Hoe schaamteloos ook, deze Chinese Kever-kloon heeft zeker charme
Rijden met de Ora Ballet Cat
De Kever is bij ons al sinds 2003 geschiedenis, en de Beetle kunnen we maar beter vergeten. Maar in China waart de geest van de oude Kever nog rond, in de vorm van de Ora Ballet Cat. Die heeft (uiteraard) wel een elektrische aandrijflijn. Is het een schaamteloze kopie of een leuk eerbetoon?
Voor sommigen is het gewoon een kopie, voor anderen is het een hommage aan een legendarische auto. Maar hoe juristen, puristen en fans de Ora Ballet Cat ook beoordelen, hij is vooral één ding: een bijzonder charmante voortzetting van een verhaal dat toch niet oneindig bleek te zijn. Nadat de Kever-productie in 2003 ook in Mexico ten einde kwam, was het over en uit voor de auto die ooit onsterfelijk leek. De New Beetle en zijn opvolger die simpelweg Beetle heette, hebben nog dappere pogingen gedaan om met behulp van een flinke dosis retrocharme het verhaal voort te zetten, maar daar zijn ze nooit echt in geslaagd. Toch rijdt er sinds twee jaar weer een Kever-achtige door Chinese steden, in de vorm van de Ora Ballet Cat met een vanafprijs van omgerekend net geen 20.000 euro. Hij heeft een elektrische aandrijflijn gekregen en beschikt over een carrosserie die ze in Wolfsburg nooit hebben weten te realiseren. Hoewel hij maar 4,40 meter kort is en een vergelijkbaar silhouet heeft als het origineel, heeft de China-Kever vier deuren. Als kind uit de Great Wall-familie staat hij op een modern skateboardplatform, net als de Ora 03 en de nieuwe Mini Cooper E die bij ons verkrijgbaar zijn. Het accupakket is in de bodemplaat ondergebracht en in tegenstelling tot vroeger is de motor voorin te vinden.
Niet praktisch ondanks vier portieren
Desondanks is hij niet veel praktischer dan zijn voorbeeld. Oké, je zit comfortabel voorin en ook achterin is het nog best uit te houden. Maar er is alleen een verhoudingsgewijs kleine bagageruimte voorhanden. Achterin de auto dus, waar het merk er met de montage van een frunk voorin voor had kunnen zorgen dat dit model qua lay-out nog enigszins op de Kever had geleken. Die plek wordt echter volledig ingenomen door de motor, die momenteel alleen leverbaar is met een vermogen van 171 pk en 250 Nm koppel. Hij wordt gevoed door een 50-kWh accu die goed is voor een actieradius van 400 kilometer. Er is ook een 60-kWh versie waarmee je de actieradius kunt vergroten naar 500 kilometer, maar snelladen behoort in geen van de gevallen tot de mogelijkheid. In plaats daarvan moet een laadvermogen van 6,6 kW volstaan, waardoor de Kever-lookalike acht tot tien uur aan de lader moet hangen om klaar te zijn voor het volgende avontuur.
Nostalgische two-tone lak voor nostalgische gevoelens
Aan de buitenkant speelt Ora met de stijlkenmerken van toen. De China-Kever wordt desgewenst afgeleverd met een nostalgisch ogende two-tone lak en aan chroom is evenmin een gebrek. Maar vanbinnen is het een moderne auto met genoeg digitale features, waaronder een selfiecamera met WeChat-verbinding, moderne assistenten en een paar extra’s die geen enkele andere fabrikant zou durven leveren. De Ora Ballet Cat is namelijk doelbewust gepositioneerd als vrouwenauto. De Chinezen hebben geen problemen met clichés en monteren bijvoorbeeld een opbergvak voor lippenstift en aanverwante zaken in de middenconsole, dat is afgewerkt met Swarovski-kristallen. En wat te denken van de grote make-upspiegel met Hollywood-achtige verlichting die is afgestemd op de Aziatische teint? Er is zelfs rekening houden met de vrouwelijke biologie als het gaat om de klimaatregeling. Als zijn berijdsters het koud krijgen en daar chagrijnig van worden, verwarmt de knuffelkat met behulp van de stand ‘Warm Man’ hun lichaam en geest, zo marketeert Ora er onomwonden op los. Maar of vrouwen echt willen weten dat de assistentiesystemen extra conservatief voor hen zijn afgesteld, hen duidelijker waarschuwen en eerder ingrijpen, en of ze bij slecht weer eigenlijk niet zelf de ruitenwissers en verlichting kunnen inschakelen en de airco kunnen bedienen, is een vraag die zelfs de stoerste macho’s vandaag de dag bijzonder ongepast vinden.
Geen nieuwe Kever qua rijden
Het rijcomfort van de Ballet Cat is daarentegen onbetwist goed. Nee, de kleine elektrische auto doet niet zo lichtvoetig aan als een ballerina en rijdt niet bijzonder fijnbesnaard. Maar hij is in dit opzicht wel superieur aan elke Kever-variant – of die nu de luchtgekoelde achterin geplaatste motor van het origineel heeft of de watergekoelde voorin geplaatste motor van de twee Beetle-generaties: met de boost van de magneetrotor accelereert hij beter dan de Kever ooit heeft gekund. En de topsnelheid van 155 km/h was ook iets waar de bestuurders klassieke Kevers alleen maar van konden dromen. Met de zware accu in de vloer rijdt hij stabieler dan zijn inspiratiebron en heeft hij een verfijndere vering. Zelfs het bedienen van het stuur, dat speciaal voor de dames iets kleiner is dan gebruikelijk, is in een Kever nooit zo gemakkelijk geweest als in de Ballet Cat. En toch is de Chinese kloon geen nieuwe Kever. Het gezoem van de elektromotor wekt immers geen nostalgische herinneringen op.
Great Wall Motor durft Ballet Cat niet in Duitsland te leveren
Een Kever zonder boxermotor is als een EK-evenement zonder bier, als Wolfsburg zonder curryworst. Dat zal een van de redenen zijn waarom Great Wall Motors het niet aandurft om de Ballet Cat naar Kever-thuisland Duitsland te exporteren. We achten de kans dat hij naar ons land komt ook uiterst klein, tenminste niet via de officiële kanalen. In plaats daarvan wordt het debuut van de Ora 07 voorbereid. Hoewel de designers ook in dit geval duidelijk naar Europese voorbeelden hebben gekeken, heeft dit model wel een moderne vormgeving. Afhankelijk van vanuit welk perspectief je hem bekijkt, doet hij verdacht veel denken aan de Porsche Panamera. Maar wat we ook van dit kopieergedrag vinden, in China is de Ora Ballet Cat naar verluidt een bestseller. Natuurlijk is het een kopie van de oude Kever, maar de auto heeft charme en laat zien wat Volkswagen met de Kever had kunnen doen. Vooral omdat ze het met de ID. Buzz wel voor elkaar hebben gekregen om nostalgie te verenigen met een moderne, emissievrije aandrijflijn. Het had zo mooi kunnen zijn ...
Tuimelschakelaars voor een retro-gevoel.
Lees ook
Test: Ora Funky Cat – speelse concurrent voor Volkswagen ID.3
GWM als merk: volgend jaar naar Nederland met Wey en Ora
Tesla Model Y, Model S én Ora Funky Cat veiligste in hun klasse
Tesla Model Y breekt records in crashtest Euro NCAP
Chinese merken Wey en Ora dit najaar naar Europa
Lezersreacties (79) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.