Test: Hyundai Getz (2005)
Voor niets gaat de zon op
De Getz is een belangrijke auto voor Hyundai. Reden om na drie succesvolle jaren de auto te updaten. Het resultaat is natuurlijk de obligate facelift, maar belangrijker zijn de nieuwe motoren. Sterker, beter, maar ook duurder. We gingen een stukje rijden.
Vorige maand op de IAA in Frankfurt liet Hyundai de vernieuwde Getz zien. Deze auto, die in het segment van onder meer de Peugeot 206 en de Renault Clio meespeelt, gaat al weer drie jaar mee en in die tijd werden er in ons land zo'n 15.000 verkocht. Wereldwijd is de Getz Hyundai's best verkochte model. De facelift behelst een nieuwe frontpartij, met andere koplampen, gewijzigde grille en dito bumper. Ook van achteren vinden we de geijkte facelifthandelingen, in de vorm van nieuwe achterlichten en een aangepaste bumper.
Nieuwe motoren
Belangrijker dan de uiterlijke wijzigingen is het verbeterde motorenpalet. Zo is de oude 1,3-liter vervangen door een 1.4 en heeft de driecilinder dieselmotor plaats gemaakt voor een gloednieuwe viercilinder met 88 pk en 215 Nm. Vooral die nieuwe motoren zijn voor ons reden om naar Barcelona af te reizen, waar de nieuwe Getz klaar staat voor een eerste rij-impressie. Benieuwd zijn we met name naar de nieuwe diesel, dus pakken we die na aankomst het eerst. De oude diesel in de Getz presteerde best redelijk, maar toch vormt zo'n driecilinder voor menigeen een psychologische barrière. Een paard kan immers ook niet op drie benen staan. Dat probleem is met de nieuwe diesel opgelost. Maar er is natuurlijk meer verbeterd, zoveel weten we na enkele kilometers al. De oude driecilinder was zoals gezegd best een aardige motor, maar deze nieuwe machine is een volwassen diesel. Hij trekt al vanaf lage toerentallen rap weg en blijft daarbij een stuk stiller dan zijn voorganger. De echte vuurdoop laat niet lang op zich wachten; we rijden zo gauw mogelijk Barcelona uit en duiken het heuvelachtige gebied ten westen van de stad in. De Getz laat zich er niet door afschrikken en pakt ook steilere hellingen rap en zelfverzekerd. Bovendien ontpopt de Getz zich als een heel leuke stuurauto, iets wat je gewoon niet zoekt achter een kleine Koreaan. Het onderstuur is voorspelbaar en gemakkelijk te corrigeren, de standaard elektronische remkrachtverdeler doet zijn werk. Een tegenvaller is het vreemde gevoel in het stuurwiel. Eerst is het heel licht, maar daarna lijk je tegen een soort kunstmatige, elektronische weerstand in te moeten duwen; een soort Playstation-gevoel. Wie wel eens in een Renault Mégane heeft gereden, weet precies wat we bedoelen.
Ruimte
Later die dag rijden we over de ruime, uitgestrekte Spaanse snelwegen en ook daar is de Getz op zijn plaats. Het is beslist geen Duitse autobaanvreter, maar met een kruissnelheid van rond de 140 km/h kun je prima urenlang reizen zonder erg vermoeid te raken. Harder kan wel, maar dan wordt de auto wat rumoerig.
Ook het interieur van de Getz is aangepakt. Zo is de middenconsole opnieuw vormgegeven en zijn er wat hoogwaardigere materialen gebruikt; het resultaat is een keurig, degelijk aandoend dashboard. De stoelen zijn vrij hard; wij vinden het prettig, maar je moet er wel van houden. De zijdelingse steun is daarbij voldoende, maar niet meer dan dat. Wel prettig is dat zelfs in de eenvoudigste uitvoering de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is. Op de achterbank biedt de Getz verrassend veel ruimte. Met een lengte van 1,86m kun je prima achterin zitten, terwijl de bestuurdersstoel op dezelfde lichaamslengte is ingesteld. Hier worden de vruchten geplukt van het (in tegenstelling tot de meeste concurrenten in dit segment) wat hoekige uiterlijk van de Getz. Ook de kofferruimte is ruim en praktisch.
Zware dobber
De volgende dag stappen we in de 1.4-liter benzine-uitvoering, om daarmee een vergelijkbaar parcours af te leggen. In de bergen geniet de diesel duidelijk onze voorkeur. Een stevige helling blijkt een zware dobber voor de benzinemotor, je moet hem flink hoog in de toeren houden om een beetje mee te kunnen blijven komen. Zolang de weg echter vlak is (en is dat niet in vrijwel heel Nederland het geval?) is de 1.4 een erg prettige motor, die bij volgas zowaar een heel sportieve roffel ten gehore brengt. Zouden de Koreanen met de uitlaat zijn gaan knutselen? Op een bochtig parcours is het erg lekker rijden met deze 1.4i. Het voelt allemaal wat lichtvoetiger aan dan de diesel; dat zal wel verbeelding zijn, maar het stuurgevoel is beter dan in de versie met dieselmotor. Wat identiek voelt, is de versnellingsbak. Strak en trefzeker.
Zoals het een Koreaan betaamt, biedt de Getz een behoorlijke standaarduitrusting voor zijn geld. Centrale vergrendeling zit op alle uitvoeringen, waarbij alleen de 1.1i de afstandbediening moet ontberen. Hetzelfde geldt voor de mistlampen voor. Ook een handbediende airco is standaard op de meeste uitvoeringen. De voorste zijruiten zijn op alle uitvoeringen elektrisch bediend, bij de duurdere versies is dat ook achterin het geval. Op het gebied van veiligheid biedt Hyundai op de Getz ABS, elektronische remkrachtverdeler, twee airbags voorin en op de duurdere types zij-airbags voor bestuurder en bijrijder.
Duurder
Wij reden met de nieuwe diesel en de 1.4i die de 1.3i vervangt, maar ook de 1.1i is bijgespijkerd en levert nu 66 pk (3 pk meer dan de oude versie) en 99 Nm. Ongewijzigd is de 1.6i, goed voor 106 pk en 144 Nm. Standaard op alle motoren is een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een viertraps automaat is alleen leverbaar op de 1.4i en de 1.6i.
Hyundai Nederland ziet de 1.4i als de belangrijkste motor, naar verwachting zal 70 procent van de verkochte Getzen hiermee zijn uitgerust. Hoewel de Getz met de komst van de viercilinder een volwaardige diesel is geworden, zal toch maar zo'n 5 procent van de verkopen uit diesels bestaan. Dit motortype is simpelweg niet zo belangrijk in het compacte segment.
Voor niets gaat de zon op; de Getz is met alle wijzigingen tussen de E 400 en E 800 duurder geworden dan vergelijkbare uitvoeringen van het oude model. Toch is de instapprijs op een handige manier gelijk gehouden, door een speciale Young-versie aan te bieden voor dezelfde prijs als de oude 1.1i ActiveVersion. Aan het andere uiteinde van het leveringspalet heeft Hyundai een speciaal First Edition actiemodel neergezet, dat overigens in een beperkte oplage van vierhonderd stuks wordt geleverd. De nieuwe Getz arriveert rond deze tijd bij de Nederlandse dealers.