Hyundai Genesis Coupé 3.8 (2012) - Als de nieuwe Genesissen rijden als deze Coupé belooft dat veel
Bijna vergeten sportieveling
Genesis, het premiummerk van Hyundai, komt naar Nederland. Daarmee keert het terug, want in de jaren 10 was Genesis een submerk van Hyundai. Zo leverde het bijvoorbeeld de Hyundai Genesis Coupé. Na vele jaren gaan we weer eens op stap met die behoorlijk sportieve auto. Is het een alternatief voor een Nissan 370Z?
Om maar met het goede nieuws te beginnen: die V6 klinkt mieters! Al na de eerste keer gas geven heb je een grijns op je gezicht en van de acceleratie word je ook blij. Dit is wel héél erg veel power voor je geld. En dankzij de stijve koets en de directe besturing rijdt de Genesis zoals je van een auto van dit kaliber mag verwachten. Een kleine beweging van het stuur doet hem van koers veranderen, bochten snijdt hij gretig aan. Zal ook wel te maken met de 19-inch wielen met daaromheen breed, laag rubber. Dat doet de stuurprecisie goed. Misschien komt het ook wel doordat je met enige argwaan aan boord gaat en daarna blij wordt verrast. Want Hyundai heeft geen reputatie als het gaat om fijn sturende auto’s, ook al is daar de laatste jaren verandering in gekomen. In ieder geval scoort de Genesis op dat vlak punten, hij zou hooguit in de rechtuitstand exacter mogen.
Straf geveerd
De vering en demping zijn straf. Samen met de grote wielen zorgt dat voor een onrustige koets op slecht wegdek. Een Porsche 911 doet dat beter. Oké, die is vele malen duurder, maar het merk bewijst wel dat het kan. De zitpositie zal niet voor iedereen optimaal zijn omdat het stuur niet in diepte verstelbaar is. Een beetje goedkoop is het blauwverlichte infodisplay tussen de twee klokken. Echt niet meer van deze tijd en ook niet van 2012. En doordat Hyundai deze auto zonder navigatie leverde, liet de vorige eigenaar een TomTom inbouwen. Ook dat oogt niet geweldig. Dat doen de kunststoffen in het interieur ook niet, ze stammen nog uit een vorige generatie Hyundai’s. Maar dat je enorm veel waar voor je geld krijgt, staat als een paal boven water. Hij mist wellicht het pure raffinement van een 370Z maar stelt de ware liefhebber van sportief rijden absoluut niet teleur.
Het aanbod is niet groot, maar je vindt ze voor prijzen van maximaal €15.000. De Genesis Coupé was er als 3.8 V6 maar ook als 2.0 T viercilinder. Met die viercilinder turbo van 213 pk is er natuurlijk minder sprake van een Nissan 350Z of 370Z-alternatief.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Genesis Coupé 3.8 V6 |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 54.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.778 cc |
Maximaal vermogen | 223 kW / 303 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 361 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.630 mm / 1.865 mm / 1.385 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 245/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 235 g/km |