Honda Jazz 1.4i LS (2002)
Waar is Honda mee bezig? Dat was een vraag die opkwam bij de lancering van de nieuwe Jazz. Want Honda zet die Jazz in de markt met een stevige prijs. 'Ho, ho, de Jazz is meer dan een compacte hatchback', roept Honda. 'Het is 'n ruimteconcept!'
Hoe dan ook, we zijn in elk geval heerlijk gemotoriseerd. Voor de Honda heeft Jazz één benzinemotor in de aanbieding, de 1,4-liter (1339 cc om precies te zijn) van 83 pk. Het machientje snort reuzemooi, pakt goed op bij lage toerentallen en vrij hoge versnellingen en als je door wilt trekken, laat hij Ìn best grimmig gezicht zien. Zo van Îik ben niet bang voor een paar toeren meerÌ. Opmerkelijk: de Honda heeft twee klepjes per cilinder.
Alleen... wat hij ook heeft, is dat de motor best van zich laat horen bij optrekken. De Honda wordt op constante toerentallen overigens weer lekker stil. Honda roemt de benzinemotor van de nieuweling om zijn zuinigheid. Het is ook heus een technisch vernuftige vier-cilinder. Officieel staat de motor te boek als een i-DSI-motor. Dat laatste staat voor Dual en Sequential Ignition (ontsteking). Elke cilinder is voorzien van twee bougies, die afhankelijk van de stand van de gasklep hun meest optimale vonk-moment kiezen. Dat zorgt, samen met de vorm van de verbrandingskamers, voor een perfecte verbranding, aldus Honda. Het mooie is dat het vonkspektakel wordt afgestemd op de behoefte van de bestuurder. Bij vol gas wordt er anders gevonkt dan bij een constante snelwegrit voor een optimale efficiency. Het lijkt te werken. Tijdens de test kwamen we op 1 op 14. Da's niet slecht.
De bak van de week
Het is lang geleden dat we zoÌn fijn schakelende vijfbak in handen hadden. Dit is ouderwets Japans genieten. Puntje van kritiek zou wellicht kunnen zijn: hij schakelt een tikkeltje zwaar. Wij zouden daar graag van maken: hij vereist Ìn resolute hand. Geeft u hem die, dan tracteert hij op een perfect schakelpatroon en korte schakelwegen.
Er zijn van die auto's die oké zijn, maar voor de rest geen aardigheidjes of bijzondere dingen bieden. Gaat mooi niet op voor de Jazz. Inmiddels wereldberoemd is zijn achterbank (de 'Ultra-achterbankÌ) waarvan de zitting rechtop kan en er zodoende een soort tweede bergruimte ontstaat. Ook het algehele ruimte-aanbod, zowel op voor- als achterbank, is goed. Verder is het interieur modern vormgegeven. Strak, met subtiel metaallook-gebruik en de keurige afwerking knalt je tegemoet. Lekker ook de hoog geplaatste pookknop. Ook opmerkelijk is de behoorlijke bagageruimte gezien zijn buitenafmetingen. Driehonderdtachtig liter, da's niet gering.
Honda kan nog een stapje maken, zo merken we als we gaan rijden met de Jazz. Het onderstel mag iets minder geluid doorgeven aan het interieur. Daarmee hebben we meteen het enige serieuze minpunt van de Honda als rij-machine gehad. Hoewel de Jazz onderstuurd is (maar daÌs eigenlijk alleen maar veilig) en de auto heus stevig afgeveerd is, (sommigen zouden wellicht iets zachter willen) vinden we de nieuwe compact ronduit een feestelijk rijdend autootje geworden. Laat zich mennen als een sportieveling, zo direct, zo vanzelfsprekend, het is gewoon een genot om mee onderweg te zijn. Alles klopt, je grijpt nimmer mis, 't prestatieniveau is in orde, de souplesse is dáár. Ook hoe de remmeninstallatie aanvoelt als je het pedaal intrapt, komt vertrouwenwekkend over. Het goede nieuws: de Jazz heeft standaard ABS. Overigens: er komt geen piepje en kraakje op de proppen bij het rammen over slecht wegdek; de Jazz swingt homogeen over elke ondergrond.
Helemaal van deze tijd is de perfect werkende, elektrische stuurbekrachtiging. Wij reden een Jazz ES, de LS (met standaard airco en elektrisch bedienbare ramen achter) zit daar boven, de S is het instapmodel. Ook die auto heeft al ABS met EBD, voor- en zij-airbags voor de passagiers vóór en die vernuftige achterbank. De ES voegt daar best een boel aan toe, zoals tal van elektrische bedieningszaken. De meest luxe LS-uitvoering heeft ook nog 4 luidsprekers, 15"-banden met lichtmetalen velgen en deur-
grepen in de carrosseriekleur.
Maakt die dure Jazz zÌn prijs waar? Heus, ook wij moeten slikken van ƒ 17.010 voor een ES zonder airco standaard, maar het is dan ook meteen de enige serieuze MIN van nieuw-komer Jazz. Want deze Honda biedt eigenlijk gewoon erg veel. Hij ziet er vanbinnen en -buiten zeer eigentijds uit. Combineert praktische buitenmaten met verrassende binnenruimte »n bagageruimte, maar bovenal blijft ons bij hoe heerlijk deze volwassen compact rijdt en zich laat bedienen. Rijplezier is volop »n prominent aanwezig. En dat doet ons autohart goed.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Jazz 1.4i LS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.885 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.339 cc |
Maximaal vermogen | 61 kW / 83 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 119 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.830 mm / 1.675 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 953 kg |
Laadvermogen | 517 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,2 s / 17,8 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 134 g/km |