Honda Jazz 1.2i Cool (2004)

Japans ruimtewonder

Honda Jazz 1.2i Cool
De Honda Jazz verkoopt eigenlijk best goed, met 1.374 registraties in 2002 en bijna duizend vorig jaar. Hij belichaamt dan ook het principe waar Honda voor staat: technisch vooruitstrevend en vernuftig. Maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan.

In de Jazz zien we een dashboard met noppenstructuur. Het ziet er leuk uit, met goed onder handbereik geplaatste bedieningsknoppen op het middendeel. We zien drie ronde klokken die voorzien zijn van een sportief aluminium randje. Opvallend is het grote aantal opbergvakken. Kaartenbakken, opbergruimtes in het onderste deel van het dashboard, een groot vak in de middenconsole.

De voorzetels zitten goed, maar de hoofdsteunen zijn vrij klein en kunnen niet hoog genoeg. Ook de hoofdsteunen op de achterbank (slechts twee) zijn ielig. De zitruimte in de Jazz is zeker voldoende en de bagageruimte meet niet minder dan 380 liter. Het is echt knap hoe Honda zo'n compacte auto zo ruim heeft kunnen maken. Eén van de oplossingen om de laadvloer vlak te maken is het verplaatsen van de brandstoftank naar het midden van de auto, midden onder de twee voorstoelen en de middenconsole. Vandaar dat de versnellingspook zo hoog staat. Het korte pookje ligt perfect in de hand, waardoor het echt leuk schakelen is in de Jazz, met korte trefzekere klikjes. De koppeling is goed te doseren en vraagt weinig pedaaldruk.
Onder het korte motorkapje ligt een viercilindermotor van 1.246 cc. Hij telt slechts twee kleppen per cilinder, maar heeft ook twee bougies per cilinder. Honda noemt dit i-DSI (Individual-Dual & Sequential Ignition) en daarmee doet Honda zijn naam als motorenbouwer toch nog eer aan. De 1.2 levert 78 pk en valt op door zijn gecultiveerde eigenschappen. Hij is soepel, stil en ook nog eens erg zuinig. Met elke liter komt de Jazz 15,2 kilometer ver. Door de geringe cilinderinhoud ligt het koppel vrij laag, maar in de dagelijkse omgang is dit een prettige motor die geraffineerd overkomt.


Bijzondere achterbank
De Jazz laat zien dat een auto van dit formaat lekker kan sturen. Hij is behoorlijk stug afgeveerd, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Door die afstemming en de directe besturing ben je als bestuurder actief betrokken bij het rijden. Als je dat op prijs stelt, ben je goed bediend in de Jazz. Hij laat zich met gemak hard door bochten smijten. Daarnaast komt er vanuit het onderstel en de machinekamer niet te veel geluid en dat draagt weer bij aan het comfortgevoel.
De Jazz viel bij zijn introductie op door de bijzondere achterbankconstructie. Met één handbeweging klap je de zitting omhoog, waardoor er tussen de voorstoel en de achterbankleuning een fikse laadruimte ontstaat. De bank staat namelijk op steunen, eronder is het gewoon hol. Achterpassagiers kunnen er bijvoorbeeld hun tassen kwijt. Daarnaast is de rugleuning natuurlijk gewoon neerklapbaar. Samen met de opgevouwen zitting klap je het geheel neer en ontstaat er een volledig vlakke laadvloer. Twee mountainbikes – met de voorwielen gedemonteerd – gaan er zo in. Het gemak waarmee het achtercompartiment is om te toveren tot bruikbare ruimte maakt indruk.

Op het gebied van veiligheid scoort de Jazz met een remassistent. Met z'n schijven rondom remt de Honda sowieso uitstekend. Airconditioning en een radio met cd-speler maken deel uit van het Cool-pakket. Maar dik 16.000 euro vinden wij goed betaald. Dat gaat akelig dicht richting Astra en Golf. Bovendien, de Jazz loopt al een paar jaartjes mee.

Signalement

Merk Honda
Model Jazz 1.2i Cool
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.246 cc
Maximaal vermogen 57 kW / 78 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.830 mm / 1.675 mm / 1.525 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 954 kg
Laadvermogen 516 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 167 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,3 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,4 s / 10,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 16,6 s / 20,8 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 126 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum