AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • i30 CW
1

Dertig-plus

Hyundai i30 CW 2.0i CVVT i-Catcher (2008)

Jammer genoeg zit de brede middenconsole van de i30 wat in de weg. De 2,0-liter viercilindermotor in de Hyundai levert een vermogen van 143 pk en geeft de Koreaan aardige prestaties. Handig, die ruime flessenhouder in de deur van de i30 CW.
  • Autotest
21 december 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nog nooit was Hyundai dichter bij de gevestigde orde dan met de i30. Het was dus logisch dat er ook een stationwagon op basis van deze compacte middenklasser kwam: de CW, wat staat voor Crosswagon. Is deze Koreaanse station net zo goed als z'n hatchback-broertje?

Het fijne van een compacte stationwagon als de i30 CW is dat hij lekker veel laadruimte biedt in verhouding tot zijn grootte. Met zijn rechte achterkantjes biedt de Koreaan een lekker bruikbare bagagebak. Volgens de fabrieksgegevens heeft de Hyundai 1.395 liter aan bagageruimte tot zijn beschikking. In de praktijk blijken droge cijfers echter niet zaligmakend. De Hyundai zit namelijk relatief snel vol. Omdat het bagagecompartiment in de i30 CW wat smal is, passen er minder koffers naast elkaar. Daarbij scharniert de achterklep van de CW vrij ver aan het einde van het dak, waardoor de laadopening verhoudingsgewijs wat krap is.


Persoonlijk comfort
De wielbasis van de Hyundai i30 CW is vijf centimeter groter dan die van de Kia Cee'd Sporty Wagon, met wie hij hetzelfde platform deelt. Hyundai heeft er voor gekozen om die winst compleet ten goede te laten komen aan de mensen op de achterbank. Persoonlijk comfort ging daarbij dus voor extra bergruimte. Op zich is dat geen vreemde beslissing, want door die extra lengte kun je inderdaad prima zitten op de achterbank.
De i30 CW heeft standaard een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel aan boord, maar jammer genoeg is het verstelgebied niet groot genoeg. Wij zouden het stuurwiel in de i30 graag verder naar ons toe trekken, want nu blijft het rad net wat te ver van ons af staan. Bovendien kunnen de stoelen voor lange Europeanen niet ver genoeg naar achteren, waardoor je snel met je knie tegen het dashboard zit. Wat betreft de ondersteuning aan de ledematen schieten de stoelen in de Hyundai tekort. De met leer beklede zetels in onze testauto zijn wat zacht en door het gebrek aan vorm bieden ze onvoldoende zijdelingse steun. Het komt dus geregeld voor dat je in een bocht een beetje van de stoel af glijdt. De stoelen zijn trouwens wel lekker groot en dat is een hele verademing vergeleken met de krap bemeten 'krukken' die we in vroegere Koreaanse producten nogal eens zagen.
Onder de motorkap vinden we een 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 143 pk. Vanuit stilstand trekt de 2.0i CVVT in 9,8 seconde naar de honderd. Daarmee is de Hyundai aardig snel. Jammer dat de Hankook-banden dan al vrij snel hun grip verliezen. Het onderstel houdt zich vrij redelijk, al veert de CW relatief ver in, waardoor de auto graag op één oor gaat hangen. Toch valt de i30 CW heel redelijk onder controle te houden.


Bomvol
We reden de i30 met het uitrustingsniveau i-Catcher (geinige marketingnaam trouwens...). Die heeft standaard lederen zetels aan boord en daaruit blijkt meteen dat de i30 tot de rand toe is gevuld met opties. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op. Leer, stoelverwarming, ESP, 17-inch lichtmetalen velgen, klimaatcontrole; het is er allemaal. Bovendien heeft iedere CW standaard navigatie met aanraakscherm aan boord en dat is behoorlijk uniek in deze klasse. Natuurlijk moeten we wel in gedachten houden dat deze i-Catcher de topversie is, maar dan nog bewijzen de Koreanen dat je voor ongeveer een kwart ton in een bomvolle middenklasser kunt rijden.

Signalement

Merk Hyundai
Model i30 CW 2.0i CVVT i-Catcher
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.245

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.975 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 186 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.475 mm / 1.775 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.271 kg
Laadvermogen 619 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 550 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 10,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 13,7 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Lekkere tweeliter
  • +Royale standaarduitrusting
  • +Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • -Wat zacht afgestemd onderstel
  • -Banden geven weinig grip
  • -Lawaaiig op snelwegtempo
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i30
Hyundai Hyundai i30

Uitgelicht aanbod

    Wagon 1.4 T-GDI Comfort Aut. | Stoelverwarming | Stuurverwarming | 17" Lm-wielen | Navigatie |

    Hyundai i30 Wagon 1.4 T-GDI Comfort Aut. | Stoelverwarming | Stuurverwarming | 17" Lm-wielen | Navigatie |

    • 2020
    • 9.474 km

    € 25.900

    1.0 T-GDi Comfort Navi I Camera I Clima

    Hyundai i30 1.0 T-GDi Comfort Navi I Camera I Clima

    • 2018
    • 22.488 km

    € 15.940

    1.0 T-GDI Comfort │ Achteruitrijcamera │ Climate en Cruise Control │ Navigatie │

    Hyundai i30 1.0 T-GDI Comfort │ Achteruitrijcamera │ Climate en Cruise Control │ Navigatie │

    • 2019
    • 27.894 km

    € 16.885

Meer Hyundai i30 occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai i30 specificaties
  • Hyundai i30 occasions
  • Hyundai i30 video's
Advies en informatie
  • Hyundai i30 tests
  • Hyundai i30 gebruikersreviews
  • Hyundai i30 index
PREMIUM
Hyundai Tucson - Eerste rijtest

Hyundai Tucson - Eerste rijtest

De laatste generatie van de Hyundai Tucson heeft altijd een beetje in de schaduw van neefje...

Lees meer
Rij-impressie Hyundai i30 CW 1.4i CVVT Blue

Rij-impressie Hyundai i30 CW 1.4i CVVT Blue

27

Wereldschokkend vernieuwend is het niet, maar feit is dat Hyundai er bovenop zit om mee te...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    • 1 januari 2021
  • Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

    Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

    32
    • 6 oktober 2020
  • Autonieuws
    Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

    Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

    33
    • 24 september 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde Hyundai i30 N te zien

    Vernieuwde Hyundai i30 N te zien

    10
    • 16 september 2020
  • Review
    Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

    Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

    3
    • 5 september 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde Hyundai i30 N jaagt over de Nürburgring

    Vernieuwde Hyundai i30 N jaagt over de...

    9
    • 31 juli 2020
  • Review
    Hyundai i30 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    Hyundai i30 1.4 T-GDI Comfort (2019)

    • 29 juni 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Tesla verliest terrein op Europese EV-markt

    Tesla verliest terrein op Europese EV-markt

    29
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Hyundai Ioniq 5 klaar voor onthulling

    Elektrische Hyundai Ioniq 5 klaar voor...

    11
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Back to Basics: Hyundai i20

    Back to Basics: Hyundai i20

    51
    • 23 januari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai schetst nieuwe compacte cross-over

    Hyundai schetst nieuwe compacte cross-over

    9
    • 20 januari 2021
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson - Eerste rijtest

    Hyundai Tucson - Eerste rijtest

    • 19 januari 2021
  • Review
    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

    8
    • 18 januari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai bouwt brandstofcelfabriek in China

    Hyundai bouwt brandstofcelfabriek in China

    88
    • 18 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep