Frankia F-Line - Eura Mobil Integra - Hymer B-SL704

Integraalcampers: Wat is de ware topper?

AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018

Je leest het in AutoWeek Campers 2018

U wenst een riant interieur, een deftige ambiance, een uitgebreide standaarduitrusting en een laadvermogen dat garandeert dat alles mee mag? Dan zijn deze drie campers zeer interessante opties.

Als we op een zonnige maandagmorgen plaatsnemen in onze testcampers, krijgen we even last van een onrustig gevoel in de maag. Plotseling hebben we de verantwoording over een wagenpark met een waarde van € 350.000, verdeeld over drie volintegraalcampers uit het topsegment. Ze zijn voorzien van alle zaken die je ook mag verwachten in een
fraaie bungalow op een mooie locatie. Maar die zouden we bij vakanties moeten achterlaten, net als eigen bedden en de mogelijkheid om op elk gewenst moment een lekker bakje koffie te kunnen zetten. Dat maakt onze drie huizen op wielen tot veel interessantere opties. Het is zodoende de hoogste tijd om dit drietal van Eura, Frankia en Hymer nader onder de loep te nemen.

Al snel wordt duidelijk dat de fabrikanten voor verschillende benaderingswijzen hebben gekozen. De Eura Integra I 700 HB is de meest compacte, of beter gezegd minst grote testdeelnemer. Zijn dwars in het achtercompartiment geplaatste tweepersoonsbed is volledig af te scheiden van de rest van het interieur. Dankzij het voorin geplaatste hefbed maakt dat van deze camper een uitstekende optie voor veelrijders die graag gescheiden slapen. De Frankia F-Line I 740 GD en de Hymer B-SL 704 hebben daarentegen klassieke indelingen, met afzonderlijke, in lengterichting geplaatste bedden achterin, die je eenvoudig kunt samenvoegen tot een tweepersoonsbed. Bovendien is in deze twee campers voorin een hefbed te vinden. De drie campers beschikken allemaal over gescheiden wc- en douchegedeeltes en over ruime keukens. Qua design gaan de fabrikanten elk hun eigen weg; voor elke smaak is er een geschikte optie. Dat is een goede zaak, want in technisch opzicht zijn ze allemaal gebaseerd op de Fiat Ducato. Het wordt spannend aan de top!

HYMER B-SL 704

PROFIEL: Een zware jongen, die als middenmoter dient tussen de compacte B-DL en de XXL-camper StarLine. Zaken die deel uitmaken van het wellnessprogramma van de B-SL zijn de ruimte en de elegante en hoogwaardige aankleding. Lichte houtkleuren worden gekoppeld aan een marmerlook en een omvangrijk verlichtingsplan met lichtbanden rondom en leesspots. Zelfs de kledinghaken zijn verlicht! De vuilwatertank kun je, gecontroleerd door een camera, met een druk op de knop vanaf de bestuurdersstoel legen en de tv komt elektrisch tevoorschijn uit de rugleuning van de dinette. Perfectie tot in de details. Helaas lopen we ook tegen een paar slordigheden aan: de afdekking op het dashboard zit niet goed vast, in het houtfineer rond de deur zit een foutje, sommige schroeven zijn er scheef ingedraaid (bovenzijde van de meubelklep), het elektrische hefbed gaat pas weer naar boven na een reset, in de keuken zit een lade scheef en de verchroomde sierstrip op de achterzijde is niet recht geplaatst.

RIJKARAKTER: Heel prettig en veel lichtvoetiger dan je op grond van zijn formaat en gewicht zou vermoeden. Er is nauwelijks verschil te voelen met de lichtere B-DL (een 3,5-tonner). De B-SL rijdt lichtvoetig, handzaam en comfortabel. Een grote bijdrage daaraan leveren het nagenoeg perfecte zicht rondom (helaas zitten de buitenspiegels op rotondes in de weg) en het uitstekende zicht door de grote ramen. Bovendien komen er nauwelijks geluiden uit de opbouw naar voren en is de motor in de Hymer beter geïsoleerd dan bij de andere testdeelnemers. Zolang je je niet laat opjagen door de hectiek op de weg, kan er niets fout gaan. Bovendien grijpt het ESP op een uitstekende manier in; het is goed bij de les en het neutraliseert een uitbreekneiging van de auto onmiddellijk. En dat gebeurt met de daadkracht die op dat moment nodig is.

VOORZIENINGEN: De Hymer beschikt onder meer over een panorama-dakluik, dat het lichte interieur optisch nog ruimer doet lijken. En je hoeft je geen zorgen te maken als het donker wordt: het SmartBattery-systeem met twee AGM- en zes lithium-accublokken (€ 5.503) garandeert dat het nooit een duistere bedoening wordt aan boord. Dit systeem kan de B-SL zelfs gedurende vijf dagen van stroom voorzien. Hierdoor kun je ook prima zelfvoorzienend leven met deze grote camper.

