Hyundai Kona Electric vs. Honda e:Ny1 - Vergelijkende Test

Honda's elektrische SUV tegen tweede generatie succesvolle Kona Electric

81 reacties

Video
AutoWeek 45 2023
AutoWeek 45 2023

Je leest het in AutoWeek 45 2023

Na een eerste poging met de guitige E komt Honda nu met een EV luisterend naar de bijzondere naam e:Ny1. Die moet van goeden huize komen om de nieuwe, tweede generatie Hyunda Kona Electric het leven zuur te maken.

Honda had al de E, gaat het merk nu eindelijk gas geven met elektrische auto’s? 

Honda heeft eerder dit jaar al laten weten dat er geen opvolger komt van de E, die in het najaar van 2019 zijn debuut maakte. Nu zoekt het merk het een trede hogerop en de specificaties van de e:Ny1 zien er niet slecht uit. Met zijn formaat schuift hij in het segment van onder meer de Hyundai Kona, de VW ID3 en de BYD Atto 3. 

Is de Honda e:Ny1 niet gewoon een elektrische HR-V?

Wie de modellen van Honda een beetje op het netvlies heeft, zal meteen zeggen dat de nieuwe EV sprekend op de HR-V lijkt en dat klopt als een bus. De e:Ny1 is 5 cm langer en als je beide modellen en profil met een scherpe blik bestudeert, zie je dat het verschil in de neus zit. Logisch ook, daar zit namelijk de laadopening bij de elektrische versie. Bovendien zie je het batterijpakket onder de auto hangen, waardoor de bodemvrijheid met 5 cm is afgenomen ten opzichte van de HR-V. Wat ook sneuvelde door de elektrificatie zijn die verdraaid handige magic seats achterin. De accu zit namelijk deels onder de achterbank en de voorstoelen, zoals we dat kennen van bijvoorbeeld de Peugeot e208. Met de recente ervaringen van de fantastisch rijdende Civic-duurtester in het achterhoofd koesteren we hooggespannen verwachtingen.

Is de nieuwe Hyundai Kona Electric veel anders dan de eerste?

Hyundai schudde in 2018 de EV-wereld op met de eerste Kona Eectric. De versie met de grote accu had namelijk een WLTP-bereik van 449 km (vanaf midden 2020 zelfs 484 km), samen met de technisch identieke Kia e-Niro. Inmiddels weten we uit ervaring dat rond de 400 km er bijna altijd wel in zit met die eerste Kona, iets wat in die tijd nog was voorbehouden aan een dure Tesla Model S. In combinatie met de destijds extreem lage fiscale bijtelling voor een volledig elektrische auto konden de dealers van beide merken deze twee EV’s uitdelen. We zijn nu bij de tweede generatie Kona beland.  Het technische nieuws is niet opzienbarend, de koets werd wat groter, het interieur mooier en op het vlak van veiligheid, assistentie en infotainment is alles weer up-to-date.

In deze dubbeltest gaan we in op alle eigenschappen van de twee elektrische SUV's. Aan dit verhaal is geen PDF gekoppeld omdat we voor de vergelijkende test in het magazine ook nog een Renault Megane E-Tech Electric mee laten doen. Dat verhaal staat in AutoWeek 45 die nog tot woensdag 15 november in de winkels lag.

Lezersreacties (81) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum