Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Jaguar F-type Coupé 400 Sport

Sport en spel

8
Jaguar F-type Coupé 400 Sport
Jaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 SportJaguar F-type Coupé 400 Sport
  • Roland Tameling
  • Eerste rijtest
17 augustus 2017 om 13:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 29 2017
AutoWeek 29 2017

Je leest het in AutoWeek 29 2017

Hij wordt slechts één jaar geleverd, heeft twintig paardenkrachten extra en is standaard voorzien van aantrekkelijke sportieve opties. Is de gelimiteerde 400 Sport de Jaguar F-type die je wilt hebben?

Wat een heerlijk kinderachtig randje kleeft er toch aan deze auto! Een Jaguar F-type is een machine die al je zintuigen aanspreekt; een auto waarbij je de buitenspiegels net even te ver naar binnen afstelt, zodat je de fraaie lijn over de heupen kunt zien. En een auto waarin je om de zoveel tijd compleet overbodig terugschakelt om te gniffelen bij de uitlaatplofjes. Dit is auto die een glimlach op je gezicht tovert; dat begint een zeldzaamheid te worden in autoland.

Toch bleef er bij de F-type altijd een gevoel knagen. Dat hij niet zo scherp, alert en wendbaar was als hij had kunnen zijn. Nu heeft Jaguar hem bij de recente facelift al wat aangescherpt, maar blijkbaar was er ruimte voor de 400 Sport. Op basis van de V6 S (de versie die je wat ons betreft moet hebben; voldoende vermogen en lichter dan de V8-varianten) creëerde het Engelse merk oneerbiedig gezegd een actiemodel. Hij is alleen dit modeljaar leverbaar en biedt – naast een halve Halfords aan logo's, stripjes en details – net wat meer dan de S. Zoals zijn naam aangeeft, beschikt de 400 Sport over twintig extra paardenkrachten. Daarnaast gebruikt hij de remmen van de F-type R en SVR; achter meten de schijven geen 325, maar 376 millimeter. Daarbij is het instelbare onderstel (Adaptive Dynamics) standaard en kun je de afzonderlijke karakteristiek van de 3.0 supercharged V6, de achttraps automaat en de elektronisch geregelde dempers aanpassen. Die laatste voorziening noemt Jaguar 'Configurable Dynamics'; deze opties maken de Jag wel degelijk fijner dan de standaardversie.


STOEIEN

Het leuke aan een F-type is dat hij in eerste instantie een beetje teleurstelt. Ga voor de eerste keer rijden en je voelt een bovengemiddeld comfortabele coupé met genoeg kracht, maar ook een wat afstandelijk weggedrag en minder scherpe reacties dan je verwacht. Je moet echt even zoeken naar zijn dynamische kwaliteiten, maar zelfs nadat je de schakelaar op de tunnelconsole in 'Dynamic' hebt geduwd, blijven de heldere, intuïtieve reacties achterwege die je in bijvoorbeeld een Porsche 911 voelt. In snelle bochten neigt de F-type zelfs naar onderstuur, terwijl de elektronische engelen van de traction control het feestje te streng controleren. Wanneer jij op je gas wilt om de achterwielen tractie te laten zoeken, houdt de computer regelmatig het motorvermogen tegen. Jammer, want dat voorkomt een lekker potje stoeien.

Maar dan ontdek je de functie TracDSC. Deze tussenstand stuurt de tractiecontrolesystemen op vakantie, waardoor de achterwielen veel vrijer kunnen spelen en je de hulp van het mechanische sperdifferentieel tussen de achterwielen veel beter kunt benutten. Nu kun je de balans van de F-type beter inzetten om bochten goed te ronden, een extra dot gas gebruiken om de achterkant te laten omzwiepen en zelfs een subtiele drift inzetten. Nog altijd vallen de reacties van de automaat tegen en is de besturing niet zo bijtgraag als je verwacht in een coupé met 400 pk. Hij mag wat ons betreft wat gretiger insturen. Terwijl je zo lekker aan het 'rommelen' bent met de systemen, ontdek je langzaam maar zeker dat het chassis van deze Jaguar wel degelijk heel capabel is.


SPARTA

Dan is er nog de nuchtere kant van de medaille; is de 400 Sport ruim € 132.000 waard, terwijl je al een V6 S hebt voor zo'n € 115.000? Ook daar komen de genoemde opties weer om de hoek: wil je een F-type aankleden zoals je hem eigenlijk wenst (met onder meer de beter zittende Performance-stoelen, grotere wielen, een sportief ogend exterieurpakket en nog wat comfortvoorzieningen), dan stijgt de prijs al snel naar zo'n € 130.000. Het feit dat de 400 Sport zeldzamer is en over unieke details aan binnen- en buitenzijde beschikt, kan eveneens in z'n voordeel spreken. Dus ja, er bestaan zeker auto's die hitsiger en opwindender zijn om te rijden, of waarmee je snellere rondetijden neerzet. Maar dat is niet zozeer de reden waarom je een Jaguar F-type koopt. Deze auto wil je hebben omdat je van zijn frivole inborst houdt, van het speciale sfeertje dat om hem heen hangt. Wat dat betreft kun je goed de vergelijking maken tussen fans van Feyenoord en Sparta. Objectief gezien heeft de club uit de Kuip de grootste kans om kampioen te worden, net zoals een Porsche 911 Carrera S sneller naar honderd sprint dan de F-type 400 Sport. Toch kiezen duizenden mensen er elk weekend voor om in het Kasteel naar Sparta te kijken; omdat de club uit Spangen een bijzondere clubhistorie heeft, omdat zij vinden dat er een fijner sfeertje hangt dan 'op Zuid', omdat ze de underdog willen steunen. In die zin is deze Jaguar F-type 400 Sport de Sparta van de sportwagens; je verwacht hem niet op de eerste rij, maar je sluit hem vol liefde in je hart.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar F-Type
  • Lees meer over supercars en sportscars
Jaguar Jaguar F-Type Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Jaguar F-type 2.0T Chequered Flag | 1st Owner | 4.700 km |

    Jaguar F-type 2.0T Chequered Flag | 1st Owner | 4.700 km |

    • 2020
    • 4.700 km

    € 72.950

    Jaguar F-type 3.0 V6 RWD 400 Sport | Panoramadak | Sportuitlaat | Dynamic Onderstel | Sportremmen | Meridian Audio | Vol-Leder | Stoelverwarming + Ventilatie | Camera | NL-Auto | Rijklaarprijs!

    Jaguar F-type 3.0 V6 RWD 400 Sport | Panoramadak | Sportuitlaat | Dynamic Onderstel | Sportremmen | Meridian Audio | Vol-Leder | Stoelverwarming + Ventilatie | Camera | NL-Auto | Rijklaarprijs!

    • 2018
    • 36.927 km

    € 70.995

    Jaguar F-type 3.0 V6 S Coupé 380 PK

    Jaguar F-type 3.0 V6 S Coupé 380 PK

    • 2015
    • 80.990 km

    € 53.950

Meer Jaguar F-type occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jaguar F-Type | Nieuw: facelift 2020

    63
    • 12 januari 2020

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar F-type specificaties
  • Jaguar F-type occasions
  • Jaguar F-type video's
Advies en informatie
  • Jaguar F-type tests
  • Jaguar F-type gebruikersreviews
  • Jaguar F-type index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar F-type Coupé R AWD 5.0 V8 S/C (2016)

    Jaguar F-type Coupé R AWD 5.0 V8 S/C (2016)

    17
    • 11 mei 2019
meer reviews
Jaguar F-Type 400 Sport - Rij-impressie

Jaguar F-Type 400 Sport - Rij-impressie

28

Een standaard Jaguar F-Type is een vermakelijke auto, maar er bleef bij ons toch altijd een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar F-type R-Dynamic Black: actie met een zwart randje

    Jaguar F-type R-Dynamic Black: actie met...

    19
    • 12 april 2021
  • Lexus LC 500 vs. Jaguar F-Type P450 - Dubbeltest

    Lexus LC 500 vs. Jaguar F-Type P450 - Dubbeltest

    78
    • 11 december 2020
  • Nieuws
    Jaguar viert 60 jaar E-type met speciale F-type

    Jaguar viert 60 jaar E-type met speciale...

    17
    • 10 december 2020
  • Jaguar F-Type P300 First Edition - Rij-impressie

    Jaguar F-Type P300 First Edition - Rij-impressie

    • 21 mei 2020
  • Jaguar F-Type P575 R

    Jaguar F-Type P575 R

    • 9 februari 2020
  • Nieuws
    Dít kost de vernieuwde Jaguar F-type

    Dít kost de vernieuwde Jaguar F-type

    56
    • 26 december 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Jaguar F-type

    Facelift Friday: Jaguar F-type

    23
    • 20 december 2019
Merk
Merk
  • Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor - Jaguar X-Type

    Barrelbrigade 2022 - Marco stelt voor -...

    44
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    Jaguar XK150 (1959) - In het Wild

    43
    • 18 juli 2022
  • Nieuws
    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    Jaguar introduceert 5 jaar garantie

    21
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische cross-overs vanaf 2025’

    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische...

    30
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden