Honda S2000 (2004)
Eersteklas entertainer
De Honda S2000 is een ronduit sensationele auto. Hij heeft een tweelitermotor die 240 pk levert en 'n toerenteller waarvan het rode gebied pas bij 9.000 begint. Het linnen dakje laat zich met een druk op de knop openen en sluiten.
De Honda S2000 werd voor 2004 weer iets opgefrist. Nieuwe lichtunits zijn daarbij de meest in het oog springende veranderingen. Vering en demping zijn aangepast om de lichte nervositeit (lees: extreme directheid) die de S2000 kenmerkte, weg te nemen. Verder staat hij nu op banden in de maat 215/45/17 vóór en 245/40/17 (Bridgestone Potenza) achter, teneinde meer grip en meer stuurprecisie te krijgen. Plankhard is de uitdagende Honda niet, maar besturing en onderstel zijn nog steeds uitzonderlijk mededeelzaam.
Als bestuurder weet je precies wat er gebeurt en het scheelt niet veel of je kunt voelen of je over een muntstuk van een cent of een euro rijdt. Vanaf de eerste minuut voel je je intens verbonden met deze machine en al snel probeer je zo vaak mogelijk de achterpartij dwars te zetten. Waarbij je niet wordt 'gehinderd' door zaken als ESP of tractiecontrole.
Uitdagend
Ja, het is een uitdagende auto, deze Honda S2000. Vooral door zijn geweldige motor. Er is geen andere, in serie geproduceerde, atmosferische krachtbron met zo'n hoog specifiek vermogen. Doorhalen tot de maximale 9.000 toeren is echt niet nodig, maar wel erg leuk. Bij circa 6.500 op de digitale meter vóel je de verandering van de kleptiming. Niet alleen door een licht schokje, maar ook door de toename van vermogen en de onophoudelijke acceleratie. Een indrukwekkend staaltje motortechniek, deze tweeliter van Honda.
Kleine ergernissen
De handgeschakelde zesbak van de S2000 is een toppertje. De overbrengingen sluiten goed op elkaar aan en de bediening is perfect. Met uiterste precisie en zeer korte klikjes ga je door het schakelpatroon. De tweede versnelling brengt de Honda tot over de 100 km/h, dus dat tempo klok je met gemak in zeven tellen.
Minder goed te spreken zijn we over de niet ideale zitpositie en het digitale instrumentarium. De afleesbaarheid is matig. Starten doe je met een rode startknop, die overigens niet is beveiligd tegen doorstarten. Niet mee spelen, dus, wanneer de motor draait. Het dashboard zelf is ook geen toonbeeld van ontwerpkunst. De kap laat zich elektrisch bedienen. Het enige wat je als bestuurder moet doen, is twee haken ontgrendelen. Erg irritant is echter dat die haken nét niet ver genoeg naar achteren vallen en daardoor weer vast schieten wanneer je de kap wilt laten zakken. Het zijn kleinigheden die je de S2000 vergeeft zodra je weer een paar kilometer onderweg bent.
Plezier en rijgenot
Er zijn op deze planeet maar weinig auto's die er zo goed in slagen de échte autoliefhebber te behagen zoals deze Honda dat doet. In de Honda heb je het naar je zin vanwege zijn vracht pk's en het ongekend fijne rijkarakter. Dit is een auto die is gemaakt met als uitgangspunt het verschaffen van zo veel mogelijk plezier en rijgenot. Een eersteklas entertainer. En met standaard zaken als xenonlampen, airconditioning en leer is hij zonder meer compleet.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | S2000 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 55.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 177 kW / 240 pk bij 8.300 tpm |
Maximaal koppel | 208 Nm bij 7.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.750 mm / 1.285 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 1.220 kg |
Laadvermogen | 315 kg |
Banden voor | 215/45R17Prijzen |
Banden achter | 245/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 241 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,7 s / 5,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,0 s / 8,7 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 237 g/km |