Ford Tourneo Connect 1.8 16V Futura (2004)
Royaal met ruimte
De Tourneo Connect is een directe afgeleide van de Transit Connect, de bedrijfsautovariant van dit model. Die maakte zijn werelddebuut in 2002 en sleepte kort na zijn introductie de titel 'International Van of The Year 2003' in de wacht. Ford wil met de Tourneo een graantje meepikken van het groeiende MPV-segment; toch heeft het lang geduurd voordat de personenautoversie op de markt kwam. Ford levert hem nu met twee motoren: deze 1.8 benzine of een 1.8 diesel (TDCi, 90 pk). En er is een versie met langere wielbasis, de LWB (Long Wheel Base). Die is niet alleen langer, maar ook 17 cm hoger, waardoor hij er nogal lachwekkend uitziet.
De Tourneo Connect oogt erg robuust, met zijn hoekige uiterlijk, zwarte spatbordranden en de horizontale profielen onder in de flanken. Het interieur ziet er verzorgd uit. Het dashboard is qua materiaal misschien niet zo fraai als dat van een Mondeo, het ziet er voor een auto in deze prijsklasse echt prima uit. In de Tourneo vinden we een stel stevige en goed zittende stoelen, waarvan het linkerexemplaar in hoogte verstelbaar is. Daarbij is ook het stuur axiaal en in hoogte verstelbaar. Voorin heeft hij twee airbags. Wil je ABS of zij-airbags, dan moet je bijbetalen. Elektronische stabiliteitscontrole is niet leverbaar. Het houdt wat verwennerij betreft op met een optionele radio/cdspeler, die overigens deel uitmaakt van het First Edition-pakket. De elektrische voorruitverwarming van de Tourneo is met dit glasoppervlak geen overbodige luxe en scheelt heel wat gekrab op een koude wintermorgen.
Bladveren!
Wat ondersteltechniek betreft hebben we hier niet te maken met een technisch hoogstandje. Gezien de bestelwagenoorsprong gaat deze auto met een vrij eenvoudige achteras door het leven. De Ford heeft bladveren, waardoor het nuttige laadvermogen lekker hoog is. Toch zorgt deze as in onbelaste toestand niet voor een springerig weggedrag. De Tourneo is stevig geveerd, dat is een feit, maar hij is niet oncomfortabel. Het overhellen in bochten heeft Ford tot in zekere mate weten in te dammen door toepassing van twee stabilisatoren. En inderdaad, hij gedraagt zich in bochten niet als een deinend vrachtschip op de woelige wateren. Sterker, hij toont duidelijk verwantschap met de Mondeo en de Focus, die we hoog hebben genoteerd op ons lijstje met lekker sturende auto's. De besturing is vrij direct en biedt voldoende gevoel.
De Tourneo mag dan wat rijdynamiek aan de dag leggen, zijn motor maakt een uiterst luie indruk. De 1.8 loopt mooi rustig, dat is waar, maar hij presteert moeizaam. Vergeet niet dat je met 1.500 kg onderweg bent, de bestuurder meegerekend. Het zijn de lange overbrengingen die roet in het eten gooien. De cijfers van de tussenacceleraties spreken boekdelen. Als je met een beetje tegenwind van 80 naar 120 km/h wilt zonder terug te schakelen, dan mag je daar gerust een halve minuut voor uittrekken. Een pluspunt heeft zo'n lange vijf ook; bij 120 km/h draait de motor iets meer dan 3.000 toeren. De Ford lust de liters graag! Wij kwamen tot een gemiddeld verbruik van 1 op 10. Voor een auto van dit formaat en dit gewicht best redelijk, maar in deze prijsklasse verwacht je toch een minder dorstige vriend.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Tourneo Connect 1.8 16V SWB Futura |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.280 mm / 1.795 mm / 1.825 mm |
Wielbasis | 2.665 mm |
Massa leeg | 1.410 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 12,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,1 s / 11,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,5 s / 25,5 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |