meer bij de dealer gestaan dan bij mij voor de deur. Storing op storing, probleem op probleem en zo ook donderdag. De motortemperatuur was kritisch dus moest ik de auto stil zetten. Er bleek een lek in het koelingssysteem te zitten, niets groots maar wel weer iets waarvoor de auto afgesleept moest worden. Dat was al de tweede keer deze maand, want eerder weigerde de auto te starten.
Ik heb een belangrijke knoop doorgehakt: de XJ gaat weg en er komt iets degelijkers. Na een bezoek aan de Mercedes importeur viel ik als een blok voor de Maybach S500, en sinds vandaag ben ik dan ook de trotse eigenaar van een dergelijke auto.
De XJ is mij prima bevallen, en als er een nieuw model komt overweeg ik die zeker weer. Ik miste de V8, en de laatste tijd bleek de auto toch minder betrouwbaar dan ik dacht. Verbruik en overige kosten zijn redelijk voor een dergelijke auto, bij de Mercedes zal dit duurder zijn verwacht ik. De XJ gaat na reparatie mee naar Italië en aldaar zal ik hem samen met mijn andere auto daar inruilen op een SUV denk ik.
Afscheid nemen bestaat niet
- 56.000 km
Na aanschaf van de S500 heb ik de Jaguar naar mijn vakantiewoning gereden en aldaar getracht in te ruilen op verschillende SUV's. Allereerst bij Land Rover op een Discovery Sport, waar ik een schandalig lage inruilprijs kreeg. Daarna bij BMW op een X3, waar ik opnieuw een schandalige inruilprijs kreeg. Bij Audi op een Q5 idem, en ik was er klaar mee. Zolang de XJ geen problemen gaat geven mag hij blijven, het blijft immers een prachtige auto en die vijfde zitplaats kan ik best missen. Ik ga geen geld bijleggen op een auto die in mijn ogen minder is dan deze. Een auto die bij ieder piepje langs de dealer ging en niet van nieuw te onderscheiden is gaat niet weg voor een appel en een ei.
Tot heden geen problemen gehad dus die paar mooie weken in het jaar kan ik toch nog in deze auto rijden. Met het teruglezen van mijn ervaringen met deze auto lijkt het of ik lijd aan besluiteloosheid, en misschien is dat ook wel zo bedacht ik me.
Verkocht
- 57.500 km
Tijdens mijn laatste bezoek aan mijn vakantiewoning heb ik de XJ particulier kunnen verkopen. Tot ik een kleine 4x4 heb aangeschaft huur ik wel een auto als ik daar ben.
De XJ is een heerlijke auto geweest, en mijn volgende auto in Nederland wordt ook weer een XJ.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.