Hyundai Kona N - Op de Rollenbank
Bij ons niet geleverd, maar kannonnen, wat een Kona! Dik 300 pk!
44 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Kennen wij de Kona vooral als milieuvriendelijke EV of hybride, blijkt er ook nog een high performance versie van de normaal zo knuffelbare SUV te bestaan. Dan hebben we het over de Kona N, een vrij anoniem kanon. Marco Zinken was er vanaf het eerste moment helemaal wild van. Tijd om dit kanon af te vuren!
De Kona heeft weliswaar met benzinemotoren in de prijslijst gestaan, maar de supersnelle N zou met zijn 194 gram uitstoot veel te duur worden voor Nederland omdat er bijna €28.000 aan bpm bij zou komen. Met de i30 N durfde de importeur het nog wel aan, ook al kostte die meer dan vijftig mille, bijna dertigduizend meer dan de instapper met 1-liter driecilinder. Wil je nu een Kona N, dan ben je op import aangewezen. Waarvan akte.
Van Mégane RS naar Kona N
Marco, ooit de trotse bezitter van een Renault 5 GT Turbo: “Ik ben gek op snelle auto’s en autosportevenementen. Zo waren mijn vrouw en ik dit jaar bij de Wolsfelder Bergrennen in de buurt van Bitburg. Dat is echt een feest, ik kan het iedere liefhebber aanraden. Daar stond ook een lokale Hyundai-dealer met onder meer een Kona N. Ik had die auto nog nooit gezien en wist niet eens dat die versie bestond. Totaal iets anders dan de Mégane RS die we op dat moment reden. Terug in Nederland, ben ik meteen op zoek gegaan naar zo’n Kona en die vond ik bij een dealer in Apeldoorn. Van 2021, met heel weinig kilometers op de klok en nog drie jaar fabrieksgarantie. Na de eerste proefrit waren we allebei meteen enthousiast. Hij voelt echt een stuk sneller aan dan de Mégane, ook al heeft die ook 280 pk. En dat iets hogere zitten bevalt best goed.”
Planken op de autobahn maar Kona N ook leuk op binnenweggetjes
Hyundai heeft echt serieus werk gemaakt van de Kona N, zoals dat ook met de i30 gebeurde. Niemand minder dan voormalig BMW M-man Albert Biermann was bij dat project betrokken. Iets van zijn kennis en kunde is dus ook in de snelste Kona terug te vinden. Marco: “Ik had niet verwacht zo enorm veel lol met deze auto te hebben. De hogere koets betekent niet dat hij meer overhelt, integendeel. Soms ga ik zondagochtend vroeg de deur uit om even op de Duitse autobahn bij mij in de buurt te rijden, maar het leukste zijn de binnenweggetjes bij ons in Limburg. De enige beperking op dit moment zijn de banden, die vind ik niet zo geweldig. Op de Renault had ik Michelin, die hadden echt veel meer grip. Verder valt er niets op aan te merken en dankzij het sperdifferentieel gaat hij lekker de hoek om.”
Harde vering
Op het stuur van de Hyundai zit een rode knop met daarop de afkorting NGS, wat staat voor N Grin Shift. Na het indrukken van die knop gaat het vermogen 20 seconden met 10 pk omhoog en Marco is heel benieuwd of dat echt werkt. Zelfs meer dan dat, rollenbankchech Ghisbert van Ginhoven zweept de hitsige viercilinder op tot ruim boven de 300 pk. Wow! Alleen in de rijmodus 'eco' is het vermogen beduidend lager, maar nog altijd boven de 250 pk. Dankzij de kleppen in de uitlaat is het geluid meer dan feestelijk. Marco: “Nu snap ik waarom hij altijd zo snel is en ook veel sneller dan de Mégane. Alleen de vering is in N veel te hard, daarom rijd ik bij normaal gebruik vaak in eco. Via het voertuigmenu kan ik alles nog naar eigen smaak samenstellen. Ik heb nog geen moment spijt van deze aankoop en na vandaag zeker niet.”
TECHNISCHE GEGEVENS
Merk en typeHyundai Kona N Performance
Bouwjaar/km-stand 2021/13.119 km
Gekocht in/met 2022/6.000 km
Motor 4-cil, benzine, turbo
Cilinderinhoud 1.998 cc
Max. vermogen 206 kW/280 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 392 Nm bij 2.100 tpm
Aandrijving voorwielen
Aantal versnellingen 8, automaat met dubb. koppeling
Remmen vóór/achter gev.schijven/gev.schijven
Gewicht 1.485 kg
0-100 km/h 5,5 s
Topsnelheid 240 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Lezersreacties (44) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.