Test: Honda CR-V 2.2 i-CDTi (2006)
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Honda stond met de eerste CR-V in 1995 aan de basis van de SUV-trend. Maar het aanvankelijke relatieve succes heeft het merk later maar beperkt kunnen verzilveren. Dat de Honda lang geen dieselmotor kon leveren, speelde de fabrikant parten. En ook de hoge prijzen vormden een barrière.
Een diesel is er inmiddels voor de CR-V, en de nieuwe is gezegend met een fraaie koets en tal van veiligheidssnufjes. Honda vraagt er echter nog altijd geen malse bedragen voor, maar wil dan ook hogerop met de CR-V.
De derde editie van Honda's CR-V, die in januari bij de dealer staat, neemt afstand van z'n voorganger. Niet langer kenmerkt hij zich door z'n doosachtige exterieur. Nee, de nieuwe is stukken flamboyanter gestileerd. In de Honda zitten ontegenzeggelijk elementen van de BMW X5, en aan de achterzijde kun je niet om de overeenkomsten met Volvo's XC-90 heen. De achterlichtunits zijn schaamteloos van de Zweed gekopieerd. Maar het ziet er goed uit. En profil ligt de Japanner niet alleen lekker op het netvlies vanwege de geprononceerde wielkasten, maar ook dankzij de aflopende bovenste lijn van de zijruiten, die de SUV een coupé-achtig uiterlijk geven. Al met al ziet de CR-V er nu veel sportiever uit. Compacter ook. En dat is geen gezichtsbedrog. De jongste editie ís circa 110 millimeter korter dan het model dat hij aflost en meet nu 4,53 meter. Bovendien is het reservewiel van de achterplecht verdwenen, en ook dat doet 'm gedrongener overkomen. Breder dan z'n voorganger is-ie wel. Hij meet nu van links naar rechts 1,82 meter, en da's 35 millimeter meer dan de versie die nu van het toneel verdwijnt. Tevens is de spoorbreedte gegroeid; de wielbasis blijft onveranderd ten opzichte van z'n voorganger.
De dynamische uitstraling kan de nieuwe CR-V ook best gebruiken, zeker gezien de ambitieuze plannen die Honda er mee heeft. De Japanners zijn er namelijk op uit om onder andere BMW's X3 te beconcurreren met de nieuwe CR-V; iets dat met de vorige versie zeker ondenkbaar zou zijn geweest. Ten opzichte van zogenaamde premium-SUV's als de BMW is de Honda wel aantrekkelijk geprijsd, maar in absolute zin is de CR-V met een vanafprijs van ruim 33 mille nog altijd geen koopje.
Etage
Wat krijg je terug voor je zuurverdiende centen? In ieder geval even veel binnenruimte als bij de oude CR-V. En de bekende hoge zit achter het stuur, waardoor een goed overzicht over het overige verkeer gegarandeerd is. Honda heeft grotere, comfortabeler stoelen gemonteerd, die helaas voor wat betreft zijdelingse steun wat te kort schieten. Achter het zowel verticaal als axiaal verstelbare stuurwiel gaat een duidelijk afleesbaar instrumentarium schuil. De versnellingspook heeft een plaatsje op de middenconsole, dichter bij de bestuurder gekregen.
Achterin kun je naar wens de been- of bagageruimte optimaliseren. De achterbank valt over een lengte van 15 centimeter te verschuiven in twee ongelijke delen (60:40); de toch al niet krap bemeten beenruimte wordt met de bank in de achterste positie riant. De rugleuningen kun je in een verhouding 40:20:40 neervouwen. De bagageruimte meet met de achterbankleuning rechtop 524 liter. Een horizontaal tussenschot deelt de laadruimte in tweeën; in de zogenaamde 'double deck'-bagageruimte zit met andere woorden een 'tweede etage'. Je kunt onderin bijvoorbeeld een kinderwagen onderbrengen, terwijl je boven op het schot de rest van de bagage opbergt. Wanneer je het 'double deck' niet gebruikt, kun je 't extra schot in de bodem van de kofferbak doen verdwijnen.
Stabieler
Honda biedt een tweetal motoren aan voor de CR-V. De 2,2-liter i-CDTi dieselmotor is al bekend uit de vorige CR-V. De nu standaard met een roetfilter uitgeruste krachtbron heeft maximaal 140 pk vermogen en een trekkracht van 340 Nm. Dankzij het hoge koppel is de diesel direct de fijnste motor in de CR-V. De zesbak hoeft maar weinig beroerd te worden om de voorwaartse gang er in te houden. Honda heeft het motorgeluid adequaat uit het interieur weten te weren; de dieselnagel houdt zich keurig op de achtergrond. De benzinemotor is volgens de fabriek maar eentiende van een seconde sneller in de sprint van 0 naar 100 km/h, maar moet hoorbaar meer z'n best doen om de CR-V voort te stuwen. Deze tweeliter is een volledig nieuwe motor. Honda heeft 'm afgeleid van de 1,8-liter i-VTEC uit de Civic. Om het brandstofverbruik terug te dringen, blijven de inlaatkleppen langer open staan als er weinig van de motor wordt gevergd, terwijl de gasklep van het drive by wire-systeem geheel geopend is, zodat het lucht-brandstofmengsel optimaal kan stromen. Met 150 pk aan vermogen en een maximale trekkracht van 192 Nm is de 2.0 nog altijd beslist geen stakker. In 10,2 seconden sleurt hij de CR-V vanuit stilstand naar 100 km/h. Verwissel je de vijfbak voor een automaat, dan heeft de Honda 2.0 i-VTEC 12,2 seconden nodig voor deze exercitie.
De rijeigenschappen van de CR-V zijn er op vooruit gegaan. Door het zwaartepunt met 25 millimeter te verlagen, de spoorbreedte met 30 millimeter te laten groeien en grotere wielen te monteren (17' of 18', afhankelijk van de uitvoering), heeft Honda van de nieuwe CR-V een veel stabieler auto gemaakt, die in bochten veel minder de neiging heeft om over z'n lengteas te rollen. Iets wat je door de hoge zit toch al nadrukkelijker waarneemt. Ook rechtuit rijdend voelt de CR-V veel minder nerveus aan dan voorheen. De Real Time Four Wheel Drive doet uiteraard ook een duit in het zakje. De CR-V is als vanouds in principe voorwielaangedreven. Verliest de voortrein echter tractie, dan schakelen de achterwielen bij. Voor de nieuwe CR-V heeft Honda het aandrijfsysteem herzien, met als resultaat dat het eerder slippende voorwielen detecteert sneller krachten naar de achteras dirigeert.
CMBS
De CR-V beschikt af fabriek over een bestuurders- en een bijrijdersairbag voorin, zijairbags voorin en hoofdairbags over de volle lengte van het interieur. Ook heeft hij het aanhangerstabiliteitsprogramma TSA (Trailer Stability Assist) aan boord. In samenwerking met het stabiliteitscontrolesysteem controleert het de stabiliteit van auto en aanhanger, en grijpt indien nodig in om de kans op scharen van de trailer of caravan te minimaliseren. Het maximaal toegestane aanhangergewicht is verhoogd tot 2.000 kilo. De standaarduitrusting valt aan te vullen met adaptieve cruise control, een radargestuurd systeem dat een vooraf ingestelde afstand tot de voorligger aanhoudt. Het uit de Legend afkomstige CMBS (Collision Mitigation Brake System) kan ook in de CR-V besteld worden. Het waarschuwt de bestuurder met licht- en geluidssignalen en door de gordel aan te spannen voor een mogelijke aanrijding wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt. Bij het uitblijven van een reactie en het gevaarlijk dicht naderen van de voorligger trekt CMBS de gordel op de bestuurders- en bijrijdersplaats nog verder aan en pleegt een remingreep. CMBS kan geen crash voorkomen, meldt Honda terecht, maar de kracht van de impact wel verkleinen.
Op de lijst van extra's komen we zaken tegen als een achteruitrijcamera, een parkeerhulp, een navigatiesysteem, een panoramadak (dat helaas niet open kan) en adaptieve bochtverlichting AFS (Active Front Lighting System) in combinatie met xenon-lampen. De lichtbundel zwaait op basis van gegevens over de stand van het stuurwiel en de gereden snelheid tot twintig graden naar links of naar rechts om het zicht op donkere slingerweggetjes te verbeteren.