Jaguar XE 2.0d 180 pk R-Sport (2015)
Vuurdoop voor jonge Brit
Anders dan zijn weinig succesvolle voorganger, de X-Type, is de XE is een echte Jaguar en geen veredelde Ford. Bovendien is het een achterwielaandrijver, net als de concurrenten van BMW en Mercedes-Benz. Vrijwel iedereen roemt de looks van de XE, met z'n lage neus, z'n grote grille en coupéachtige daklijn. In het interieur is de verwantschap met de grotere XF onmiskenbaar. Dat betekent een minimalistisch interieur met weinig knoppen; de meeste functies bedien je via het infotainmentscherm. Mede door de lage zit en de brede, hoge middentunnel krijg je het gevoel in een sportwagen te zitten. Jammer genoeg voelen sommige kunststoffen een tikkeltje goedkoop aan. Dankzij de lange wielbasis is de beenruimte achterin goed voor elkaar, de hoofdruimte houdt echter niet over.
Volgens Jaguar is de gewichtsverdeling van de XE ideaal (50:50) over beide assen verdeeld. De koets is dan ook uitstekend in balans. Hoewel de besturing nog wel iets meer feedback had mogen geven, is het prachtig hoe secuur en snel de auto op stuurbewegingen reageert. Overhellen doet de XE nauwelijks en als je plotseling van koers wisselt, hervindt hij razendsnel zijn balans. Al met al is dit één van de fijnst sturende auto's in dit segment.
De nieuwe dieselmotor levert 180 pk en 430 Nm. Helemaal onderin mist hij wat koppel, waardoor de motor zich bij de kleinste belasting al verslikt. Dat kan storend zijn bij stapvoets rijden in de file of door een woonwijk vol drempels. De eerste versnelling is dan eigenlijk te kort, de tweede net te lang. De vierpitter is behoorlijk rumoerig. Dat neemt niet weg dat de XE op normale ritten een heerlijke auto is, en eenmaal op toeren is de diesel zeer soepel en krachtig. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13,1 is hij echter niet zuinig.
De Jaguar XE is leverbaar in vier uitvoeringen: Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport. Wij reden de R-Sport die met deze motor €46.060 kost. Dan heb je een sportonderstel, sportieve accenten aan binnen- en buitenkant, sfeerverlichting, sportstoelen en nog wat kleinigheden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De XE maakt indruk met zijn fraaie uiterlijk en bijzondere interieur. Maar het is vooral het uitgebalanceerde onderstel dat van deze Jaguar zo’n aangename auto maakt. De aandrijflijn kan wel wat meer verfijning gebruiken.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XE 20d R-Sport |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.415 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 430 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.672 mm / 1.850 mm / 1.416 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.490 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden voor | 225/45R18Prijzen |
Banden achter | 245/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 231 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 6,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,6 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar XE 2.0 T Portfolio Trekhaak, navi, clima,in uitmuntende staat
- 2016
- 160.065 km

Jaguar XE 2.0 Portfolio / AUTOMAAT / LEER / NAVI / PANORAMADAK / 93dkm!
- 2016
- 93.845 km

Jaguar XE 2.0 Portfolio Aut.| R-Sport | Panorama | Stoelverwarming | Nette staat | Elek. Kofferklep | Dealeronderhouden | NL. Auto
- 2015
- 108.235 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.