Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Iso Grifo 001

Geboorte van een eeuwige schoonheid

Iso Grifo 001
  • Axel E. Catton
  • Reportage
7 maart 2019 om 13:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek Classics 2019-3
AutoWeek Classics 2019-3

Je leest het in AutoWeek Classics 2019-3

Het is een veelbelovend recept dat is samengesteld door Renzo Rivolta, Nuccio Bertone, Giorgetto Giugiaro en Giotto Bizzarrini, op smaak gebracht met een 327 Corvette V8 met 340 pk. We gaan op pad met een waar unicum, het prototype van de Iso Grifo.

Vol verwachting reizen we af naar Scottsdale in de Amerikaanse staat Arizona, een voorstad van Phoenix. Bij een veiling van Gooding & Co hebben we namelijk de gelegenheid om de allereerste Iso Grifo met eigen ogen te bekijken, het exemplaar waarmee alles begon. Volgens experts zal de Grifo 001 de duurste Iso Rivolta ooit worden. Die kans is groot, want voor ‘normale’ Grifo’s (voor zover je daarvan kunt spreken bij een totale productie van circa 400 stuks) worden al bedragen van maximaal een half miljoen euro betaald. De raceversie A3/C is nog duurder. En de 001 is een soort heilige graal voor het zeldzame merk. Zonder twijfel zal er flink in de buidel worden getast voor een auto met zo’n stamboom, dus we bedachten ons geen moment toen we de kans kregen om deze zeldzame GT twee dagen voor de veiling te komen bekijken. Oorspronkelijk was de Iso Grifo 001 bedoeld als showmodel voor de autosalon van Turijn 1963, maar bizar genoeg stond hij niet op de stand van Iso Rivolta, maar op die van ontwerpstudio Bertone.

Twee grote namen waren betrokken bij de ontwikkeling van 001: Ferrari 250 GTO-ontwikkelaar Giotto Bizzarrini, die als Iso-adviseur het opperhoofd Renzo Rivolta wilde overtuigen dat een sportiever model het merk goed zou doen. En de sportwagen streelde eveneens zijn ego, want het was een perfect model om op de wereld- wijde circuits de strijd mee aan te gaan tegen zijn voormalige werkgever Ferrari. Een andere beroemdheid die een grote rol speelde bij de ontwikkeling van de sportieve Iso, was designhoofd Nuccio Bertone, die toestemming vroeg aan Rivolta om een showmodel op zijn stand te zetten tijdens de autobeurs van Turijn. Voor beide zaken werd een zeer Italiaanse oplossing bedacht. Uiteindelijk toonde de kleine fabrikant niet één, maar twee verschillende Iso Grifo-modellen in Turijn. De met een hoogte van 1,11 meter ongelooflijk lage raceversie A3/C (de C stond voor ‘Corsa’ oftewel ‘race’) debuteerde op de stand van Iso, terwijl bij Bertone de luxere A3/L (‘Lusso’) was te zien. Dat was het oermodel waaruit alle latere Grifo’s zijn voortgekomen.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €1,49, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Iso Grifo 001

Geboorte van een eeuwige schoonheid

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Iso Grifo 001

Geboorte van een eeuwige schoonheid

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
  • Houd me op de hoogte over de Iso Grifo
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Iso Iso Grifo Classic Cars & Youngtimers
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Iso Grifo specificaties
  • Iso Grifo occasions
  • Iso Grifo video's
Advies en informatie
  • Iso Grifo tests
  • Iso Grifo gebruikersreviews
  • Iso Grifo index

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Iso Grifo - Facelift Friday

    Iso Grifo - Facelift Friday

    48
    • 10 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Iso Grifo - Facelift Friday

    Iso Grifo - Facelift Friday

    48
    • 10 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden