AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Jaguar F-type P300 First Edition (2020)

Het glas halfvol

37 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 21 2020
AutoWeek 21 2020

Je leest het in AutoWeek 21 2020

Met een compleet nieuw front kijkt de Jaguar F-type wat gemener uit zijn ogen. Potentieel om dat waar te maken komt van de twee V8-versies; de V6-versies zijn komen te vervallen. Nog altijd staat de 300 pk sterke vierpitter aan de basis. Dus het wordt kiezen tussen een bescheiden portie of kracht in overvloed. Is de F-type met die wat gematigder dosis ook al een begeerlijke sportauto?

Het creëren van sfeer in een auto kun je wel aan de Britten overlaten. Neem het rode leer in deze First Edition, de lekker aangeklede versie van de vernieuwde F-type: een kleur die in een Duitse auto zomaar fout kan vallen, levert in de Jaguar een enthousiaste ambiance op. Maar niet alleen het toegepaste materiaal valt op zijn plek, ook de wijze waarop de middenconsole vanuit het dashboard hoog en breed het interieur invloeit, geeft je dat heerlijke sportwagengevoel, waarbij de kleine ruiten en de donkere bekleding op de A-stijlen en het dak je lekker ‘opsluiten’ en inkapselen. Het zijn zaken die je één laten worden met de auto. Graag zouden we zien dat je het stuur nog dichter naar je toe zou kunnen trekken, maar da’s ook de enige dissonant in het interieur van de sportwagen die met deze aandrijflijn vooral concurreert met de Porsche 718. Vanbinnen pakt de Jaguar punten op die tegenstrever, want juist het wat simpele dashboard is één van de zwakke punten van de kleinste coupé en roadster van de Duitse concurrent die je al snel noemt wanneer je een Jaguar in zijn umfeld plaatst. Het andere minder sterke punt van de Porsche vormt diens instapmotor, waarbij zeker de 2,0-liter turboboxer van de Cayman en Boxster zonder S wat tegenvalt. Hier liggen misschien wel kansen voor de F-type P300, die er ook als Roadster is ook al blijft een vermogen van 300 pk niet veel voor een auto van dit kaliber, die ook nog eens meer weegt dan de genoemde concurrent.

RACEVLAGGETJE

We zijn feestelijk verwelkomd door het opvallende interieur en gaan aan de slag met een solotest en geen vergelijking. Dus hop, de knop in de middenconsole naast de keuzehendel van de automaat gaat op het racevlaggetje en we focussen ons helemaal op de Jag. De brom in de uitlaat wordt dan donkerder, en je hebt echt geen gehoorafwijking wanneer je denkt dat er een zwaarder stuk machinerie in actie komt dan een motor met vier cilinders. Ja, hij zou best voor een zespitter kunnen doorgaan en ja, die tussensprints verlopen best rap. Bedenk echter dat we steeds meer verwend raken door elektrische aandrijflijnen, die met hun instant geleverde koppel en vermogen voor achtbaan-achtige ervaringen zorgen. Van 80 naar 120 versnellen in vier tellen rond, da’s gewoon lekker. Bij het versnellen vanuit stilstand heeft de 400 Nm aan koppel het best moeilijk met de enorme grip van de Pirelli P Zero-banden, die om de aangedreven achterwielen maar liefst 295 mm breed zijn. Dat we om de 100 km/h aan te tikken geen 5,7 maar 6,2 seconden nodig hebben, is dan ook het gevolg van te veel grip! Voor sprintjes bij het verkeerslicht moet je je tegenstander goed op waarde schatten. Tegen Nederlands meestverkochte auto van 2019 leg je het in elk geval af!

Maar daar sta je als Jaguar F-type-rijder natuurlijk boven...De viercilinder ligt precies boven de vooras, en het valt op hoe scherp de auto reageert op sturen. Je kunt hem goed plaatsen, er zit een klein beetje beweging in, maar de druk op de neus is voldoende om de auto optimaal de ideale lijn te laten volgen voor het zo hard mogelijk nemen van de bocht. Vervolgens hoef je niet beducht te zijn voor een kwispelende achterkant wanneer je de bocht uit accelereert, want de aandrijfkrachten komen bij lange na niet in de buurt van de grenzen van onderstel en banden. Op een nat wegdek, bij scherpe bochten of op een grote rotonde krijg je de kont heus fanatieker naar de buitenkant van de bocht dan de neus, maar dan moet je de boel gaan forceren.

Powerdrifts moet je overlaten aan de F-type P450 of P575, maar dan praat je ook meteen over auto’s uit een andere liga; die versies moet je afzetten tegen bijvoorbeeld de Porsche 911 en de Mercedes-AMG GT. Petrolheads bij wie de tank altijd halfvol is, zullen zeggen dat je met de P300 veel uitdagende wegen vol gas kunt nemen; degenen met benzine in de aderen, maar een halflege tank, zullen het zonde vinden dat het potentieel van de auto met deze aandrijflijn maar voor de helft wordt benut. In elk geval neigt de Jaguar F-type als P300 wat meer naar GT wanneer je hem vergelijkt met de Porsche 718 Cayman en ook met kleinere, lichtere auto’s, zoals de Alpine A110 S en de Toyota Supra. Zeker die lichtvoetige Fransoos is een puur sportmachientje, waarbij het louter om rijplezier gaat.

ONDERSTEBOVEN SPRINGENDE JAGUAR

Qua bediening heeft de F-type geen aanpassingen ondergaan. Naar huidige maatstaven is het touchscreen klein, en het systeem werkt niet altijd even snel. De knoppen van de klimaatregeling zitten eronder, en het is altijd fijn dat de bediening daarvan niet is vervangen door een menu op een scherm. Hoeft de ventilatie niet aan de bak, dan blijven de ventilatieroosters in het midden van het dashboard onder hun overkapping. Moet het systeem een tandje bij zetten, dan komt op fraaie wijze een paneel uit de bovenkant van het dashboard, met daaronder de uitstroomopeningen. Van dit soort fraaie staaltjes uitklapmechaniek zijn ze bij Jaguar al jaren fan, zoals in het verleden ook de draaiknop voor de automaat omhoog kwam als je de auto startte.

Deze F-type heeft gewoon een pook; wel licht de startknop rood op wanneer je in de auto stapt. Een fraai trucje doet ook de achterspoiler, die boven de 100 km/h omhoog komt – zo zit je via de binnenspiegel tegen een in dat geval ondersteboven springende jaguar aan te kijken! Nu is de Zuid-Amerikaanse roofkat erg lenig en behendig; we sluiten niet uit dat hij deze oefening ook écht zo kan uitvoeren. De uitklapbare achterspoiler is geïntegreerd in de achterklep, waar nog verrasend veel ruimte voor bagage onder schuilgaat. En als je de klep opent, verbaaas je je over het lage gewicht – je zou niet zeggen dat de Jaguar 1.595 kilo weegt. Ook de gigantische motorkap, die over de zijkant heen valt en zodoende aan zijn enorme proporties komt, is vederlicht. Zware botten dan misschien? In elk geval zien we vaker bij Jaguars dat de weegschaal wat verder doorslaat. Ook typisch Jaguar is dat gevoel van eenwording met de auto, waarbij het onderstel goed doorgeeft wat eronder de wielen doorgaat.

Betrokkenheid waarop je ook echt wel zit te wachten in een auto als deze, en ondanks de 20-inch wielen met het fanatieke Pirelli P Zero-rubber met de harde wangen valt het met de hardheid van het onderstel mee. Een F-type P300 zonder R-Dynamic (waarop deze First Edition weer is gebaseerd) staat op 18-inch wielen, wat veel meer comfort brengt. Deze First Edition is bedacht om de komst van de vernieuwingen extra feestelijk te maken, en dat betekent dat er diverse uiterlijke kenmerken zijn aangebracht die de uitstraling naar een hoger plan brengen. Daardoor ziet ook de P300 er uit alsof hij minstens 200 pk meer heeft. Bestel hem in de meest bescheiden uitvoering, en je hebt nog altijd een schitterende coupé, waarbij de verwachtingen bij de prestaties in rechte lijn misschien wat minder goed worden beantwoord. Het is wel de enige manier om de aanschafprijs van de F-type onder een ton te houden.

Als First Edition kost de P300 € 105.630. Bestel je die uitrusting met de P450-motor, dan komt er een kleine € 50.000 bovenop! Die acht cilinders en 450 pk brengen heel veel plezier extra en laten de F-type beter tot zijn recht komen als sportauto; het gigan tische prijsverschil geeft echter ook aan dat de P300 zeker in Nederland wel degelijk bestaansrecht heeft.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Ben je een petrolhead bij wie het glas (of liever gezegd de tank) altijd halfvol is, dan weet je de P300 zeker naar waarde te schatten. Echt snel is hij niet, maar vind de juiste wegen en je kunt echt heel erg genieten van de rijeigenschappen van de fraaie Jaguar, terwijl het gas er vol op kan zonder dat je je handen vol hebt aan de auto. Natuurlijk bieden de versies met 450 pk en zelfs de 575 pk sterke V8 veel meer fun, maar dan moet je wel over minstens € 50.000 tot € 60.000 extra budget beschikken.

Signalement

Merk Jaguar
Model F-type Coupé P300 First Edition
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 110.013

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 221 kW / 300 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 1.885 mm / 1.311 mm
Wielbasis 2.622 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 330 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35R20Prijzen
Banden achter295/30R20Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 217 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
advies op maat
advies op maat
  • 4
Ik vind hem mooi maar of 4 cilinders genoeg zijn voor zo’n auto dat weet ik niet. Porsche is gestopt met 4 cilinder. Ik ben bang dat met 4 cilinders in F-type ook geen succes wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Ik denk het ook niet. De F-Type ziet er erg fraai uit en is uitnodigend, maar een viercilinder past gewoon niet bij de filosofie van een sportwagen. Zeker niet met zo'n astronomisch prijskaartje...
MerlijnPorsche
MerlijnPorsche
  • 0
Ja, ja. De voorkant is drastisch zijn karakter verloren! En een 5,7 seconden sprint naar 100 is wel een beetje traag!
ETRON GT
ETRON GT
  • 1
Geef mij maar het oude front en in deze auto hoort een 6 cylinder
Piet 2200828
Piet 2200828
  • 4
Ik heb de pre-facelift gereden met de 4 cilinder. Ik vond het zwaar tegenvallen. De auto voelde log en zwaar aan. Hij moest zich eerst zetten in het bocht. Hij klonk ook log, niet snerpend of zo. Kunstmatig is misschien een beter woord. Ik herken me dan ook helemaal niet in deze test.
Anoniem
Anoniem
  • 7
Een jong gebruikte V6 van voor de facelift aub.
straatos
straatos
  • 1
Dat gelul over wat snel zou moeten zijn. Toen er veel meer ruimte was (want minder auto's), toen deed een standaard 911 er ruim 8 seconde over om van 0 naar 100 km/u te komen. Een ton voor de F Type, sorry, maar dan prijs je jezelf uit de markt. Ik kan me herinneren dat de TopGear boys al verbaasd waren over de vanafprijs van de 6 cil. van 50.000 pond.
RB 68
RB 68
  • 2
Van voor is hij iets braver geworden dan de voorganger maar het blijft een mooie auto, tja de 4 cilinder dat zal voor veel een struikelblok zijn voor dit soort auto's, dat dacht ik eerst ook van de Porsche 718 Boxter met de 4 cilinder heb er nu een aantal keren in gereden en dat valt zeker niet tegen.
JL86
JL86
  • 5
Voor de prijs van de 4cyl in NL heb je hier de V8 ?. Maar ik ben al een blije man met de vorige generatie met V6!
Schnabbelaar
Schnabbelaar
  • 2
Net zo bloedmooi als de snellere versies, en wat mij betreft voor Nederland meer van voldoende.
Kminne
Kminne
  • 3
Als je dit type auto koopt met een 4-cylinder voel je elke dag de pijn dat je de V6 of V8 niet hebt. Been there, done that, not doing it again.
Alfa33
Alfa33
  • 1
Jammer van die naad over de motorkap. Zou je bij een Italiaans ontwerp in die klasse niet tegenkomen.
lennie
lennie
  • 1
Hang er een V6 in of een elektromotor. Zo weinig vermogen uit een 4 cilinder, in een auto als dit, is eigenlijk wat treurig.
TONE
TONE
  • 5
Bloedmooie auto die mij veel meer doet dan een Porsche 911 maar dan wel met een V6 of V8.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Mooie auto. 4 cilinder is prima en 300 PK is ook gewoon goed. Mensen die dit soort auto's kopen rijden over het algemeen niet als formule 1 coureur. Wat mij dan weer tegenvalt is dan iedereen een mondvol heeft over minder uitstoot en alles wat erbij komt kijken en nu ineens moet het minimaal een V6 of een V8 zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Als ik er een zie rijden, is het nagenoeg altijd een V6. Die klinkt overigens geweldig. Logisch dus dat je die schrapt...
Scorpion80
Scorpion80
  • 6
Ben na 2 minuten gestopt met kijken. Wat een hysterische, gemaakte stem zet deze man op in letterlijk elke zin.
Scorpion80
Scorpion80
  • 2
OT: prachtige wagen, iets te zwaar en outdated vanwege z’n antieke, ingekorte XK platform, jammer dat de V6 is verdwenen.
Ralph V
Ralph V
  • 4
Tja, 300 pk, 400nm, niet wereld schokkend.
Met de snelste Ford Mondeo moet dat ook wel lukken. En dan praat ik maar helemaal niet over merken zoals BMW of Mercedes.
Maar, is dat zo belangrijker ?
Met deze Jaguar rijdt je juist wat anders dan de 13 in een dozijn duitsers.
Moet minimaal V6 ? waarom?
V6 verdwijnen omdat ze meer nadelen dan voordelen hebben.
Ik vind deze auto een prima alternatief voor de ouderwetse V6.
Hij is goedkoper in aanschaf en goedkoper in onderhoud.
En hij heeft de hoofddraaiers look.
who cares what's under the hood ?
Ralph V
Ralph V
  • 1
Solar, ik heb het lieft 0 cillinder,
Maar een electrische motor.
Van Tesla bijvoorbeeld. ?
Anoniem
Anoniem
  • 8
“V6en verdwijnen omdat ze meer nadelen dan voordelen hebben”.
Is dat zo?
Of verdwijnen ze slechts omdat ze tijdens de wltp meetprocedures gewoon wat minder gunstige cijfertjes kunnen laten zien?
En vervolgens in de praktijk weinig meer benzine gebruiken, dan die geblazen vierpitters.
MvM
MvM
  • 0
Toevallig net deze week bij de JLR dealer in Haarlem in deze auto gezeten.
Erg goede stoelen, zit niet verkeerd, interieur zag er zeer netjes uit. Uitzicht naar voren viel me tegen, maar moet zeggen dat ik dat bij veel sportauto's van tegenwoordig heb. Een lage neus hebben ze bijna nooit meer en bovendien went dat vanzelf.
.
Wel vreemd om dan te bedenken dat een sportauto als dit minder vermogen heeft en minder snel accelereert dan mijn I-Pace. De beleving is natuurlijk anders, maar het zet je wel aan het denken hoeveel geld je dan over wilt hebben voor een stukje 'gevoel'.
Tenslotte zul je 99% van de tijd 'normaal' autorijden en dan is de vraag of het stuk extra snelheid van de V8 je die die 60K prijsverschil wel waard is.
J M 1
J M 1
  • 0
Eigenlijk een versie van de F-type bedoelt voor mensen die alleen de sportieve looks willen maar de V8 niet kunnen betalen.
Bij Jaguar kunnen ze dit nog recht zetten door de V12 van zolder te halen en een goede opfrisbeurt te geven!
R Wolters
R Wolters
  • 1
Voor Nederland, of eigenlijk voor heel Europa, heb je meer dan voldoende vermogen en koppel. Prima dus.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bij een V6 denk ik altijd aan prestaties van een 4 cilinder en het verbruik van een V8, ik heb er dan ook nooit een gehad.
Er gaat toch niks boven een V8 trouwens?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@J M 1, niet altijd hoor, is ook vaak erg kwetsbaar, verbruik nog veel hoger en moeilijk te koelen, maar ik kan de gedachte waarderen ??
Anoniem
Anoniem
  • 4
@306 pk, V8 boven alles! Of een Boxer 6??
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Charles, een flat six is ook goed, maar alleen van Porsche natuurlijk.
Nappie
Nappie
  • 1
Pracht auto maar wat moet je hiermee?
Zal ongetwijfeld goed sturen maar geen punch, zelfs een oude Soeb WRX met wat meer turbodruk of een Golf GTI rijd dit ding aan vellen.
Ik heb meerdere malen gereden in een Porsche 718 Boxter S, rijd echt subliem en ook hard met +340pk, maar je hebt er niks aan, is niet praktisch, ook niet voor je peperdure vrouw met naaldhakken die erin en ruit moet klimmen net als deze Jaguar.
Conclusie, wie gaat er meer dan €100k stuk slaan op een F-Type P300 die de plank mis slaat in crisis tijd??
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Joe King, ssst, undercover ?
Dave thuis
Dave thuis
  • 1
Mooie auto. Leuk een V6 of V8, maar die 4 pitter vind ik ook prima. In 6 seconden naar de honderd , snel genoeg.
Anoniem
Anoniem
  • 7
Wat zwamt die gast toch uit zijn nek en dat gaat het hele filmpje maar door.
En de opmerking dat rood leer niet in een duitse auto kan maar wel in een britse?
Probeert ie Joep van het Hek te intimideren met Buckler

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum