Jaguar XE 2.0d 180 pk R-Sport (2015)

Vuurdoop voor jonge Brit

Jaguar XE
Jaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XEJaguar XE
Na een afwezigheid van vijf jaar zijn de Britten terug in het D-segment. De uitdager van de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse heet Jaguar XE.

Anders dan zijn weinig succesvolle voorganger, de X-Type, is de XE is een echte Jaguar en geen veredelde Ford. Bovendien is het een achterwielaandrijver, net als de concurrenten van BMW en Mercedes-Benz. Vrijwel iedereen roemt de looks van de XE, met z'n lage neus, z'n grote grille en coupéachtige daklijn. In het interieur is de verwantschap met de grotere XF onmiskenbaar. Dat betekent een minimalistisch interieur met weinig knoppen; de meeste functies bedien je via het infotainmentscherm. Mede door de lage zit en de brede, hoge middentunnel krijg je het gevoel in een sportwagen te zitten. Jammer genoeg voelen sommige kunststoffen een tikkeltje goedkoop aan. Dankzij de lange wielbasis is de beenruimte achterin goed voor elkaar, de hoofdruimte houdt echter niet over.

Volgens Jaguar is de gewichtsverdeling van de XE ideaal (50:50) over beide assen verdeeld. De koets is dan ook uitstekend in balans. Hoewel de besturing nog wel iets meer feedback had mogen geven, is het prachtig hoe secuur en snel de auto op stuurbewegingen reageert. Overhellen doet de XE nauwelijks en als je plotseling van koers wisselt, hervindt hij razendsnel zijn balans. Al met al is dit één van de fijnst sturende auto's in dit segment.

De nieuwe dieselmotor levert 180 pk en 430 Nm. Helemaal onderin mist hij wat koppel, waardoor de motor zich bij de kleinste belasting al verslikt. Dat kan storend zijn bij stapvoets rijden in de file of door een woonwijk vol drempels. De eerste versnelling is dan eigenlijk te kort, de tweede net te lang. De vierpitter is behoorlijk rumoerig. Dat neemt niet weg dat de XE op normale ritten een heerlijke auto is, en eenmaal op toeren is de diesel zeer soepel en krachtig. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13,1 is hij echter niet zuinig.

De Jaguar XE is leverbaar in vier uitvoeringen: Pure, Prestige, Portfolio en R-Sport. Wij reden de R-Sport die met deze motor €46.060 kost. Dan heb je een sportonderstel, sportieve accenten aan binnen- en buitenkant, sfeerverlichting, sportstoelen en nog wat kleinigheden.

Video

Oordeel

4 sterren

De XE maakt indruk met zijn fraaie uiterlijk en bijzondere interieur. Maar het is vooral het uitgebalanceerde onderstel dat van deze Jaguar zo’n aangename auto maakt. De aandrijflijn kan wel wat meer verfijning gebruiken.

Signalement

Merk Jaguar
Model XE 20d R-Sport
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.415

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 430 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.672 mm / 1.850 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.490 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor225/45R18Prijzen
Banden achter245/40R18Prijzen
Topsnelheid 231 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,5 s / 6,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,6 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum