en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het is een veelbelovend recept dat is samengesteld door Renzo Rivolta, Nuccio Bertone, Giorgetto Giugiaro en Giotto Bizzarrini, op smaak gebracht met een 327 Corvette V8 met 340 pk. We gaan op pad met een waar unicum, het prototype van de Iso Grifo.
Vol verwachting reizen we af naar Scottsdale in de Amerikaanse staat Arizona, een voorstad van Phoenix. Bij een veiling van Gooding & Co hebben we namelijk de gelegenheid om de allereerste Iso Grifo met eigen ogen te bekijken, het exemplaar waarmee alles begon. Volgens experts zal de Grifo 001 de duurste Iso Rivolta ooit worden. Die kans is groot, want voor ‘normale’ Grifo’s (voor zover je daarvan kunt spreken bij een totale productie van circa 400 stuks) worden al bedragen van maximaal een half miljoen euro betaald. De raceversie A3/C is nog duurder. En de 001 is een soort heilige graal voor het zeldzame merk. Zonder twijfel zal er flink in de buidel worden getast voor een auto met zo’n stamboom, dus we bedachten ons geen moment toen we de kans kregen om deze zeldzame GT twee dagen voor de veiling te komen bekijken. Oorspronkelijk was de Iso Grifo 001 bedoeld als showmodel voor de autosalon van Turijn 1963, maar bizar genoeg stond hij niet op de stand van Iso Rivolta, maar op die van ontwerpstudio Bertone.
Twee grote namen waren betrokken bij de ontwikkeling van 001: Ferrari 250 GTO-ontwikkelaar Giotto Bizzarrini, die als Iso-adviseur het opperhoofd Renzo Rivolta wilde overtuigen dat een sportiever model het merk goed zou doen. En de sportwagen streelde eveneens zijn ego, want het was een perfect model om op de wereld- wijde circuits de strijd mee aan te gaan tegen zijn voormalige werkgever Ferrari. Een andere beroemdheid die een grote rol speelde bij de ontwikkeling van de sportieve Iso, was designhoofd Nuccio Bertone, die toestemming vroeg aan Rivolta om een showmodel op zijn stand te zetten tijdens de autobeurs van Turijn. Voor beide zaken werd een zeer Italiaanse oplossing bedacht. Uiteindelijk toonde de kleine fabrikant niet één, maar twee verschillende Iso Grifo-modellen in Turijn. De met een hoogte van 1,11 meter ongelooflijk lage raceversie A3/C (de C stond voor ‘Corsa’ oftewel ‘race’) debuteerde op de stand van Iso, terwijl bij Bertone de luxere A3/L (‘Lusso’) was te zien. Dat was het oermodel waaruit alle latere Grifo’s zijn voortgekomen.