Is grotere BYD Seal U bedreiging voor Hyundai Kona Electric? Dubbeltest!

Prijs is gelijk

BYD Seal U vs Hyundai Kona Electric
AutoWeek 22 2024
AutoWeek 22 2024

Je leest het in AutoWeek 22 2024

BYD breidt het modelgamma steeds verder uit. Onlangs is de Seal U toegevoegd, een elektrische SUV met het formaat van een Skoda Enyaq en de prijs van een Hyundai Kona. Ooit adverteerde concerngenoot Kia met de slogan ‘Rijdt een klasse rijker’. Dat zouden de meeste Chinese merken nu ook kunnen doen. Maar is meer van alles automatisch beter?

De BYD Seal U is een grotere elektrische SUV dan de Hyundai Kona Electric. Als Design kost de 217 pk sterke Chinese EV € 45.990. Dan heb je meteen al de meest complete versie. Daar zetten we voor deze vergelijkende test de Hyundai Kona Electric Premium tegenover. Die kost € 45.995 en heeft 218 pk.

Eerst kwamen de Japanse merken, toen de Koreaanse, nu de Chinese

Japanse merken schermden in hun begintijd met een rijke standaarduitrusting, wat zich begin jaren 70 beperkte tot zaken als een klokje, een dagteller, achterruitverwarming en een binnenspiegel met antiverblindingsstand. Mazda sprak destijds van ‘Mazdadig compleet’. Het is echter niet alleen de complete uitrusting waarmee de Japanners wisten te overtuigen. De kwaliteit is inmiddels bijna spreekwoordelijk, ook al duurde het even voordat het roestspook was verbannen. Daarna kwamen de Koreanen. Nog geen kwart eeuw geleden keken we nog met een enigszins meewarige blik naar modellen als de Lantra en Excel. Nu staat Hyundai op plek vijf, boven Volkswagen, en zien we Kia op nummer één. Zo snel kan het gaan. Toch loopt het met de vele merken uit de grote Volksrepubliek nog niet zo’n vaart, bewijzen de verkoopstatistieken.

BYD registreerde in 2024 969 auto's

Kijken we naar BYD, dan zien we dit jaar tot en met mei 969 registraties op een totale markt van 130.442 personenauto’s in die periode. Bij de acceptatie van de Chinese auto blijken meer factoren een rol te spelen dan alleen maar koudwatervrees en de angst voor het onbekende. Daar komt bij dat vrijwel alle Chinese merken volledig inzetten op de EV, een segment dat weliswaar groeit, maar ook een vijver is waarin veel partijen vissen. Met vooral Tesla, Kia en Hyundai die de netten lekker vol hebben, terwijl uit het Land van de Rijzende Zon nog niet echt baanbrekende EV’s zijn gekomen. Zelfs niet van een vooruitstrevend merk als Toyota, dat meer dan 25 jaar hybride-ervaring heeft. Nu weer terug naar deze test, waarin de rijk uitgeruste Seal U het opneemt tegen de Kona, die zich ook niet hoeft te schamen voor zijn hoeveelheid toeters en bellen.

BYD Seal U heeft geen merk- en typenaam achterop

Na de Seal, een Tesla Model 3-achtige, presenteerde BYD de Seal U. Afgezien van de naam hebben die twee niets met elkaar gemeen, want feitelijk bestaat de Seal U al vijf jaar als Song Plus met een hybride aandrijflijn. En hij komt binnenkort als plug-in hybride naar Nederland. Pas als je ernaast staat, zie je hoe groot hij is en dat het lijnenspel aan de zijkant overeenkomsten vertoont met dat van een Audi Q5. Op de achterkant ontbreken typeplaatjes en de merknaam en we kunnen ons zo voorstellen dat veel mensen de BYD vanuit die hoek voor een Audi aanzien. De koplampen komen overeen met die van de sedan, maar dat is de enige overeenkomst. Verder staat er vooral een keurige, veilig vormgegeven auto.

Ook dit BYD-scherm kun je draaien

Het interieur is mooi afgewerkt, de materialen ogen en voelen goed en de vormgeving is verre van saai. Het grote beeldscherm op het dashboard is met een druk op de knop een kwartslag te draaien en staat dan verticaal, mocht je daar de voorkeur aan geven. De motor en daarmee de aandrijving zitten op de vooras en dat hoeft met deze hoeveelheid aan koppel en vermogen geen probleem te zijn. Toch heeft de voortrein soms wat moeite om alle krachten naar de voorwielen te distribueren zonder dat je daar in het stuur iets van voelt. Af en toe bespeuren we een lichte siddering in de aandrijfassen en bij echt vol gas ook wel sterke aandrijfreacties. Daar komt nog bij dat de voorvering erg soepel is; met name de uitgaande slag wordt niet sterk gedempt. De neus verheft zich dus sterk bij fel optrekken. De besturing kun je het best in de modus ‘sport’ zetten, dat voelt iets prettiger. Verder maakt het geheel een wat zompige indruk, wat je ook als comfortabel kunt vertalen. Met multilink-achterwielophanging laat de Seal U zich alsnog goed door bochten sturen, maar uitnodigen tot een vlotte rijstijl doet hij totaal niet. Het infotainmentsysteem biedt weinig info met betrekking tot het reilen en zeilen op EV-gebied. Zelfs zoiets als een uitgebreide tripcomputer ontbreekt. Het verbruik bleef tijdens de (warme) testperiode keurig beneden de 20 kWh/100 km, waarmee de actieradius, in combinatie met de grote accu (87 kWh) die deze auto heeft, richting de vijfhonderd kilometer gaat. Recupereren kan in twee standen, maar je moet vaak nog zelf bijremmen. Met een vooruitziende blik valt er nog net met één pedaal te rijden, maar niet tot aan stilstand.

