Genesis GV60 - Eerste rijtest: zo rijdt de Kia EV6-afgeleide

Deze Genesis mag komen!

Genesis GV60
Genesis GV60Genesis GV60Genesis GV60Genesis GV60Genesis GV60Genesis GV60
AutoWeek 21 2022
AutoWeek 21 2022

Je leest het in AutoWeek 21 2022

Genesis kennen we nog niet in Nederland. Maar dat verandert misschien binnenkort, en als het gebeurt, dan is het met de GV60. Dat is een superluxe broertje van de warm ontvangen Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5.

We leven in een tijd waarin er best wel veel nieuwe automerken bij komen. Recent werden bijvoorbeeld Lynk & Co, Xpeng, VinFast en Polestar gelanceerd en dat is best een beetje wennen. Ieder kan zich namelijk zonder nadenken het logo van BMW voor de geest halen, maar kun je dat ook al voor Lynk & Co?

Grote kans dat hij komt

Een ander nieuw merk waaraan we wellicht moeten wennen is Genesis. Hoewel de komst naar Nederland officieel nog niet zeker is, is de kans daarop wel groot. Genesis verhoudt zich tot Hyundai zoals Lexus tot Toyota en Infiniti tot Nissan. Het is het luxemerk van het concern dus. Tot de modellen die in sommige Europese landen al verkrijgbaar zijn horen grote sedans en flinke SUV’s. Over logo’s gesproken: het Genesis-embleem is haast gelijk aan dat van Aston Martin. Wie de modellen van Genesis bekijkt, kan sowieso niet anders dan concluderen dat een van de ontwerpers toch op zijn minst een poster van een Aston Martin boven zijn bed moet hebben gehad die voor inspiratie heeft gezorgd.

Naast die grote sedans en SUV’s introduceerde het merk dit voorjaar een wat compactere EV met de klinkende naam GV60. Wij hadden onlangs de kans om alvast met hem kennis te maken.

a href=

Supersnel laden

De Genesis GV60 staat net als de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 op het E-GMP-platform, een modulaire en alleen voor elektrische modellen ontwikkelde basis. Dat platform is in de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 te combineren met een 58 kWh en met een 77,4-kWh groot accupakket. Genesis monteert alleen de 77,4-kWh accu in de GV60. Een ander voordeel van dit platform: het kan met zowel 400V- als met 800V-laadstructuren overweg. Het maakt laad­vermogens tot 239 kW mogelijk en dat betekent dat je het accupakket in theorie in 18 minuten van 10 naar 80 procent kunt volladen.

Actieradius 451 kilometer

De achterwielaangedreven variant heeft een 228-pk en 350-Nm sterke elektromotor op de achteras. Deze GV60 heeft een actie­radius van 451 kilometer. De GV60 met vierwielaandrijving heeft achter een 218-pk sterke elektromotor en voor een exemplaar met 101 pk. Het systeemvermogen is 319 pk en het koppel 605 Nm. De sterkere elektro­motoren zorgen wel voor een iets kleinere actieradius, al is het rijbereik van de vierwielaangedreven GV60 met 400 kilometer niet iets om je voor te schamen. Genesis heeft ook een sportief topmodel voor de GV60 bedacht, de Sport Plus. Die eveneens vierwielaangedreven variant heeft twee elektromotoren van 218 pk, die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 436 pk en 700 Nm. Dankzij een boost-functie kan het vermogen echter gedurende maximaal 10 seconden worden opgevoerd naar 245 pk per motor, dus 490 in totaal. Met de laatst­genoemde hebben we even kunnen rijden.

Genesis GV60

Fraaier vormgegeven

De opvallende gele kleur is straks ook daadwerkelijk te bestellen, maar dan zonder het randje camouflage dat deze auto nog heeft. São Paulo Lime heet die kleur en de meest objectieve beschrijving ervan is dat het een opvallende kleur is. Wij kunnen ons voorstellen dat je meent dat zo’n schreeuwkleur wat minder goed past bij een auto die juist hoog in de markt is gepositioneerd. Opvallend is dat de testauto geen normale buitenspiegels heeft, maar camera’s op steeltjes zoals je ze ook op de Audi E-tron kunt bestellen. Binnenin zien we mooi bewerkt blauw leer, met een stiksel in de lakkleur en een Bang & Olufsen-audio­systeem. Een groot paneel doet dienst als dashboard – bekend concept inmiddels – en de interface lijkt uiteraard sterk op die van de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, maar dan net even fraaier vormgegeven.

Glazen bol

Gelukkig zijn ook hier nog een aantal bediening­selementen uit het systeem gehouden en kun je nog gewoon met een knopje de binnentemperatuur instellen. Bijzonder in het oog springend is een glazen bol in de middenconsole die geen blik op de toekomst geeft, maar wegdraait als je de startknop indrukt en plaatsmaakt voor een draaiknop waarmee je de transmissie bedient.

Neem de camera's niet

Niet geheel onverwacht rijdt de Genesis GV60 uitstekend; zijn eerder genoemde broers doen dat immers ook. Het is een speelse auto – met een gewicht van dik twee ton – die goed stuurt, veel feedback geeft en vlot accelereert. De Boost-functie kun je activeren met een drukknop op het stuur, in ons geval kregen we nul op het rekest omdat de resterende acculading inmiddels was teruggelopen tot onder de 10 procent. Dat moet dus nog minstens 20 zijn. Zeker af te raden zijn de camera’s die de buitenspiegels vervangen. Het beeldcontrast is matig en je mist scherptediepte. Een leuke gimmick, maar wel eentje die afbreuk doet aan de veiligheid.

Conservatiever

We vermoeden dat Genesis met dit model enig marktaandeel in Nederland kan veroveren. De Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 hebben beide zeer uitgesproken ontwerpen, de GV60 is zowel vanbuiten en vanbinnen wat conservatiever, als je hem tenminste niet in de kleur geel bestelt. Er moeten mensen zijn die daaraan de voorkeur geven. Nogmaals: de Genesis rijdt bijzonder fijn. Het is een broertje dat je er opperbest bij kunt hebben.

PLUS & MIN

  • +Goede rijeigenschappen
  • +Supersnel laden mogelijk
  • -Optionele camera's in plaats van spiegels niet prettig

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.