EURA MOBIL INTEGRA I 700 HB

PROFIEL: Hymer voelt de hete adem van camperbouwer Eura in de nek. De Integra I 700 HB is ruim, ook al moet je door zijn geringere lengte kleine concessies doen in het achtercompartiment. Hij is ook smaakvol en netjes afgewerkt. Je hebt nooit het idee dat hierop beknibbeld is. Bovendien heeft het interieur een zeer omvangrijk lichtplan, met grotendeels indirecte verlichting. En de kroon op het verlichtingsfeest is dat de achterlichten beschikken over ‘stromende’ knipperlichten! Ook al zijn we op pad met een prototype van de nieuwe indelingsvariant (met een dwars achterin geplaatst bed), op de afwerking valt maar weinig af te dingen. Wel horen we wat rammelgeluiden tijdens het rijden en zijn de bevestigingsbouten van de bestuurdersdeur afgebroken. Niettemin bewijst de Eura dat hij thuishoort in het topsegment. Een paar conceptuele eigenaardigheden moet je op de koop toe nemen, zoals de wat ongebruikelijke basisindeling met het afgescheiden badkamergedeelte achterin, de krappe douche, de ontbrekende handdoekhouder bij het bad en de smalle bedden. Bij het uiteinde van het bed ligt verwonding op de loer vanwege de niet-afgedekte radiatoren.

RIJKARAKTER: Levendig en lichtvoetig. Het is de perfecte metgezel voor camperaars die van een dynamisch rijgedrag houden. Het straf afgestemde onderstel biedt weinig veercomfort, maar gaat overhelneigingen effectief tegen. Dat belooft weinig comfort, maar het voelt in de praktijk echt heel plezierig aan. Ook qua veiligheid valt er niet veel te klagen; het ESP grijpt subtiel in. Wel is door het ver naar onderen geplaatste hefbed het ruimtegevoel binnenin minder groot dan in de Hymer of de Frankia. Een nadeel is dat het zicht bij het afslaan of het oprijden van een rotonde minder goed is doordat de buitenspiegels niet ideaal zijn geplaatst. De Aguti-stoelen bieden op zich een comfortabele zit, maar het onderruggedeelte heeft een vervelende bult, terwijl de lendensteun te prominent aanwezig is.

VOORZIENINGEN: Dankzij de ronde vorm van de keuken en het achterin geplaatste slaap- en douchegedeelte, is het ruimtegevoel in de Eura enorm. De comfort-gimmicks passen uitstekend bij de eisen die in dit segment worden gesteld. Zo komt de koffiemachine elektrisch uit zijn kast tevoorschijn, voert een afzuigkap stank weg, kun je de vuilwatertank elektrisch legen (€ 790) en tref je achter de tegen de zijkant geplaatste bank gaat een tv aan (prijs afhankelijk van merk). Het audiosysteem bezorgt je een lekker muziekje (€ 990) onderweg, terwijl de airconditioning (€ 2.390) de taak op zich neemt om de hoofden van de vier inzttenden effectief koel te houden.

FRANKIA F-LINE I 740 GD

PROFIEL: Een uitdager met een heel eigen karakter, die naast ruimte, comfort en een gezellig interieur ook tal van slimme oplossingen biedt. Om een voorbeeld te geven: in plaats van een enorme ruimte is in het achtercompartiment van de Frankia een gedeelde garage te vinden. Bijzonder daaraan is de grote achterklep, het bergvak aan de rechterkant (max. 100 kilo belading) en een grote opbergruimte aan de linkerkant. Of neem het praktische servicevak met kabelopbergsysteem en vast ingebouwde slang voor vers water, alsmede een flexibele afvoer voor het vuile water. Simpelweg geniaal. Binnenin is het een grijze bedoening: de uiterst comfortabele kussens, de vloerbedekking, de tafel, de keuken, de wanden, de opbergvakken ... alles is grijs. Andere zaken zijn in wit uitgevoerd of afgewerkt met lichtgekleurd hout met een vrolijke nerfstructuur en chroomaccenten. Je houdt ervan of niet, maar het oogt allemaal wel harmonieus. Alles voelt ook solide en duur aan, al valt er op sommige details wel wat aan te merken. Zo schuurt het rechter exemplaar van de kledingvakken onder de bedden (comfortabel, maar wat kort) tegen het inklapbare trapje bij het bed. Ook link zijn de scherpe ledlichtstrips achter de bekleding bij het voeteneind en de tweedelige afscheiding tussen het slaapgedeelte en het bed, die niet soepel door de hiervoor bestemde rails loopt.

RIJKARAKTER: Als een welgemanierde reus: bijzonder soepel. Dat wordt mogelijk gemaakt door de comfortabele vering en de combinatie van de 180 pk sterke dieselmotor en de geautomatiseerde versnellingsbak, die helaas wat bruusk schakelt. De enorme panoramische voorruit met dunne A-stijlen levert een prima zicht rondom op; ook bij het afslaan zit je niets in de weg. Bij de uitwijkproef doet de Frankia zwaarlijvig aan en helt hij flink over. ESP voorkomt dat het gevaarlijk wordt.

VOORZIENINGEN: Bijna alles, daar kunnen we kort over zijn. Maar: alleen al voor de opties op de testcamper betaal je een bedrag waarvoor je een leuke Volkswagen Golf zou kunnen kopen. Hoewel het je aan niets ontbreekt, doet de Frankia toch niet overdreven luxe aan. De warmwaterverwarming, het elektrisch bedienbare rolscherm voor de voorruit (onderdeel van het Luxurypakket, dat € 3.986 kost) alsmede het flexibel in te delen keukenblok maken het verblijf nog leuker. Helaas ontbreekt het aan afzonderlijke ventilatiemogelijkheden in de wc en de douche. Alleen als je beide ruimten samenvoegt, kun je het centrale dakluik hiervoor benutten.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

We hadden van tevoren niet verwacht dat deze test een ware nek-aan-nekrace zou worden. De Hymer laat op diverse vlakken wat steekjes vallen, waardoor hij uiteindelijk niet in zijn eentje de hoogste podiumplek bezet. De Eura, die eigenlijk te klein is, en de Frankia weten zodoende langszij te komen.