Hyundai Kona Electric door prijzenoorlog goedkoper

Samen met de Tesla Model 3 ontketende de eerste Hyundai Kona (en de Kia Niro) in 2019 een revolutie op EV-gebied. Een enigszins betaalbare elektrische auto met een bereik van dik over de vierhonderd kilometer, die hadden we nog niet. Met een bijtelling van slechts 4 procent (tot € 50.000) was een auto van de zaak nog nooit zo voordelig en aantrekkelijk. In 2020 eindigde de Niro op één, de Kona op drie, de Volkswagen ID3 er precies tussenin. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en is een gebruikte elektrische Kona met grote accu gemakkelijk te vinden voor minder dan twintig mille. En sinds vorig jaar is er een volledig nieuw model. Dat kostte bij zijn introductie als Premium vijftig mille, maar ook Hyundai heeft zich in de prijzenoorlog gemengd en daarmee werd hij vierduizend euro goedkoper. De voor- en achterkant zijn in soortelijke stijl opgetrokken als die van het vorige model, maar verder is het een totaal andere – en 15 centimeter langere – auto. De vormgeving is zelfs zó expliciet dat hij zonder merklogo’s voor een Chinese auto zou kunnen worden aangezien. De zijkant is een bonte verzameling van vouwen en lijnen; een eenduidig familiegezicht ontbreekt bij Hyundai.

Hyundai Kona Electric is een doorontwikkelde EV

Vanbinnen is het allemaal wat behoudender. Een grote sprong voorwaarts ten opzichte van de voorganger. Twee met elkaar verbonden schermen vormen het instrumentarium en het infotainmentsysteem, met in het midden opvallend veel fysieke knoppen voor alle functies die je vaak gebruikt. Ook de Kona is een voorwielaandrijver en vanaf de eerste kilometers bespeuren we veel meer raffinement. Het koppel is teruggeschroefd naar 255 Nm, ruim voldoende om vlot te rijden. De vermogensopbouw verloopt homogeen en is goed te doseren, ook in de sportieve rijmodus. Het onderstel is merkbaar stugger en maakt een solide indruk, zoals de hele auto dat doet. Een doorontwikkeld product, niet per se om puur rijplezier te genereren, maar het is wel vertrouwenwekkend. De actieradius tijdens de test van 371 km is aan de magere kant. Wil je meer, dan is het een optie om voor kleinere wielen (17 inch) te opteren. De WLTP gaat dan van 454 km naar 514 km, dus in de praktijk altijd meer dan vierhonderd. De mate van recuperatie is geheel naar eigen wens in te stellen, tot one pedal aan toe.

Verbruik BYD Hyundai
Fabrieksopgave20,5 kWh/100km16,6 kWh/100 km
Testverbruik19,9 kWh/100 km19,7 kWh /100km
Verbruik boordcomputer17,8 kWh/100 km
17,6 kWh/100 km

 

Hoe ver komen ze?BYDHyundai
Actieradius fabrieksopgave500 km454 km
Actieradius test 488 km371 km

Alle cijfers, inclusief acceleratiemetingen en weersomstandigheden, vind je in de pdf die je kunt downloaden bij dit artikel. 

Achterin de Hyundai Kona Electric.

Achterin de BYD Seal U.

Bijbetalen 

Dat de Kona een beetje is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger merken vooral de achterpassagiers. Er is ook meer bagageruimte. Toch is hij een flink stuk kleiner dan de Seal U, waar je achterin echt heel goed zit. De Hyundai mag een karretje tot 750 kg trekken, de BYD helemaal niets. En dan die uitrusting, waar we het verhaal mee begonnen. De Seal U is in twee versies leverbaar en wij rijden met de compleetste. Opties aanvinken hoeft niet en kan ook niet; alles is standaard, ook bij het instapmodel. Dat begint al met de metallic-lak, maar ook een panoramadak dat open kan, stoelverwarming en -ventilatie, een warmtepomp en 19-inch wielen. De testauto heeft daarnaast onder meer een premium audiosysteem van Infinity met subwoofer, uitgebreide ambianceverlichting, een head-up display en twee draadloze telefoonladers. Alle denkbare assistentiesystemen zijn eveneens aan boord. De Kona Premium zit ook goed in de spullen en heeft alles wat BYD heeft, maar voor een glazen schuifdak moet je bijbetalen (€1.200), net als voor metallic lak (€795). Dat zou hem bijna twee mille duurder maken dan de Seal, die op zijn beurt ook nog eens veel meer ruimte biedt en sneller kan laden.

De scorekaart die leidt tot de ranking vind je in de gratis downloadbare pdf. 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

BYD Seal U Hyundai Kona electric De BYD Seal U is letterlijk en figuurlijk een maatje te groot voor de Hyundai Kona. Qua rijgedrag zal het niet ieders smaak zijn, maar de hoeveelheid waar die je voor je geld krijgt, is bijna ongelooflijk. En verwacht geen inferieure kwaliteit, want ook op dat vlak lijkt BYD zijn zaakjes goed op orde te hebben, al zal in de toekomst nog moeten blijken hoe groot het uithoudingsvermogen daadwerkelijk is. Kun je met die onzekerheid niet leven, dan is de Kona alsnog een uitstekende optie.

PRIVATE LEASE BYD Seal U

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum