Honda Civic 1.8i VTEC Comfort (2007)
Europese Japanner
En dat is precies wat deze Japanse Europeaan wil en goed kan. De Honda Civic is de meest exotisch ogende Aziaat in de compacte middenklasse. Met zijn futuristische uiterlijk oogt hij zelfs een beetje buitenaards. Een bijzonder ding, die Civic.
Vanbinnen oogt de Honda nog futuristischer dan vanbuiten. Starwars-fans gaan helemaal uit hun dak van dit interieur. Knipperende ecolampjes die aangeven hoe zuinig of onzuinig je rijdt, een digitale snelheidsmeter die precies achter het stuur zit en een grote toerenteller recht voor je. Wat een drukte aan boord van de Honda. Dat je de snelheid nauwelijks kunt aflezen omdat in sommige hoogte-afstellingen
het stuur ervoor zit, is een ergonomische misser van jewelste. Het stuur kan prima versteld worden, maar de verstelling van de rugleuning gaat een stuk minder
gemakkelijk.
Lekker racy is de knalrode startknop die links van het stuur zit. Rechts is nog wel een klassiek sleutelgat waarin je een heel normaal ogende sleutel moet steken, maar alleen met de rode knop wek je de 1.8 tot leven.
Vijfdeurs
Hij oogt als een driedeurs, maar het is in werkelijkheid een vijfdeurs. De hand-grepen van de kleine achterportieren zijn verstopt. Honda moet nog wel even naar het hang- en sluitwerk van de deuren kijken, want echt lekker gaat het openen en sluiten niet. Zit je achterin, dan gaat het er ruim aan toe, al laat de hoofdruimte te wensen over. En de Civic-achterbank heeft iets wat geen enkele andere compacte middenklasser heeft: je kunt de zitting omhoog klappen, zodat je extra ruimte creëert achter de voorstoelen. Maar ook als je de achterbank op normale wijze platlegt, blijkt de Civic praktisch te zijn. Kantel je de leuning naar voren, dan zakt tegelijkertijd de zitting en ontstaat er een vlakke vloer. Doe je dat met beide delen van de achterbank, dan ontstaat een laadruimte van 1.352 liter. Met de achterbank in normale positie biedt de 'kofferruimte' plek aan 485 liter.
Toeren nodig
De 140 paardenkrachten van de 1.8 komen pas laat tot leven. Boven de 4.000 toeren biedt de motor pas iets extra's. Bij 6.300 toeren bereikt hij zijn vermogens-piek, het maximumkoppel komt vrij bij 4.300 toeren. Wie snel wil accelereren, moet de hoog geplaatste pook van de zesbak dus enthousiast beroeren. Die schakelt strak en klikt vrij licht door de zes verzetten, overigens met niet al te veel gevoel. Sturen doet de Civic super. Je kunt de Honda bijzonder scherp bochten insturen. Lekker direct en met voldoende gevoel. In snelle bochten lijkt het alsof een onzichtbare hand de achterkant van de Civic dichter naar het asfalt duwt, zo veel grip heeft hij achter. De sportieve rijder komt met de Honda uitstekend aan zijn trekken. De voortrein neemt oneffenheden echter behoorlijk ruw, het onderstel filtert maar weinig van de richels in de weg.
Honda levert de Civic standaard met ESP. Jammer alleen dat de Civic met Comfort-uitrusting geen cruisecontrol heeft. Lichtmetalen wielen mist deze uitvoering eveneens. Op veiligheidsgebied ontbreekt er niets. Behalve over ESP beschikt de auto ook over zijairbags en gordijnairbags voor en achter.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic 1.8i-VTEC Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.799 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 174 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.248 mm / 1.765 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.635 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 6,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,3 s / 9,7 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |